پاورپوینت

پاورپوینت tashakolhaye kargariy

52 صفحه
7 بازدید
05 اردیبهشت 1404

صفحه 1:
عنوان ارائه : تشکلهای کار گری

صفحه 2:
تشکل‌های کارگری در جمهوری اسلامی و مخایرت آن ها با کنو انسیون‌های بین انجطنی

صفحه 3:
پس از به وود آمدن صنایع کشور و شکل گیرری طبقه کارگر به ویثء با آغاز دوران سلطنت رضا شاه و از ابتدای قین ای» خواست ایجاد تشکل و آزادی فعالیت های سندیکایی و اتحادیه‌ای مستقل» اصلی تررین مطالبه چنبش کار گران و مزدبگیرران ایرانی بوده است. هررچند این جنبش در اطع مخت ۳۱ 195 ۶ 7۱3۱ 9 ند بوده استه اما مد بر دا خستگی تپذیه کار گران و تلاشهاى بى دريغ بيشكامان جنبش كا كدرى ذز ايرران» موفتتهايى را نين در طول اين ساليان كمنب كرردهاست. قانون كار مصبوب ۱۳۳۷ شمسی» عليم‌غم نارسایی‌های عمده یکی از اين دستاوردها بود كه لااقل وجود سنديكاها را به لحاظ قانونى يذيررفته بود.

صفحه 4:
* .ماده ۲۵ این قانون از سندیکاها به عنوان تشکل‌های صنفی نا ببرده و در تعرریف آنها گفته بود؛ «سنديكا سازمانی است که به منظور حفظ مناقع حرفه‌ای و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی»؛ به وسیله کارگران یک حرفه یا صنعت... تشکیل می‌شود. اتلاف چند سندیکا تشکیل یک اتحادیه و اثتلاف چند اتحادیه تشکیل یک کنفدر اسیون را می‌دهد» بر طبق ماده ۲۹ همین قانون؛ سندیکاهاء اتحادیدها و کنندر اسیون ها می‌توانندنسبت به احزاب سیاسی اظهار تمایل کرده يا با نها همکاری نمایند» ( هر چند چیزی جامه عمل به خود نپوشید) .

صفحه 5:
‎ *‏ متأسفانه با تصویب «قانون مربوط به تشکیل شوراهای اسلامی کار» در سال ۱۳۶۳ و (فانون کار» در سال ۸۱۳۶۹ و هم چنین سای مقررات مربوط به حقوق کار توسط ((مجلس شورای اسلامی» با یک عتب گرد تاریضی» تشکل‌های مستقل کار گرری و حقوق سندیکایی به رسمیت شناخته شده در قانون کار سال ۱۳۳۷ به کلی از بین رفتند. رژیم جمهوری اسلامی پس از سکوب خونین سازمان‌های سیاسی و فعالان کار گرری در سال‌های اولیه دهه ۶۰ شمسی» اقدام به ایجاد تشکلهای ایدئولوژیکی نمود ‎

صفحه 6:
* کهنه تنها هیچ سنخیتی با استانداردهای شناخته شده بین‌المللی مربوط به حتوق کار در زمینه فعالیت‌های سندیکایی ندارنده بلکه نقش اصلی آن‌ها هم چینزی جن اعمال کنترل و مراقبت دولتی بر روابط و مناسبات حاکم بر محیط کار نیست. *_درواقع اولین تشکیلاتهای کارگری ایمران که از دل سندیکاهای کارگرری وابسته به حزب توده در آمده بودنده يس از طی فراز و نشيب های مختلف تبدیل به سندیکاهای وابسته به حزب سرد و سپس رستاخین شدند و عاقبت سم از شوراهای اسلامی کار در آوردند.

صفحه 7:
مقد مه ‎ *‏ سابقه تشکیل شوراهای اسلامی کار به اولین روزهای پس از پیرروزی انقلاب بهمن ۵۷ بر می‌گردد. در حالی که سیانت رسمی وزارت کار تحت مدیرریت زنده یاد داریوش فروهر» حمایت از ایجاد و تنویت جنبش کارگرری و سندیکایی بوده بخشی از شورای انقلاب و حزب جمهوری اسللامی با رهیرری بهشتی و کار گزاری عواملش در صدد تضعيف اين جنبش و مها رآن بودند. اقدام اولیه آن‌ها تشکیل شوراهای وابسته به خود با هدف به دست گررفتن کنتررل کارخانجات و سكوب کارگران متررقی و فعالان کارگرری بود. به این ترتیب آن‌ها تنها ذيل به متاصد سياسى» کنترل قدرت و از صحنه بیررون کردن رقیب را در نظر داشتند ‎

صفحه 8:
بای پیش برد چنین اهدافی» اولین شوراهای اسلامی در کارخانه جنرال موتورز تهران و با هدايت على ربیعی شکل گررفت. در همین دوران بهشتی با تیزبینی و آینده نگری که داشت مسئولیت ایجاد فعالیت شاخه کار گر حززب جمهوری اسلامی را به عهده علی ربیعی و علیمرضا محجوب دو مهرء مورد علاقه خود گذاشت و این دو گسترش فعالیت شاخه کارگرری این حنزب را از طبریق ایجاد شوراهای اسالامی کار وابسته به حزب جمهوری اسلامی دنبال کم‌دند.

صفحه 9:
* در تیرماه سال ‎۵٩‏ لایحه قانونی راجع به تشکیل شوراهای اسلامی کار با هدایت و صحنه گردانی بهشتی تدوین شد. تشکیل انجمن های اسلامی و بسیج کار نیوبه موازات شورای اسلامی کار در همین دوران آغاز شد. یورش عوامل حزب جمهوری اسلامی و بهشتی با حمایت نیرروهای شبه نظامی به ‎(SIS sited‏ که در آن دوران در تسلط نیرروهای چپ بود ) در سال ۵۸ و تصاحب آن» اقداع بعدی واحد کار گری حنرب جمهوری اسلامی و عوامل آن یعنی علیررضا محجوب وعلی ربیعی ببرای در اختیار گرفتن مقدرات جینش کارگرری ایرران بود.

صفحه 10:
سرانجام در دی ماه سال ۶۳ با تصویب قانون تشکیل شوراهای اسلامی در مجلس و شورای نكهبان اين تشكل رسميت قانوني بيدا كرد. تعداد شو راهاى تشكيل يافته در سال 5 و به هنكام ب مكزارى نخستين كنكره خانه کارگر به رقم:۱۱۰۰ رسید و در اوچ خود در دوران وزارت حسین کمالی به ۳۲۸۰ شورا رسید. تعداد این شوراها هم اکنون به ۱۱۱۵ شورا کاهش پیدا کرده است. به اعتراف حسن صادقی رئیس شوراهای اسلامی کار در تهران ۱۴ میلیونی ۲۴ انجمن صنفی کا رگری دارای اعتبارنامه وجود دارد. در یادداشت زیر تلاش می‌شود مفایررت تشکل‌های موجود کارگری با کنوانسیون های بینالمللی نشان داده شود.

صفحه 11:
تشکل‌های موجود کارگری در ‎OF st}‏ و مفایرت آن‌ها با کنو انسیون آز ادی‌های سند یکا یی

صفحه 12:
* . تشکل‌های موجود کارگری به رسمیت شناخته شده از سوی قانونگذار در رژیم جمهوری اسلامی در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند. در زیر به برررسی کوتاه تشکل‌های مورد اشاره در قوانین مربوط به روابط کار و حقوق و اختیارات آنها و مغایم‌تشان با کنوانسیون ۸۷ سازمان بین‌المللی كار می‌پردازيم:

صفحه 13:

صفحه 14:
* . شوراهای اسلامی کار در واقع نه شورا می‌باشند و نه انجمن صنفى يا سنديكاء اما مسؤوليت هم دو 7 یه ‎yi‏ نامش پیداست ب‌خللاف روح و مفاد کنوانسیون‌های رن ‎oS gh BS‏ ‎gD lity‏ 99و99 هینتحاکمه بای مها ‏از مران. ‏*_ماده ۱ از قانون تشکیل شورای اسللامی کار» در ارتباط با اهداف و چگونگی تشکیل این شوراها مقررر می‌دارد (۱ به منظور تأمین قسط ۱ وهمکاری در تهیه برنامه ها و ‎slow)‏ هماهنگي در شرفت امور در واحدهاى توليدى؛ صنعتی» کشاورزی و خدماته شورایی مكب از نمايند ذان كار كران رو كا ركنان» به انتخاب مجمع عمومى و نمايندهى مديريت» به نام (شوراى اسلامى كار» تشكيل فى رده ‎

صفحه 15:
*_طبق‌ماده ۲ «قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار» کسانی که کاندیدای عضویت در «شورای اسللامی کار » می‌شوند می‌پایستی ((اعتقاد والتزام عملی به اسلاع و ولایت فقیه و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسالامی ایرران» داشته و گرایشی به « احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های غیر‌قانونی و گرروه‌های مخالف جمهوری اسالامی)) نداشته باشند. تاکید روی عبارت (( مین قسط اسلامی» و شرایط مندرج در قانون در ارتباط با کسانی که به عضجویت این شوراها در می‌آینده به ويه عدم وابستگی آن‌ها به گروه‌های مخالف جمهور ی اسلامی ایرران» به روشنی نشان دهنده ماهیت و کا رکرد ایدئولوژیک این شوراها ‎Calan‏ آنها با کنوانسیون آزادی های سندیکایی (۸۷) می‌باشد

صفحه 16:
‎ *‏ همجنين دالت نماينده مديرريت ( كارفرما ) در انتخاب اعضبای »شورای اسلامی کار» نود ناقض استقللال شورا و آزاد بودن کا رگران در ایجاد تشکل‌های کا رگری و اداره آن هاست. ‏* ماده ؟ کنوانسیون مقررر می‌دارد که «(کارگران و کارفرمایان بدون هیچگونه تبعیض می توانند آزادانه و بدون اجازه قبلی» سازمان های خود را تشکیل داده و پا به سازمان های موجود بپیوندند» و بند ۲ ماده ۳ تصریح می‌کند که (مقامهای دولتی بایستی از هر‌گونه مداخه‌ای که حق کا رگران برای سازماندهی فعالیت‌ها و تدوین ببرنامه عمل آنها را محدود نمايد يا اعمال قانونى اين حق را به مخاطبره اندازده امتتاع نمايند»» ‎

صفحه 17:
* اما ماده ۱۵ «قانون تشکیل شوراهای اسالامی کار» مقر می‌دارد که ««وزارت کار موظف است در واحدهایی که بیش از ۳۵ ,شاغل دائم دارنده به تشکیل شوراهای اسالامی کار اقدام نماید». * _چنانچه ملاحظه می‌شود سازماندهی کا رگران» زو وظایف و اختیارات دولت تلقی شده و كا ركرران حقى در سازماندهى امور مربوط به خود را ندارند. * ماده 4 كنوانسيون حقوق وآزادى هاى سنديكابى( كنوانسيون 87) مقرر مىكند «سازمان هاى کارگری و کارفرمایی را نمی توان با احكام ادارى منحل يا توقيف كرد.»

صفحه 18:
* این درحالی است که طبق ماده 4 قانون ((شوراهای اسلامی کا ر» چنانچه شوراهای اسلامی کار از وظایف مندرج در قانون منحرف شونده منحل خواهند شد. * از جمله وظایف شوراهای اسللامی کار بر اساس‌مفاد قانون مربوط به تشکیل (شوراهای اسلامی کار» و به ویثه ماده ۲۰ آن کنترل کار گمران است. این ماده مقررر می‌دارد ((شورا باید در زمینه‌های اجتماعی ببروز حوادشه ممراجع ذیصلاح را مطلع و همکاریهای لازع را معمول دارد». ‎So‏ عبارت‌های اطلاع به (مراجع ذیصلاح» و (همکاری‌های لازع» آنهم در قانون به خوبی نشاندهنده سمت و سوو کا رکرد این گونه شوراهاست.

صفحه 19:
‎el‏ یر اجرایی‌شان نیز می‌بایستی به تصویب هیات وزیی‌ان بسد مر طبق ماده ‎٩‏ قانون شوراهای اسلامی كار «همكارى من دربالا بردخ‌آگاهی کار گران همکاری با مدیرریت و پيشنهاد ‏تشویق عناصم فعال است». بدون شک وظینه شناسایی افرراد غیر‌فعال و یا مض به حال محيط كار نی در زمهی وظایث نانوشته این گونه نهادهاست. ‏کته بسیار مهم آن که طبق تبصره ماده 15 قانون شوراهای اسلامي کار زمان تشکیل شوراها در شرکت‌های بنررگ دولتی» از قبیل شر‌کنههای تابعه وزارت تفت[ پلایشگا ‏صنايع كاز ]» شركت ملى فولاد ايرران» شركت ملى صنايع مس ایرران» ‎dl‏ وشيمى» ‎

صفحه 20:
* _کارخانجات بزرگ وب آهن و صنایع سنگین...» به تشیخص شورای عالی کار که طبق ماده ۷ قانون کار ریاست آن با وزیر کار و امور اجتماعی مىباشده خواهد بود. ‎Alb‏ بعد از گذشت ۲۱ سال از تصویب قانون هنوز موعد تشکیل شوراهای اسلامی کار در بز رگتررین شرکت‌های دولتی فرا نررسیده است. این در حالی است که در حکومت ملوک الطوایفی جمهوری اسالامی ایجاد تشکل‌های کا رگرری در بخش نیمرو نیز می‌بایستی با نظارت وزیس مربوطه هسراه ‎atl‏ که به اعتراف حسن صصادقی دبی کل کانون عالی شوراهای اسلامی کار با کمترین توفیق مواجه شده‌اند.(۱)

صفحه 21:
*. بر اسساس همین ماده شورای ۸ نفضره عالی کار مرکب از ۲ نف به ييشنهاد وزیر کار و تصویب هیأت دولته سه نف نماینده کارفرهمایان و سه نف نماینده کارگران می‌باشند. ۰ نکته قابل ذکس آن که در صورت ایجاد چنان تشکل هایی؛ نمایندگان کارگمران از سوی «شورای عالی کار» که تحت کنترل دولت و کارفرهمایان است معرفی میشوند. این در حالی استا که طبق کنوانسیون های ۸۷ و ۹۸ کا رگران می توانند آزادانه و بدون تبعیض سازمان های خود را تشکیل دهند. * _مشخص نیست به چه دلیل نمایندگان کارگران را (شورای عالی ‎ub gOS‏ تأييد كند كه نماينده کارف‌ما نین عضو آن است (موضوع تبصه ۵ ماده ۱۲۱ قانون کار ). آیین نامه موضوع تبصه شماره ۵ ماده ۱۳۱ قانون کار» عمالا انجمن صتفی کارگران را به کارضرما و وزارت کار وابسته می سازد.

صفحه 22:

صفحه 23:
یکی از سه تشکل کارگری پیش بینی شده در قانون کار «انجمن‌های اسلامی» هستند. این قانون» در ماده ۱۳۰ مقررر داشته است که به (منظور تبلیغ و گسترش فرهنگ اسلامی و دفاع از دستاوردهای انتلاب اسلامی و در اجرای اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرران» کارگران واحدهای تولیدی؛ صنعتی» کشاورزی» خدماتی و صنفی می‌توانند سبت به تشکیل انجمن‌های اسللامی اقدام نمایند» این در حالی است که قانونگذار در پایان ماده ۱۳۰ تصریح نموده است

صفحه 24:
* که «آیین نامه چگونگی تشکیل و حدود وظاین و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن‌های اسلامی موضوع اين ماده بايد توسط وزارتين كشورء کار و امور اجتماعی و سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و به تصویب هیأت وزیران بر‌سد» چنانچه ملاحظه می‌شود هدف اصلی تشکیل چنین تشکلی حتی در حرف نییر دفاع از حقوق ‎al SUIS‏ و یا تلاش بای بهبود وضعیت معیشتی و ... آن ها نیست. چنانچه از مفاد قانون بر مي‌آید این تشکل شعبه‌ای است از سازمان تبلیغات اسلامی» که علاوه بر ماهیت کاملا یدئولوژیک آنء آیین نامه چگونگی تشکیل و حدود وظایف و اختیارات و نحوء عملکردش نیز توسط وزارت‌خانه‌های دولتی تهیه و به تصویب هیئت وزیرران می‌رسد. * این در حالی است که طبق ماده ۳ کنوانسیون ۸۷ این گونه وظایف از ابتدایی تررین حقوق تشكلهاى ‎Calg SIS‏ چنان چه ملاحظه می‌شود انجمن‌های اسلامی نیین تحت هیچ شررایطی نمی‌توانند مشمول تعریف سندیکا یا اتحادیههای کارگری شوند.

صفحه 25:
۳4 2 انجمن‌های صنفی

صفحه 26:
* .ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسالامی به تشکل دیگری تحت عنوان «(انجمن‌های صنفی» اشاره می‌کند. بر اساس این ماده و ((در اجرای اصل ۲۱قانون اساسی جمهوری اسالامی» (کا رگران مشمول قانون کار و کارفرهایان یک حرفه یا صنعت می‌توانند مبادرت به تشکیل انجمن‌های صنفی نمایند». *_ با توجه به اختیارات گسترده‌ای که قانونگذار بررای (شوراهای اسلامی ‎COS‏ تعیین کرده است این «(انجمن‌های صنفی» تحت قیمومیت ((شورای اسلامی کار» قرار دارند. "غلامرضا توکلی" و مسوول واحد انجمن‌های صنفی کاررگرری سراسر کشور در دیدار با نمایندگان 1.60 در خانه كارك ضمن اعترراف به اين حقیقت گفت: ((در حال حاض انجمن‌های صنفی بررای طررح مسائل خود, وابسته به شوراهای اسلامی کار بوده و از طبریق شوراها خواسته‌های خود را مطسیح می‌کنند» . او همچنین اضافه کررد « به دلیل موانع آیینمه‌ای هنوز انجمنهای صنفی نتوانسته‌اند هسته‌های استانی خود را تشکیل دهند» (۲)) 21 57

صفحه 27:
دبیم انجمن صنفی کارگرران میادین میوه و ته بار تهران ذين در زمينه عدم استقلال انجمن های صنفی تصریح کرد؛ ((متاسفانه در سطحی نیستیم که خودمان بتوانیم در مورد پیگیس‌ی خواسته‌هایمان عمل کنیم و این تیف تشکل‌ها را در عمل نشان می‌دهد» با این حال تبصره ۱ ماده ۱۳۱ قانون کار مقررر داشته است « به منظور هماهنگی در انجام وظایف محوله و قانونی انجمنهای صنفی می‌توانند نسبت به تشکیل کانون انجمن‌های صنفی در استان و کانون انجمن‌های صفی در کل کشور اقدام نمایند»

صفحه 28:
*. تبصءه 4 ماده ۱۳۱ قانون کار مقررر می‌دارد که ((کارگران یک واحده فقط می‌توانند یکی از سه شورای اسلامی کار انجمن صنفی یا نماینده کار گران را داشته باشند». 0 با توجه به وظلين انجمزها ی اسلامی كه قانوان كنار فلسنه وجودى آزها را تنها «تبليغ و رش و ‎mie gisele‏ با در نْظى داشتن ‎Tea ieee ۳‏ مشر بار قازرا ایک واحد فقط تاد کي از سد تشكل بيشربينى شدء در قانون 1 هنت يكسان آنها مشخص می‌شود. به این تناد ا أبى كه انحن اسالامي حور ندار د وظينه انجمن: ای اسلامی كه در واقع شاخداى از «سازمان تبليغات اسلامى» هستند, به عهده شورای اسلامی کار و انجمن صنفی می‌افتد.

صفحه 29:
* نکته مهم آن که طبق ماده ۱۳۷ قانون کار ( به منظور هماهنگی و حسن انجام وظایف مربوطه تشکل‌های کارفرمایی و کازگری موضوع این فصبل از قانون می‌توانند به طور مجنا نسبت به ايجاد تشكيلات مركدرى اقدام نمايند». * تبصء این ماده بر خلاف كنوانسيوزهاى 41 و18 مقر مىدارد كه آييزنامههاى انتخابات شورای مر‌کنری و اساسنامه تشکیلات مر‌کنی کارفرهمایان و همجدين كا ركران» جداكانه توسط كميسيونى مركب ان نمايندكان شورای عالی کار» وزارت کشور و وزارت کار و امور اجتماعی تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

صفحه 30:
* همچنین ماده ۸ قانون کار متررر می‌دارد «مقام ولایت فتیه در صورت مصلحت می‌توانند در هر یک از تشکل‌های مذکور نماینده داشته باشند». * تکلیف تشکلی که «آیین‌نامه انتخابات» و «۱ساسنامه تشکیلات مرکزی» اش توسط وزارت کشور و کار امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت دولت رسیده و متام ((ولایت فتیه» در صورت تشخیص «مصلحت» در آن نماینده داشته باشنده باتوجه به ماهیت قررون وسطایی دولتا جمهوری اسالامی پیشاپیش مشخص است.

صفحه 31:
* «خانه كارك جمهوری اسالامی» یکی دیگر از تشکل‌های رسمی ایجاد شده توسظ متامات جمهوری اسلامی است. ازداین تشکل در قانون کار جمهوری اسللامی نامی ببرده نشده است. این تشکل که بیشتر به یک حزب سیاسی شبیه است تا یک تشکل کا رگرری» پوششی است ببرای هماهنگی ارگان‌های مختلف تشکیل شده توسط جمهوری اسلامی جهت کنترل و سرکوب کارگرران. در قسمتی جداگانه به آن پرداخته خواهد شد.

صفحه 32:
مغايرت روابط موجود در محیط کار با مقاوله نامه حق تشکل و قر ار دادهای دست جمعی

صفحه 33:
کاررگزران بدون پشتوانه تشکل‌های منسجم و بدون فشار و اقداع دسته جمعی هموار» در معرض انواع و اقسام تضجیقات کاررفرمایان که از قدرت و حمایت دولت‌ها ومحافل قدرت نیز بر‌خوردارنده قررار می‌گیر‌ند. کنوانسیون ۹۸ «سازمان بین المللی کار» تلاش می‌کند در زمینه کار و امور مربوط به اشتفال تسهیلات و متررراتی را به نفع کارگران وضع کند. * در اینجا به بخشی از مقاوله نامه شمار» ۹۸ اشاره‌می کنیم:

صفحه 34:
در بند 1 ماده ۱ این مقاوله نامه آمده است: ((کارگران می‌بایستی در بررابی اقدامات ضدسندیکایی و تبعیض آمین در خضوص اشتفال از حمایت کافی بر‌خوردار باشند», همچنین بند ۲ ماده ۱ مقرر داشته است که حمایت های مورد نظبر می‌بایستی در زمینه « ممنوعیت اطراج کارگران یا ایجاد مزراحمت بررای آنان به هر وسیله به علت عضویت در تشکل‌های کارگرری یا به علت كت در فعالیت های تشکیلاتی در ارتباط با تشکل در غیر ساعت های کار » اعمال كرردد.

صفحه 35:
* . نیاز به توصین نیست که روابط موجود در محيط كار در جمهوری اسلامی و به ویثء نقش دولته در نادیده گرفتن مقاوله نامه‌های بین‌المللی تا کجاست. وقتی که در عمل سندیکایی وجود ندارد چگونه می‌توان از دولت توقع داشت که در ببرايم اقدامات ضدسندیکایی از کار گران حمایت کافی به عمل آورد. وقتی سندیکای آزادی وجود ندارده اساننا کسی به علت عضویت در سندیکاهای کارگری با مشکل و مراحمت روبرو نمی‌شود. وجود تشکل‌های ایدئولوژیک و غیر مستقل بیش از هر چین ایجاد منراحمت می‌کنند.

صفحه 36:
* بند ۱ ماده ۱ مقاوله مربور را مقایسه کنید با آنچه که پررسشگر از حسن صادقی رییس شورای عالی کار به عنوان ((مشت نمونه ‎MN‏ میپررسد: (به عنوان مشت نمونه خروار عرض می كنم در همان زمان كمالى من به ياد دارم که یکی از اعضای شورای آبیک را چشم بسته ببردند و با تهدید و مسایل دیگر به زور او را وادار به استعفا کز‌دند و بعد از شش ماه که دوستان خانه آن عضو شورا رفته بودند وی هنوز در حالت روانی و غیم‌طبیعی به سس می‌برده یا به فرض شما می‌فرمایید کسانی که در پالایشگاه های تهرران و آبادان تشکیل شورا دادنده بازداشت گردیده و روانه زندان شدنده خوب این اتفاقات و موارد ذکس شده را چگونه پاسخ می دهید۴(1)

صفحه 37:
ماده ۳ مقاوله نامه مزبور مقر می‌دارد که (( در صورت لنروع بر اساس شمرایط ملی می‌بایستی تدابیرری اتخاذ گردد تا کارزفرمایان و تشکل کارفرمایی از یک سو و تشکل‌های کارگری از سوی ‎So‏ تشویق شوند که از طبریق گفتگوهای داوطلیانه در جهت ایجاد قراردادهای دست جمعی بکوشند و بدین وسیله متررات و استانداردها و شرایط کار را بین خود تنظیم کنند» . چنانچه ملاحظه می‌شود در مقاوله نامه بهبود شرایط کار و وضع مقرررات و استانداردهای معقول را موکول به انعقاد قرراردادهای دست جمعی بین تشکل های کارگرری و کارفرمایی می‌کند. در جوامع رو به رشد و صنعتی؛ گسترش این پیمان ها ضمن بمرقراری و ایجاد شرایط بهتسری بای کارگران» به افن‌ایش و پیشرفت کیفیت و کمیت تولید کمک می‌کند.

صفحه 38:
روند زو به نزول و وخامت وضعیت کا رگرران و زحمتکشان میهزمان به لحاظ حقوقی جایی ‎She‏ ‏کمترین خشنودی و امید بای نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی نمی گذارد. درحالی که کنوانسیون مربوطه از سمت گیم‌ی کوشش ها بررای انعفاد هر چه بیشتر قرراردادهای دست جمعی سخن به ميان می‌آورد کاررگران شاغل در واحدهای زیر ۵ و ۰انفر با وضع قوانین جدید از سوی مجلس‌های پنجم و ششم شورای اسلامی حتی از شمول قانون کار و بیمه‌های اجتماعی مصوب این رژیم نیز محرروع می‌شوند چه بر‌سد به بر‌خورداری از حقوق مقریر شده در مقاوله نامههای بین‌المللی

صفحه 39:
قرادادهای موقت * بر خلاف تحهدات بین‌المللی جمهوری اسالامي که دولت موظف به اجرای آن‌هاسته آن چه که رویه معمول شده است رشد و توسعه ((قمرارداد موقت» به جای قرارداد دست جمعی می‌باشد. به این ترتیب دست کاررفرمایان دولتی و خصوصی برای انعقاد قرراردادهای موقت که در بس‌گیر‌نده هيجكونه حقوقى براى كا ركرران زحمتكش نيستة .باز است. قرراردادهای موقت حداکش به مدت سه ماه منعد شده و امکان تجدید قمرارداد و یا فصبل آن از سوى دو طررف هست. به اين رتيب سنوات خدمت کارگ محاسبه نشدء و او به علت نداشتن سابته از هیچ یک از مواهب قانون کار و قوانین اجتماعی از ‎lar‏ بیمه درمانی؛ بازنشستگی» از کارافتادگی؛ بیکاری و ۰..بر‌خوردار نمی‌شود.

صفحه 40:
‎ *‏ چنانچه ملاحظه می‌شود در ‎lle‏ که مقاوله نامه ۹۸ از تلاش بررای ایجاد شرایط لازم جهت عقد قراردادهای دست جمعی ‎Gite‏ مى كويده مبارزه کا رگ ایبرانی رها شدن از شر «قررارداد موفت» و بی‌خورداری از حقوق قانون کار است. از همین جا می‌توان به بیگانه بودن حاکمان جمهوری اسالامی با استانداردها و قوانین بین‌المللی پی بررد. ‏*_ در اینجا قصد ندارم در ارتباط با وضعیت اسفبار صدها هار کا گر که در بخش‌های ساختمانی ویا فالیبافی و... مشفول به کارند سخن به میان بیاورم که تضریبا از هیچ حقی بر‌خوردار نیستند. ‎

صفحه 41:
تشکنهای کار گری و کار فر مایی ۳4 2

صفحه 42:
* شورا به منظور تامین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی و پیشرفت آمور در واحدهای تولیدی؛ صنعتی . کشاورزی و خدماتی تشکیل می شود. برای اجرای صحیح قانون کار در واحدهای تولیدی و صنعتی و ... حمایت و بروی کار ۰ تشکل های کارگری و کارفرمابی بصورت شوراهای اسلامی کار انجمن های صنفی و با نمایندگان کارگران در واحدها تشکیل می شوند * اهم وظایف اداره کل کارواموراجتماعی در خصوص تشکیل این تشکل ها به قرار زیر می باشد : * _راهنمایی کارگران و کارفرمایان در مورد نحوه تشکیل تشکل های کارگری و كارفرمايى * نظارت بر اجراى صحيح نكات و موارد ياد شده درباره تشكيل شوراهاى اسلامى كار انجمن هاى صنفى ونمايندكان كاركران 2

صفحه 43:
انج نعاى 7 نذ ۰ شور اهای اسلامی کار نماینده کار گر ان > ]<

صفحه 44:
درخواست تأسیس از هیأت موْسس درج آگهی جهت تأسیس در روزنامه تهیه فهرست مشخصات داوطلبان عضویت تهیه و تنظیم پیش نویس اساسنامه دعوت از اعضاء در مجمع عمومی تصویب اساسنامه انتخاب اعضای انجمن ثبت انجمن صنفی و صدور گواهینامه درج آگهی تأسیس انجمن در روزنامه کثیر الانتشار مشخص نمودن دفتر فعالیت انجمن معرفی به بانک جهت افتتاح حساب بانکی انجمن معرفی جهت ساخت مهر مخصوص انجمن

صفحه 45:
شور اهای اسلامی کار تکمیل فرم شماره 1 آمار واحدها معرفی هیأت موٌسس شورا برگزاری جلسه توجیهی صدور اطلاعیه کاندیداتوری نماینده تشخیص برگزاری انتخابات نماینده کارگران تشخیص صدور اطلاعیه جهت کاندیداتوری شورا تهیه و تنظیم لیست کاندیداها جهت بررسی صلاحیت هماهنگی جلسه تشخیص صلاحیت کاندیداها با نمایندگان اعلام تاريخ بركزارى انتخابات انجام انتخابات شورا تهیه و تنظیم صور تجلسه | باتی شورا معرفی نماینده کارفرما در شورا

صفحه 46:

صفحه 47:
: اقدامات لازم جهت تشکیل شور آهای اسلامی کار شامل *_شرکت در مجامع عمومی انتخاب نمابنده کارگران در هبات تشخیص صلاحیت کاندیداهای شورای,اسلامی کار * تشکبل جلسات بررسی و تعیین صلاحیت کاندیداهای شورای اسلامی کار * شرکت در مجامع انتخاباتی شوراهای اسلامی کار *_ شرکت در جلسات توجیهی اعضاء منتخب شورا و تعیین هیات رئیسه شوراها * ثبت شوراها در دفاتر مربوطه و صدور گواهینامه شورای اسلامی کار تشکیل شده ۰ صدور اعتبار نامه برای اعضاء اصلی و علی البدل شوراهای اسلامی کار * ارسال مدارک تشکیل شورای اسلامی کار به وزارت کارواموراجتماعی

صفحه 48:
: اقدامات ازم جهت انتخاب نمابندگان کارگرآن شامل : 4 شرکت در مجامع تا نی نمایندگان)/کارگران در کازگاهها ثبت تشکل در دفاتر مربوطه و صدور گواهینامه آنها صدور کارت شناسایی يا اعتیار نامه نمایندگان منتخب اصلی و علی ‎Sat‏ ‏کارگران

صفحه 49:
اقدامات لازم جهت تشکیل انجمن های صننی 5 کارگری و کارفرمایی بررسی اساسنامه ها و سایر مدارک انتخاباتی انجمن های صنفی شرکت در مجامع عمومی انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی جهت انتخاب هيات مديره صدور كارت شناسايئ اعضاء اصلى و على البدل هيات مديره و بازرسان انجمن هاى صنفى ثبت نشكل در دفاتر مربوطه و صدور كواهينامه ارسال مدارک تشکیل انجمن صنفی کارگری یا کارفرمایی به وزارت کارواموراجتماعی

صفحه 50:
6- شرکت در مجامع عمومی نظارت بر مراحل انتخاباتی نمایندگان کارگران و کارفرمایان 7- صدور اعتبار نامه های نمایندگان کازگران و کارفرمایان درمراجع حل اختلاف قانون کار 8- رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی کار از مدیریت و بالعکس و بررسی صور تجلسات واصله از شوراهای اسلامی کار از طریق تشکیل هیات موضوع ماده 2 قانون شوراهای اسلامی کار استان

صفحه 51:
نماینده کار گرا ۰ hn تکمیل فرم شماره 2 آمار واحدها برگزاری جلسه توجیهی برگزاری جلسات انتخابات هیت نظارت صدور اطلاعیه های کاندیداتوری برگزاری جلسه تشخیص صلاحیت نمایندگان برگزاری انتخابات نماینده کارگران صدور حکم نماینده منتخب

صفحه 52:

عنوان ارائه : تشکلهای کارگری تشکلهای کارگری در جمهوری ‌ اسالمی و مغایرت آن ها با کنوانسیون‌های بینالمللی ‌ • پس از به وجود آمدن صنایع کشور و شکل گیری طبقه کارگر به ویژه با آغاز دوران سلطنت اتحادیهای ‌ رضا شاه و از ابتدای قرن اخیر ،خواست ایجاد تشکل و آزادی فعالیت های سندیکایی و مستقل ،اصلی ترین مطالبه جنبش کارگران و مزدبگیران ایرانی بوده است .هرچند این جنبش در مقاطع مختلف با سرکوب‌های خونینی نیز مواجه بوده است ،اما به مدد مبارزات خستگی ناپذیر کارگران و تالش‌های بی دریغ پیشگامان جنبش کارگری در ایران ،موفقت‌هایی را نیز در طول این سالیان کسب کرده‌است .قانون کار مصوب ۱۳۳۷شمسی ،علیرغم نارسایی‌های عمده‌ یکی از این دستاوردها بود که الاقل وجود سندیکاها را به لحاظ قانونی پذیرفته بود. • ماده ۲۵این قانون ،از سندیکاها به عنوان تشکل‌های صنفی نام برده و در تعریف آنها گفته بود: حرفهای و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی ،به «سندیکا سازمانی است که به منظور حفظ منافع ‌ وسیله کارگران یک حرفه یا صنعت ...تشکیل می‌شود .ائتالف چند سندیکا تشکیل یک اتحادیه و ائتالف چند اتحادیه تشکیل یک کنفدراسیون را می‌دهد» بر طبق ماده ۲۹همین قانون ،سندیکاها، آنها اتحادیهها و کنفدراسیون ها می‌توانند نسبت به احزاب سیاسی اظهار تمایل کرده یا با ‌ ‌ همکاری نمایند» ( هر چند چیزی جامه عمل به خود نپوشید) . • متأسفانه با تصویب «قانون مربوط به تشکیل شوراهای اسالمی کار» در سال ۱۳۶۳و «قانون کار» در سال ،۱۳۶۹و هم چنین سایر مقررات مربوط به حقوق کار ،توسط «مجلس شورای اسالمی» ،با یک عقب گرد تاریخی ،تشکل‌های مستقل کارگری و حقوق سندیکایی به رسمیت شناخته شده در قانون کار سال ۱۳۳۷به کلی از بین رفتند .رژیم جمهوری اسالمی پس از سازمانهای سیاسی و فعاالن کارگری در سال‌های اولیه دهه ۶۰شمسی ،اقدام به ‌ سرکوب خونین ایجاد تشکل‌های ایدئولوژیکی نمود • که نه تنها هیچ سنخیتی با استانداردهای شناخته شده بین‌المللی مربوط به حقوق کار در زمینه آنها هم چیزی جز اعمال کنترل و مراقبت دولتی بر فعالیتهای سندیکایی ندارند ،بلکه نقش اصلی ‌ ‌ روابط و مناسبات حاکم بر محیط کار نیست. تشکیالتهای کارگری ایران که از دل سندیکاهای کارگری وابسته به حزب توده ‌ • در واقع اولین در آمده بودند ،پس از طی فراز و نشیب های مختلف تبدیل به سندیکاهای وابسته به حزب مردم و سپس رستاخیز‌شدند و عاقبت سر از شوراهای اسالمی کار در آوردند. مقدمه: • سابقه تشکیل شوراهای اسالمی کار به اولین روزهای پس از پیروزی انقالب بهمن ۵۷بر می‌ گردد .در حالی که سیاست رسمی وزارت کار تحت مدیریت زنده یاد داریوش فروهر ،حمایت از ایجاد و تقویت جنبش کارگری و سندیکایی بود ،بخشی از شورای انقالب و حزب جمهوری اسالمی با رهبری بهشتی و کارگزاری عواملش در صدد تضعیف این جنبش و مهار آن بودند .اقدام آن ها تشکیل شوراهای وابسته به خود با هدف به دست گرفتن کنترل کارخانجات و اولیه ‌ سرکوب کارگران مترقی و فعاالن کارگری بود .به این ترتیب آن‌ها تنها نیل به مقاصد سیاسی، کنترل قدرت و از صحنه بیرون کردن رقیب را در نظر داشتند • برای پیش برد چنین اهدافی ،اولین شوراهای اسالمی در کارخانه جنرال موتورز تهران و با هدایت علی ربیعی شکل گرفت .در همین دوران بهشتی با تیزبینی و آینده نگری که داشت مسئولیت ایجاد فعالیت شاخه کارگری حزب جمهوری اسالمی را به عهده علی ربیعی و علیرضا محجوب دو مهره مورد عالقه خود گذاشت و این دو گسترش فعاليت شاخه كارگرى اين حزب را از طریق ایجاد شوراهای اسالمی کار وابسته به حزب جمهوری اسالمی دنبال کردند. • در تیرماه سال ۵۹الیحه قانونی راجع به تشكيل شوراهاى اسالمي كار با هدایت و صحنه گردانی بهشتی تدوین شد .تشكيل انجمن هاى اسالمي و بسيج كارگرى نيز به موازات شوراى اسالمي كار در همین دوران آغاز شد .یورش عوامل حزب جمهوری اسالمی و بهشتی با حمایت نیروهای شبه نظامی به «خانه کارگر» ( که در آن دوران در تسلط نیروهای چپ بود) در سال ۵۸و تصاحب آن ،اقدام بعدی واحد کارگری حزب جمهوری اسالمی و عوامل آن یعنی علیرضا محجوب و علی ربیعی برای در اختیار گرفتن مقدرات جبنش کارگری ایران بود. • سرانجام در دى ماه سال ۶۳با تصويب قانون تشكيل شوراهاى اسالمي در مجلس و شوراى نگهبان ،اين تشكل رسميت قانوني پيدا كرد .تعداد شوراهای تشکیل یافته در سال ۶۶و به هنگام برگزاری نخستین کنگره خانه کارگر به رقم ۱۱۰۰رسید و در اوج خود در دوران وزارت حسین کمالی به ۳۲۸۰شورا رسید .تعداد این شوراها هم اکنون به ۱۱۱۵شورا کاهش پیدا کرده است .به اعتراف حسن صادقی رئیس شوراهای اسالمی کار در تهران ۱۴میلیونی ۲۴انجمن صنفی کارگری دارای اعتبارنامه وجود دارد .در یادداشت زیر تالش می‌شود مغایرت تشکل‌های موجود کارگری با کنوانسیون های بین‌المللی نشان داده شود. تشکلهای موجود کارگری در ایران ‌ و مغایرت آن‌ها با کنوانسیون آزادیهای سندیکایی ‌ • تشکل‌های موجود کارگری به رسمیت شناخته شده از سوی قانونگذار در رژیم جمهوری اسالمی در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند .در زیر به بررسی کوتاه تشکل‌های مورد اشاره در قوانین مربوط به روابط کار و حقوق و اختیارات آنها و مغایرتشان با کنوانسیون ۸۷سازمان بین‌المللی کار می‌پردازیم: شوراهای اسالمی کار • شوراهای اسالمی کار در واقع نه شورا می‌باشند و نه انجمن صنفی يا سنديكا ،اما مسؤوليت هر دو نهاد را یکجا به عهده گرفته‌اند .چنانچه از نامش پیداست برخالف روح و مفاد کنوانسیون‌های بینالمللی ،تشکلی‌ است ایدئولوژیک در خدمت هیئت حاکمه برای مهار ،کنترل و سرکوب ‌ کارگران. • ماده ۱از قانون تشکیل «شورای اسالمی کار» در ارتباط با اهداف و چگونگی تشکیل این شوراها مقرر می‌دارد « به منظور تأمین قسط اسالمی و همکاری در تهیه‌ برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی ،صنعتی ،کشاورزی و خدمات ،شورایی مرکب از نمایندگان کارگران و کارکنان ،به انتخاب مجمع عمومی و نماینده‌ی مدیریت ،به نام «شورای اسالمی کار» تشکیل می‌گردد. • طبق ماده « ۲قانون تشکیل شوراهای اسالمی کار» کسانی که کاندیدای عضویت در «شورای اسالمی کار» می‌شوند ،می‌بایستی «اعتقاد والتزام عملی به اسالم و والیت فقیه و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران» داشته و گرایشی به « احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی و گروه‌های مخالف جمهوری اسالمی» نداشته باشند .تأکید روی عبارت «تأمین قسط اسالمی» و شرایط مندرج در قانون در ارتباط با کسانی که به عضویت این شوراها در می‌آیند ،به ویژه عدم وابستگی آن‌ها به گروه‌های مخالف جمهوری اسالمی ایران ،به روشنی نشان دهنده ماهیت و کارکرد ایدئولوژیک این شوراها و مغایرت آنها با کنوانسیون آزادی های سندیکایی ( )۸۷می‌باشد • همچنین دخالت نماینده مدیریت (کارفرما) در انتخاب اعضای »شورای اسالمی کار» خود ناقض استقالل شورا و آزاد بودن کارگران در ایجاد تشکل‌های کارگری و اداره آن هاست. • ماده ۲کنوانسیون مقرر می‌دارد که «كارگران و كارفرمايان بدون هيچگونه تبعيض می توانند آزادانه و بدون اجازه قبلي ،سازمان های خود را تشكيل داده و يا به سازمان های موجود بپيوندند» و بند ۲ماده ۳تصریح می‌کند که «مقام‌های دولتی بایستی از هرگونه مداخله‌ای که حق کارگران برای سازماندهی فعالیت‌ها و تدوین برنامه عمل آنها را محدود نماید یا اعمال قانونی این حق را به مخاطره اندازد ،امتناع نمایند» ، • اما ماده « ۱۵قانون تشکیل شوراهای اسالمی کار» مقرر می‌دارد که «وزارت کار موظف است در واحدهایی که بیش از ۳۵شاغل دائم دارند ،به تشکیل شوراهای اسالمی کار اقدام نماید». • چنانچه مالحظه می‌شود سازماندهی کارگران ،جزو وظایف و اختیارات دولت تلقی شده و کارگران حقی در سازماندهی امور مربوط به خود را ندارند. • ماده ۴کنوانسیون حقوق و آزادی های سندیکایی(کنوانسیون )۸۷مقرر می‌کند «سازمان های كارگری و كارفرمايی را نمی توان با احكام اداری منحل يا توقيف كرد». • این در حالی است که طبق ماده ۴قانون «شوراهای اسالمی کار» چنانچه شوراهای اسالمی کار از وظایف مندرج در قانون منحرف شوند ،منحل خواهند شد. • از جمله وظایف شوراهای اسالمی کار بر اساس مفاد قانون مربوط به تشکیل «شوراهای اسالمی کار» و به ویژه ماده ۲۰آن کنترل کارگران است .این ماده مقرر می‌دارد «شورا باید در زمینه های اجتماعی بروز حوادث ،مراجع ذیصالح را مطلع و همکاریهای الزم را معمول دارد». ‌ آنهم در قانون به خوبی ذکر عبارت‌های اطالع به «مراجع ذیصالح» و «همکاری‌های الزم» ‌ نشاندهنده سمت و سو و کارکرد این گونه شوراهاست. نامههای • از دیگر وظایف این گونه شوراها که حیات و مماتشان به دست دولت است و حتی آیین‌ ‌ اجرایی‌شان نیز می‌بایستی به تصویب هیأت وزیران برسد بر طبق ماده ۶قانون شوراهای اسالمی کار «همکاری با انجمن اسالمی در باال بردن آگاهی کارگران ،همکاری با مدیریت و پیشنهاد تشویق عناصر فعال است» .بدون شک وظیفه شناسایی افراد غیرفعال و یا مضر به حال محیط کار نیز در زمره‌ی وظایف نانوشته این گونه نهادهاست. • نکته بسیار مهم آن که طبق تبصره ماده ١۵قانون شوراهاي اسالمي كار ،زمان تشکیل شوراها در شرکتهای بزرگ دولتی ،از قبیل شرکت‌های تابعه‌ وزارت نفت[پاالیشگاه‌ها ،صنایع پتروشیمی، ‌ صنایع گاز] ،شرکت ملی فوالد ایران ،شرکت ملی صنایع مس ایران، • کارخانجات بزرگ ذوب آهن و صنایع سنگین ، ...به تشیخص شورای عالی کار که طبق ماده ۱۶۷قانون کار ریاست آن با وزیر کار و امور اجتماعی می‌باشد ،خواهد بود .ظاهرًا بعد از گذشت ۲۱سال از تصویب قانون هنوز موعد تشکیل شوراهای اسالمی کار در بزرگترین شرکت های دولتی فرا نرسیده است .این در حالی است که در حکومت ملوک الطوایفی جمهوری ‌ اسالمی ایجاد تشکل‌های کارگری در بخش نیرو نیز می‌بایستی با نظارت وزیر مربوطه همراه باشد که به اعتراف حسن صادقی دبیرکل کانون عالی شوراهای اسالمی کار با کمترین توفیق مواجه شده‌اند)۱(. • بر اساس همین ماده شورای ۸نفره عالی کار مرکب از ۲نفر به پیشنهاد وزیر کار و تصویب هیأت دولت ،سه نفر نماینده کارفرمایان و سه نفر نماینده کارگران می‌باشند. • نکته قابل ذکر آن که در صورت ایجاد چنان تشکل‌هایی ،نمایندگان کارگران از سوی «شورای عالی کار» که تحت کنترل دولت و کارفرمایان است معرفی میشوند .این در حالی‌ است که طبق کنوانسیون های ۸۷و ۹۸كارگران می توانند آزادانه و بدون تبعيض سازمان های خود را تشكيل دهند. • مشخص نیست به چه دليل نمايندگان كارگران را «شورای عالی كار»ی بايد تأييد كند كه نماينده کارفرما نيز عضو آن است (موضوع تبصره ۵ماده ۱۳۱قانون كار) .آيين نامه موضوع تبصره شماره ۵ماده ۱۳۱قانون كار ،عمًال انجمن صنفی كارگران را به كارفرما و وزارت كار وابسته می سازد. انجمن‌های اسالمی • یکی از سه تشکل کارگری پیش بینی شده در قانون کار «انجمن‌های اسالمی» هستند .این قانون، در ماده ۱۳۰مقرر داشته است که به «منظور تبلیغ و گسترش فرهنگ اسالمی و دفاع از دستاوردهای انقالب اسالمی و در اجرای اصل ۲۶قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران، کارگران واحدهای تولیدی ،صنعتی ،کشاورزی ،خدماتی و صنفی می‌توانند نسبت به تشکیل انجمنهای اسالمی اقدام نمایند» این در حالی است که قانونگذار در پایان ماده ۱۳۰تصریح نموده ‌ است • که «‌آیین نامه چگونگی تشکیل و حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن‌های اسالمی موضوع این ماده باید توسط وزارتین کشور ،کار و امور اجتماعی و سازمان تبلیغات اسالمی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد» چنانچه مالحظه می‌شود هدف اصلی تشکیل چنین تشکلی حتی در حرف نیز دفاع از حقوق کارگران و یا تالش برای بهبود وضعیت معیشتی و ...آن ها نیست. چنانچه از مفاد قانون بر می‌آید این تشکل شعبه‌ای است از سازمان تبلیغات اسالمی ،که عالوه بر نامه چگونگی تشکیل و حدود وظایف و اختیارات و نحوه‌ ماهیت کامًال ایدئولوژیک آن ،آیین‌ ‌ خانههای دولتی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. وزارت ‌ ‌ عملکردش نیز توسط • این در حالی است که طبق ماده ۳کنوانسیون ۸۷این گونه وظایف از ابتدایی ترین حقوق تشکل‌های کارگری است .چنان چه مالحظه می‌شود انجمن‌های اسالمی نیز تحت هیج شرایطی نمی‌توانند مشمول تعریف سندیکا یا اتحادیه‌های کارگری شوند. انجمن‌های صنفی • ماده ۱۳۱قانون کار جمهوری اسالمی به تشکل‌ دیگری تحت عنوان «انجمن‌های صنفی» اشاره می‌کند .بر اساس این ماده و «در اجرای اصل ۲۱قانون اساسی جمهوری اسالمی» «کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می‌توانند مبادرت به تشکیل انجمن‌های صنفی نمایند». • با توجه به اختیارات گسترده‌ای که قانونگذار برای «شوراهای اسالمی کار» تعیین کرده است این «انجمن‌های صنفی» تحت قیمومیت «شورای اسالمی کار» قرار دارند" .غالمرضا توكلي" , مسوول واحد انجمن‌هاي صنفي كارگري سراسر كشور در ديدار با نمايندگان ILOدر خانه كارگر ضمن اعتراف به این حقیقت گفت« :در حال حاضر انجمن‌هاي صنفي براي طرح مسائل خود ,وابسته به شوراهاي اسالمي كار بوده و از طريق شوراها خواسته‌هاي خود را مطرح نامهاي هنوز انجمن‌هاي صنفي نتوانسته‌اند مي‌كنند» .او همچنین اضافه کرد « به دليل موانع آيين‌ ‌ هستههاي استاني خود را تشكيل دهند» ()۲ ‌ • دبير انجمن صنفي كارگران ميادين ميوه و تره بار تهران نیز در زمینه عدم استقالل انجمن های صنفی تصريح كرد« :متاسفانه در سطحي نيستيم كه خودمان بتوانيم در مورد پيگيري خواستههايمان عمل كنيم و اين تضعيف تشكل‌ها را در عمل نشان مي‌دهد» ‌ • با این حال تبصره ۱ماده ۱۳۱قانون کار مقرر داشته است « به منظور هماهنگی در انجام وظایف محوله و قانونی انجمن‌های صنفی می‌توانند نسبت به تشکیل کانون انجمن‌های صنفی در استان و کانون انجمن‌های صنفی در کل کشور اقدام نمایند» • تبصره ۴ماده ۱۳۱قانون کار مقرر می‌دارد که «کارگران یک واحد ،فقط می‌توانند یکی از سه شورای اسالمی کار ،انجمن صنفی یا نماینده کارگران را داشته باشند». آنها را تنها «تبلیغ و • با توجه به وظایف انجمن‌های اسالمی که قانون گذار فلسفه وجودی‌ ‌ گسترش فرهنگ اسالمی و دفاع از دستاوردهای انقالب اسالمی» قرار داده و با در نظر داشتن تبصره ۴ماده ۱۳۱قانون کار که مقرر می‌دارد کارگران یک واحد ،فقط می‌توانند یکی از سه یکسان همگی آنها مشخص می‌شود .به این ‌ تشکل پیش‌بینی شده در قانون کار را داشته باشند ،هدف ترتیب در جاهایی که انجمن اسالمی حضور ندارند ،وظیفه انجمن‌های اسالمی که در واقع شاخهای از «سازمان تبلیغات اسالمی» هستند ،به عهده شورای اسالمی کار و انجمن صنفی ‌ می‌افتد. • نکته مهم آن که طبق ماده ۱۳۷قانون کار « به منظور هماهنگی و حسن انجام وظایف مربوطه، تشکل‌های کارفرمایی و کارگری موضوع این فصل از قانون می‌توانند به طور مجزا نسبت به ایجاد تشکیالت مرکزی اقدام نمایند». نامههای انتخابات کنوانسیونهای ۸۷و ۹۸مقرر می‌دارد که آیین‌ ‌ ‌ • تبصره این ماده بر خالف شورای مرکزی و اساسنامه تشکیالت مرکزی کارفرمایان و همچنین کارگران ،جداگانه توسط کمیسیونی مرکب از نمایندگان شورای عالی کار ،وزارت کشور و وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. • همچنین ماده ۱۳۸قانون کار مقرر می‌دارد «مقام والیت فقیه در صورت مصلحت می‌توانند در هر یک از تشکل‌های مذکور نماینده داشته باشند». • تکلیف تشکلی که «آیین‌نامه انتخابات» و «اساسنامه تشکیالت مرکزی» اش توسط وزارت کشور و کار امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت دولت رسیده و مقام «والیت فقیه» در صورت تشخیص «مصلحت» در آن نماینده داشته باشند ،باتوجه به ماهیت قرون وسطایی دولت جمهوری اسالمی پیشاپیش مشخص است. • «خانه کارگر جمهوری اسالمی» یکی دیگر از تشکل‌های رسمی ایجاد شده توسظ مقامات جمهوری اسالمی است .از این تشکل در قانون کار جمهوری اسالمی نامی برده نشده است .این تشکل که بیشتر به یک حزب سیاسی شبیه است تا یک تشکل کارگری ،پوششی است برای هماهنگی ارگان‌های مختلف تشکیل شده توسط جمهوری اسالمی جهت کنترل و سرکوب کارگران .در قسمتی جداگانه به آن پرداخته خواهد شد. مغایرت روابط موجود در محیط کار با مقاوله نامه حق تشكل و قراردادهای دست جمعي • كارگران بدون پشتوانه تشکل‌های منسجم و بدون فشار و اقدام دسته جمعی همواره در معرض انواع و اقسام تضیقات کارفرمایان که از قدرت و حمایت دولت‌ها و محافل قدرت نیز برخوردارند ،قرار می‌گیرند .کنوانسیون « ۹۸سازمان بين المللی كار» تالش می‌کند در زمينه کار و امور مربوط به اشتغال ،تسهیالت و مقرراتی را به نفع کارگران وضع کند. • در اينجا به بخشی از مقاوله نامه شماره ۹۸اشاره می كنيم: • در بند ۱ماده ۱اين مقاوله نامه آمده است« :كارگران می‌بایستی در برابر اقدامات ضدسندیکایی و تبعيض آميز در خصوص اشتغال از حمايت كافی برخوردار باشند» ،همچنین بند ۲ماده ۱مقرر داشته است که حمایت های مورد نظر می‌بایستی در زمینه‌ « ممنوعیت اخراج كارگران يا ايجاد مزاحمت برای آنان به هر وسيله به علت عضويت در تشکل‌های كارگری يا به علت شركت در فعاليت های تشكيالتی در ارتباط با تشکل در غير ساعت های كار » اعمال گردد. • نیاز به توصیف نیست که روابط موجود در محیط کار در جمهوری اسالمی و به ویژه نقش دولت نامههای بین‌المللی تا کجاست .وقتی که در عمل سندیکایی وجود ندارد در نادیده گرفتن مقاوله‌ ‌ چگونه می‌ توان از دولت توقع داشت که در برابر اقدامات ضدسندیکایی از کارگران حمایت کافی به عمل آورد .وقتی سندیکای آزادی وجود ندارد ،اساسًا کسی به علت عضویت در سندیکاهای کارگری با مشکل و مزاحمت روبرو نمی‌شود .وجود تشکل‌های ایدئولوژیک و غیر مستقل بیش از هر چیز ایجاد مزاحمت می‌کنند. آنچه که پرسشگر از حسن صادقی رییس شورای • بند ۱ماده ۱مقاوله مزبور را مقایسه کنید با ‌ عالی کار به عنوان «مشت نمونه خروار» ،می‌پرسد« :به عنوان مشت نمونه خروار عرض می کنم در همان زمان کمالی من به یاد دارم که یکی از اعضای شورای آبیک را چشم بسته بردند و با تهدید و مسایل دیگر به زور او را وادار به استعفا کردند و بعد از شش ماه که دوستان خانه آن عضو شورا رفته بودند وی هنوز در حالت روانی و غیرطبیعی به سر می‌برد ،یا به فرض شما می‌ فرمایید کسانی که در پاالیشگاه های تهران و آبادان تشکیل شورا دادند ،بازداشت گردیده و روانه زندان شدند ،خوب این اتفاقات و موارد ذکر شده را چگونه پاسخ می دهید؟»()۴ • ماده ۳مقاوله نامه مزبور مقرر می‌دارد که « در صورت لزوم بر اساس شرایط ملی می‌بایستی تدابيری اتخاذ گردد تا كارفرمايان و تشکل كارفرمايی از یک سو و تشکل‌های كارگری از سوی دیگر تشویق شوند که از طریق گفتگو‌های داوطلبانه در جهت ایجاد قراردادهای دست جمعی بکوشند و بدين وسيله مقررات و استانداردها و شرايط كار را بين خود تنظيم كنند» . • چنانچه مالحظه می‌شود در مقاوله نامه بهبود شرايط كار و وضع مقررات و استانداردهای معقول را موكول به انعقاد قراردادهای دست جمعی بين تشكل های كارگری و كارفرمايی می‌کند .در جوامع رو به رشد و صنعتی ،گسترش این پیمان ها ضمن برقراری و ایجاد شرایط بهتری برای کارگران ،به افزایش و پیشرفت کیفیت و کمیت تولید کمک می‌کند. • روند رو به نزول و وخامت وضعیت کارگران و زحمتکشان میهن‌مان به لحاظ حقوقی جایی برای کمترین خشنودی و امید برای نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی نمی‌گذارد .درحالی که کنوانسیون مربوطه از سمت گیری کوشش ها برای انعقاد هر چه بیشتر قراردادهای دست جمعی سخن به میان می‌آورد کارگران شاغل در واحدهای زیر ۵و ۱۰نفر با وضع قوانین جدید از مجلسهای پنجم و ششم شورای اسالمی حتی از شمول قانون کار و بیمه‌های اجتماعی ‌ سوی مصوب این رژیم نیز محروم می‌شوند چه برسد به برخورداری از حقوق مقرر شده در مقاوله نامههای بین‌المللی. ‌ قرادادهای موقت آنهاست ،آن چه که رویه • بر خالف تعهدات بین‌المللی جمهوری اسالمی که دولت موظف به اجرای ‌ معمول شده است رشد و توسعه «قرارداد موقت» به جای قرارداد دست جمعی می‌باشد .به این ترتیب دست كارفرمایان دولتی و خصوصی برای انعقاد قراردادهای موقت که در برگیرنده هیچگونه حقوقی برای کارگران زحمتکش نیست ،باز است .قراردادهای موقت حداکثر به مدت سه ماه منعقد شده و امکان تجدید قرارداد و یا فصل آن از سوی دو طرف هست .به این ترتیب سنوات خدمت کارگر محاسبه نشده و او به علت نداشتن سابقه از هیچ یک از مواهب قانون کار و قوانین اجتماعی از جمله ،بیمه درمانی ،بازنشستگی ،از کارافتادگی ،بیکاری و ...برخوردار نمی‌شود. • چنانچه مالحظه می‌شود در حالی که مقاوله نامه ۹۸از تالش برای ایجاد شرایط الزم جهت عقد قراردادهای دست جمعی سخن می‌گوید ،مبارزه کارگر ایرانی رها شدن از شر «قرارداد موقت» ‌ و برخورداری از حقوق قانون کار است .از همین جا می‌توان به بیگانه بودن حاکمان جمهوری اسالمی با استانداردها و قوانین بین‌المللی پی برد. • در اینجا قصد ندارم در ارتباط با وضعیت اسفبار صدها هزار کارگر که در بخش‌های ساختمانی و یا قالیبافی و ...مشغول به کارند سخن‌ به میان بیاورم که تقریبا از هیچ حقی برخوردار نیستند. تشکلهای کارگری و کارفرمایی • • • • شورا به منظور تامین قسط اسالمی و همکاری در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی و پیشرفت امور در واحدهای تولیدی ،صنعتی ،کشاورزی و خدماتی تشکیل می شود .برای اجرای صحیح قانون کار در واحدهای تولیدی و صنعتی و ...حمایت و صیانت نیروی کار ،تشکل های کارگری و کارفرمایی بصورت شوراهای اسالمی کار انجمن های صنفی و یا نمایندگان کارگران در واحدها تشکیل می شوند اهم وظایف اداره کل کارواموراجتماعی در خصوص تشکیل این تشکل ها به قرار زیر می باشد : راهنمایی کارگران و کارفرمایان در مورد نحوه تشکیل تشکل های کارگری و کارفرمایی نظارت بر اجرای صحیح نکات و موارد یاد شده درباره تشکیل شوراهای اسالمی کار انجمن های صنفی ونمایندگان کارگران • انجمنهای صنفی • شوراهای اسالمی کار • نماینده کارگران • • • • • • • • • • • • درخواست تأسیس از هیأت مؤسس درج آگهی جهت تأسیس در روزنامه تهیه فهرست مشخصات داوطلبان عضویت تهیه و تنظیم پیش نویس اساسنامه دعوت از اعضاء در مجمع عمومی تصویب اساسنامه انتخاب اعضائ انجمن ثبت انجمن صنفی و صدور گواهینامه درج آگهی تأسیس انجمن در روزنامه کثیر االنتشار مشخص نمودن دفتر فعالیت انجمن معرفی به بانک جهت افتتاح حساب بانکی انجمن معرفی جهت ساخت مهر مخصوص انجمن انجمنهای صنفی • • • • • • • • • • • • شوراهای اسالمی کار تکمیل فرم شماره 1آمار واحدها معرفی هیأت مؤسس شورا برگزاری جلسه توجیهی صدور اطالعیه کاندیداتوری نماینده تشخیص برگزاری انتخابات نماینده کارگران تشخیص صدور اطالعیه جهت کاندیداتوری شورا تهیه و تنظیم لیست کاندیداها جهت بررسی صالحیت هماهنگی جلسه تشخیص صالحیت کاندیداها با نمایندگان اعالم تاریخ برگزاری انتخابات انجام انتخابات شورا تهیه و تنظیم صورتجلسه انتخاباتی شورا معرفی نماینده کارفرما در شورا • • • • • اولین جلسه شورا جهت تعیین هیأت رئیسه صدور گواهینامه اعضای شورا ثبت شوراها در دفتر مخصوص ارسال گزارش کاربا سازمانهای کارگری و کارفرمایی تهیه و تنظیم آمار ماهیانه • • • • • • • :اقدامات الزم جهت تشکیل شوراهای اسالمی کار شامل شرکت در مجامع عمومی انتخاب نماینده کارگران در هیات تشخیص صالحیت کاندیداهای شورای اسالمی کار تشکیل جلسات بررسی و تعیین صالحیت کاندیداهای شورای اسالمی کار شرکت در مجامع انتخاباتی شوراهای اسالمی کار شرکت در جلسات توجیهی اعضاء منتخب شورا و تعیین هیات رئیسه شوراها ثبت شوراها در دفاتر مربوطه و صدور گواهینامه شورای اسالمی کار تشکیل شده صدور اعتبار نامه برای اعضاء اصلی و علی البدل شوراهای اسالمی کار ارسال مدارک تشکیل شورای اسالمی کار به وزارت کارواموراجتماعی :اقدامات الزم جهت انتخاب نمایندگان کارگران شامل 4 : • شرکت در مجامع انتخاباتی نمایندگان کارگران در کارگاهها • ثبت تشکل در دفاتر مربوطه و صدور گواهینامه آنها • صدور کارت شناسایی یا اعتیار نامه نمایندگان منتخب اصلی و علی البدل کارگران اقدامات الزم جهت تشکیل انجمن های صنفی 5 : کارگری و کارفرمایی • • • • • بررسی اساسنامه ها و سایر مدارک انتخاباتی انجمن های صنفی شرکت در مجامع عمومی انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی جهت انتخاب هیات مدیره صدور کارت شناسایی اعضاء اصلی و علی البدل هیات مدیره و بازرسان انجمن های صنفی ثبت تشکل در دفاتر مربوطه و صدور گواهینامه ارسال مدارک تشکیل انجمن صنفی کارگری یا کارفرمایی به وزارت کارواموراجتماعی • -6شرکت در مجامع عمومی نظارت بر مراحل انتخاباتی نمایندگان کارگران و کارفرمایان • -7صدور اعتبار نامه های نمایندگان کارگران و کارفرمایا ن درمراجع حل اختالف قانون کار • -8رسیدگی به شکایات شوراهای اسالمی کار از مدیریت و بالعکس و بررسی صورتجلسات واصله از شوراهای اسالمی کار از طریق تشکیل هیات موضوع ماده 22قانون شوراهای اسالمی کار استان • • • • • • • تکمیل فرم شماره 2آمار واحدها برگزاری جلسه توجیهی برگزاری جلسات انتخابات هیأت نظارت صدور اطالعیه های کاندیداتوری برگزاری جلسه تشخیص صالحیت نمایندگان برگزاری انتخابات نماینده کارگران صدور حکم نماینده منتخب نماینده کارگران پايان

49,000 تومان