صفحه 1:
بودجه بندی و بودجه بندی
سرمایه ای و بودجه بندی جامح
صفحه 2:
واژه بودجه
در گذشته فرانسویان کلمه «بوژت» را به معني کیف یا کیسه چرمي کوچك به کار
مي برده اند. اين کلمه نخستین بار در انگلستآن براي کیف کوچك حاوي مهر
«وزارت دارايي» آن کشور و سپس نام كيفي گردید که بصورت دریافتها و
پرداختهاي کشور را در آن مي نهادند. در سال 1733 زماني که وزیر دارايي
انگلستان صورت دریافتها و پرداختها و گزارش مالي سالانه کشور را براي
نمایندگان مردم مطرح ساخت. نویسنده ناشناسي در جزوه اي با عنوان «کیسه
اش باز شد» به سیاست وزیر داراي حمله نمود و او را به شعبده بازي تشبیه کرد
که کیسه حقه ها و كلكهاي خود را گشوده است و به طعنه گفته شد «سفره اش-
بودجه اش- را گشوده است».
کلمه« بوژت» فرانسوي اندك اندك انگليسي شد و به صورت «باجت در آمد و
سپس بدان شکل به فرانسه بازگشت و با گویش فرانسوي «بودجه» مرسوم شد
صفحه 3:
یف بودجه بندی
پیش بینی های مالی یا برنامه ریزی های مالی و غیرمالی سالانه رابودجه
بندی گویند که درآن نحوه تامین وجوه موردنیازوچگونگی مصرف
.آنها تعیین می شود
صفحه 4:
مبنای بودجه بندی
٩ بودجه مفهومی مقداری است.
٩ بودجه مربوط به واحد تجاری مشخص است.
٩ بودجه مربوط به دوره معینی است.
صفحه 5:
#مقاصد بودجه بندی
٩ ایجاب طرح ریزی دوره ای
٩ ترویج هماهنگی و همکاری
0 الزام به مقدار دراوردن پيشنهادها
صفحه 6:
اهمیت بودجه کب
۸
بودجه بندي اهداف و كاربردهاي مختلفي در تنظیم.تصویب.اجرا,وکنترل
سیاست هاي دولت و سازمان ها دارد و نقش مهمي در تخصیص
منابع.هماهنگي در عملیات شامل شناساي محدودیت ها و ارتباطات
فویض عملیات.انگیزش و هدایت در اجراءراهنمايي در جهت برقراري
کنترل عملیات و مدیریت جریان هاي نقدي.و ارائه معيارهايي براي
ارزيابي عملکرد را نیز به عهده دارد
صفحه 7:
اهمیت استراتژی
استراتژي شرکت مسيري است که شرکت جهت دستيابي به اهداف
بلندمدت و ماموریت آن را انتخاب مي کند و نقطه شروعي براي
«برنامه ريزي و بودجه بندي شرکت است
صفحه 8:
:بودجه نویسی
به فرایند تهیه یک بودجه
فرابند بودجه نويسي
٩ کمیته بودجه
٩ دستورالعمل هاي بودجه
٩ دوره بودجه
© مذاکرات
٩ تصویب و رسیدگی
صفحه 9:
0 کمیته بودجه کب
متشکل از اعضای مدیران ارشد برای اعمال نظارت عالیه بر کلیه امور
مربوط به بودجه های تنظیمی در یک واحد تجاری است.
0 دوره بودجه
٩ بودجه معمولا براي يك دوره مالي عمدتا يك ساله تهیه مي شود و
ممکن مستقل از سال مالي باشد.
صفحه 10:
0دستورالعمل تهیه بودجه
در يك سازمان دستورالعمل تهیه بودجه براي دوره اینده برمبناي ارمان هاي
استراتژيك و برنامه بلندمدت شکل مي گیرد.
© مذاكرات بودجه 1
سربرستان واحدهاي تهيه بودجه اوليه اقدام به بررسي بودجه بيشنهادي نموده و
رعايت مفاد دستورالعمل بودجه در تدوين آن رااز نزديك مورد توجه قرار مي دهد.
© رسيدكي و تصويب
دراين مرحله كميته بودجه اقدام به رسيدكي و تناسب ان با دستورالعمل بودجه
ودست يابي به هدفهاي مورد درخواست در کوتاه مدت و اجراي برنامه استراتژي
مي نمایند.
صفحه 11:
پیشنهاد اولیه بودجه
هرمرکز مسولیت پیشنهاد اولیه بودجه خود را براساس رهنمودهاي بودجه دارد
ودر تهیه بودجه به چند عوامل داخلي و خارجي باید توجه داشته باشد.
عوامل داخلی:
عوامل خارجی:
7تغييرات در بازار کار
عکس العمل رقبا.
("چشم انداز صنعت در اینده نزديك
صفحه 12:
0اصلاح بودجه
عوامل داخلي يا موقعیت هاي جديد ممکن است منجر به اصلاح بودجه شوند
و درصورت برخورد با شرایط خاص يا قبول سياستهاي بودجه مستمر
اقدام به تجدید نظر در بودجه نماید.
صفحه 13:
٩ مهمترین این عوامل پذیرش و حمایت بودجه توسط تمام مدیران و
کارکتان می باشد .
٩ بودجه شخصی شده باشد یعنی هرکس بودجه را متعلق به خود می
داند.
٩ بودجه به احتمال زیاد موفق است اگر افراد آن را به عنوان ابزاری
جهت هماهنگ سازی قلمداد کنند نه آن را به عنوان ابزار فشار تلقی
صفحه 14:
pit بودجه جامع
بودجه جامع عبارتست از بودجه کل براي دوره وشامل تعدادي بودجه
هاي مرتبط با یکدیگر متشکل از بودجه مالي و عملياتي مي باشد.
صفحه 15:
آرمان هاي استراتژيك
هدف هاي بلندمدت
سس ]و برنامه بلند دامنه
بودجه سرمایه اي
بودجه هزینه
فروش و اداري
|| هدف هاي کوتاه مدت
بودجه فروش
بودجه تعداد
سس ] تولیر لم
لا ۱
ase بودجه دستمزد بودجه مواد
سرباركارخانه
بودجه نقدي
صورت هاي مالي پیش بيني شده:
بودجه صورت سود و زیان
بودجه ترازنامه
بودجه صورت جریان تقدي
صفحه 16:
0بودجه بندی سرمایه ای
عبارت است از فرایند تصمیم گیری در زمینه برنامه های بلند مدت سرمایه
گذاری و فرابند تشخیص ارزیابی طرح ربزی و پشتیبانی مالی پروژه های
«عمده سرمایه گذاری در واحدهای سازمانی
صفحه 17:
تصمیمات بودجه بندی سرمایه از
٩ جایگزینی هزینه های سرمایه ای فرسوده یا ازرده خارج شده با هزینه های
سرمایه ای جدید
* جایگزین دارایی های ثابت فعلی (ماشین آلات) با تجهیرات جدید جهت
کاهش هزینه ها
٩ گسترش محصولات فعلی در بازار از طریق افزایش تولیدات
٩ گسترش بازار فروش محصولات از طریق تولید محصولات جدید
٩ پروژه هایی جهت ایمنی کارکنان وسیاست های بیمه ای
٩ پروژه های زیست محیطی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست
٩ سایر پروژه ها مانند پروژه های ساختمانی وایجاد پارکینگ برای مشتری
صفحه 18:
عوامل موثر بر تصمیمات
0 شرایط اقتصادی
٩ سیاست های رشد
9 ارزیابی مخاطره
0 عوامل ادراکی
صفحه 19:
روش های بودجه بندی سرمایه ای
دوره بازیافت سرمایه (۳8۳)
مدت زمان لازم جهت بازیافت مبلغ سرمایه گذاری از محل سود حاصله
مزایا:
"سهولت در محاسبه وفهمیدن روش
"لحاظ کردن خطر(ریسک) سرمایه گذاری به طور موثر
معایب:
"ارزش زمانی پول را در نظر نمیگیر
"دعایدات طرح پس از دوره بازیافت سرمایه نادیده میگیرد
صفحه 20:
روش نرخ بازده حسابداری ۸۵۸۳
سودآوری طرح از طریق پیش بینی سود خالصی که طرح سرمایه گذاری
درسال های آتی. نسبت این سود به مبلغ سرمایه گذاری
7 مزايا:
© محاسبه آن ساده و سودآورى طرح را نيز در نظر ميكيرد
* ارزش زمانى يول را در نظر نميكيرد.
* از اطلاعات حسابداری به جای اطلاعات مربوط به جریانهای نقدی
استفاده میکند.
صفحه 21:
aa (NPV) روش ارزش فعلی خاص ٩
فزونی ارزش فعلی جربان های نقدی ورودی آتی طرح نسبت به مبلغ
سرمایه گذاری اولیه
NPV=PV-I
مزایا:
ارزش زمانی پول را در نظر میگیرد. *
محاسبه ارزش فعلی جربان های نقدی آتی بسهولت امکان پذیر است. "
معایب:
پیش بینی دقیق وبلندمدتی از جربانهای نقدی باید صورت گیرد. "
صفحه 22:
۵ نرخ بازده داخلی (IRR)
تساوی نرخ ارزش فعلی جریانهای نقدی آتی سرمایه گذاری با مبلغ سرمایه گذاری
اولیه.ارزش فعلی خالص سرمایه گذاری برابر صفر
مزایا:
* ارزش زمانی پول را در نظر میگیرد.
معايب:
۰ محاسبه آن مشکل است.
* در ارزیابی طرحهایی که از نظر حجم سرمایه گذاری متفاوت هستند نا موفق است.
صفحه 23:
0 شاخص سودآوری با(شاخص مازاد ارزش فعلی) (۳۱)
نسبت جمع ارزش فعلی جربان های نقدی آتی طرح سرمایه گذاری به
مبلغ سرمایه گذاری اولیه.
۱ - شاخص سودآوری
صفحه 24:
- مايه اى
فرایند بودجه بندی سر
ote
55005
صفحه 25:
بودجه عملیاتی
برنامه هایی هستند که منابع مورد نیاز جهت انجام فعالیت ها و نحوه
تحصیل این منابع را تعیین می کنند چه منابعی نیاز داربم و
. بايد تامين كنيم 5
صفحه 26:
بودجه فروش SS
بودجه فروش شامل تعیین مقدار فروش مورد انتظار به قیمت هاي مورد
انتظار فروش است.تهیه بودجه فروش براي يك دوره معمولا با پیش
بيني سطح فروش واحد تجاري.ظرفیت تولید.و هدف هاي بلندمدت و
.کوتاه مدت آغاز می شود
صفحه 27:
روش پیش بيني فروش LS
0 1-ستفاده از تحلیل های اماری و بر اساس شرایط و اوضاع اقتصادی
محصولات تولیدی
© 2-پیش بینی فروش بر مبنای تخمین مدیران و مسئولین فروش
٩ 3-تحلیل عوامل مختلف موثر بر فروش و پیش بینی گرایش های این
عوامل در اینده
صفحه 28:
عوامل موثردر برآورد فروش
٩ شرایط عمومی اقتصاد و صنعت.
٩ دامنه فعالیت هاي ترویج و آگهي.
٩ عکس العمل رقبا و برنامه هاي عملياتي.
٩ خط مشي هاي قیمت گذاري.
© خط مشي هاي اعتباري.
صفحه 29:
بودجه تعداد تولید
عبارت از یک برنامه تحصیل و ترکیب منابع مورد نیاز برای اجرای عملیات ساخت
edge
بودجه تعداد تولید
بودجه تعداد فروش +تعداد کالای ساخته شده در اول دوره - تعداد موجودی کالای
ساخته شده درپایان دوره
صفحه 30:
#عوامل بودجه تولید
٩ بودجه مواد مستقیم
0 بودجه دستمزد مستقیم
٩ بودجه سربار کارخانه
صفحه 31:
بودجه مواد مستقیم
© مصرف مواد مستقيم:
مقدار مواد مورد نیاز برای تولید پیش بینی شده و اولین بودجه هزینه
ای است.
7 خريد مواد مستقيم:
بيانكر مقدار ومبلغ مواد اوليه ايست كه بايد خريدارى شود.
صفحه 32:
بودجه دستمزد مستقیم
برای تهیه اين بودجه بایستی ساعات کار بودجه شده را بدست اورد با
توجه به مقدار تولید و اينکه هر واحد تولیدی چه مقدار زمان میبرد
بودجه هزینه دستمزد مستقیم -ضرب ساعت کار مستقیم بودجه شده
در هزینه بر آورد شده دستمزد مستقیم برای هر ساعت کار
صفحه 33:
بودجه سربارساخت
نشانگر مبلغ هزینه های سربار ساخت در دوره بودجه میباشد .
بودجه سربار مت
حاصل ضرب مقدار تولید بودجه شده در نرخ پیش بینی شده سربار
متغیر برای هر واحد
9بودجه سربار ثابت :
با استفاده از تجربیات گذشته و با در نظر گرفتن تغییرات مورد انتظار بر
آورد می شود .
صفحه 34:
بهای تمام شده کالای فروش رفته بودجه شد«
بهای تمام شده کالای فروش رفته بودجه شده - هزینه مواد مصرفی
بودجه شده +دستمزد مستقیم
بودجه هزینه فروش و اداري عمومي:
بودجه هزینه فروش و اداري عمومي شامل کلیه هزینه هاي غیر توليدي
مورد انتظار در دوره بودجه است.
صفحه 35:
بودجه مالي
منابع و نحوه استفاده از منابع را برای عملیات بودجه شده تعیین می
کند و نتایج عملیات بودجه شده را در قالب صورتهای مالی برای دوره
بودجه
شده مشخص می کند.
صفحه 36:
0بودجه نقدی:
یک بودجه نقدي شامل کلیه اقلام موثر بر جریان هاي نقدي بوده و
اطلاعات آن تقریبا از کلیه بخش هاي دیگر بودجه حامع استخراج مي
شود.
٩ بخش هاي يك بودجه نقدي:
' وجه نقد موجود ۱
+ تضارفاوجوة
* تامين مالي
صفحه 37:
0بودجه صورت سود و
این بودجه نشان دهنده سود مورد انتظار واحد تجاري ناشي از عملیات
بودجه شده است.
0 بودجه ترازنامه
آخرین مرحله در يك چرخه تهیه بودجه را معمولا آماده سازي بودجه
ترازنامه تشکیل مي دهد.
صفحه 38:
رويكردهاي مختلف بودجه نويسي
٩ بودجه بر مبناي صفر
٩ بودجه بر مبنا فعالیت
٩ بودجه نويسي کایزن
صفحه 39:
بودجه نويسي بر مبنا صفر
٩ بودجه بر مبنا صفر عبارت از يك پروسه بودجه نويسي است که به موجب آن
از مدیران خواسته مي شود بودجه را از صفر آغاز کنند.يعني بررسي دوره
اي کلیه فعالیت ها و وظایف.يك فرایند بودجه نويسي بر مبنا صفر مانع ورود
هرگونه فعالیت يا وظیفه جديدي که فاقد توجیه مدیریت به ضرورت آن در
بودجه باشد خواهد شد. 1
صفحه 40:
بودجه نويسي بر مبناي فعالیت ) ABB =
٩ يك فرآیند بودجه نوبسي است که به موجب آن بر هزبنه فعالیت ها یا
محرك هاي هزینه مورد نیاز براي عملیات تاکید مي شود.(8 8.8)هزينه
ها را بین مراکز تجمیع متجانس بر مبناي محرك هاي هزینه ناشي از
هزینه يابي بر مبناي فعالیت (۲ ۵8)تفکيك مي شود.
صفحه 41:
صفحه 42:
بودجه نويسي كايزن +
يك رویکرد بودجه نويسي است كه به موجب آن تقاضا براي بهبود
مستمر و دخالت دادن بهبودهای مورد انتظار در بودجه در نظر گرفته
مي شودو تاکید بودجه ها بر مبنا فرايندهاي عملياتي مورد درخواست
ر آینده صورت مي گیرد.بودجه کایزن منعکس کننده کلیه تغییرات
.ناشي از بهبود مستمر است
صفحه 43:
نتیجه گیری =
یک برنامه عملیاتی در سازمان است.جنبه های مالی وغیر مالی عملیات برنامه ریزی
شده هردو را در بر میگیرد.
پیش بینی در آمدها و مخارج.
مقایسه عملکرد واقعی و پیش بینی شده در بودجه در آینده.
به وجود آوردن ضرورت برنامه ریزی شامل اجرای برنامه ها برای مدیربت.
معیار ارزیابی عملکرد بودجه برنامه مشخصی را براورده نموده و چار چوبی برای
ارزیابی فعالیت های انجام شده است.
بهبود هماهنگی و ارتباط با سازمان بودجه ابزاری برای ارزیابی تبادل نظر و هماهنگی.
صفحه 44:
صفحه 45:
بودجه بندی"مستمر ": تطبیق دادن انعطاف پذبری بودجه با
کنترل بودجه
كر جه اين مطالعه منحصر به یک سازمان است. اما مطالعه حاضر. مثالی از اینکه چگونه
بودجه هاء ممکن است به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از سیستم کنترل مدیریت. به
روشهایی که هم به نظم و انضباط مالی در شرایط دستیابی به اهداف مجموعه ای از
پیش تعیین شده و هم به توانایی مدیران برای پاسخهای سریع و خلاقانه به اختمالات
پیش بینی نشده. کمک می کند. ارائه می دهد. در مرحله اول, بودجه بندی "مستمر"؛
دیگر تنهاء و نه حتی ابتدایی ترین ابزار کنترل مدیریت است. در مرحله دوم. بودجه
بندی "مستمر"؛ به عنوان یک کنترل تشخیصی انحصاری عمل می کند. ولی ممکن
است بصورت تعاملی هم مورد استفاده قرار گیرد. التا. ادغام این نقش ها با دیگر ابعاد
سیستم کنترلی نشان می دهد که بودجه بندی. در حال حاضر بهتر به عنوان
فرآیندهای اجرای استراتژیک به جای تمرکز بر اطمینان از اهداف بودجه ای از پیش
jaca galt ده اسثاء نکته بچهازم درموزد:این:مقایسله موبوط به یزان
اختیارات داده شده به مدیران برای عمل درجهت منافع سازمان, هنگام تعیین آنچه که
اقدام مناسب در هر مجموعه از داده است؛ می باشد.
صفحه 46:
صفحه 47:
کاربرد منطق فازی در تعیین هزینه های سرمایه برای فر ایند
بودجه بندی سرمایه
همانطور که در این مقاله نشان داده شده است. ابهام و عدم قطعیت.
های اصلی فرایند بودجه بندی سرمایه ای و همچنین, روند مرتبط در تعیین
هزینه سرمایه ای هستند. با مقایسه استفاده از شایع ترین روشها برای تعیین
هزینه سرمایه, می توان نتیجه گرفت که منطق فازی و اعداد فازی مثلثی باید
توصیه شوند. و یا حتی. ابزارهای اجباری برای برآورد هزینه سرمایه در بازارهای
کوچک و توسعه نیافته. برای تعیین هزینه سرمایه بکار برده شوند. بدلیل
استفاده از منطق فازی و اعداد فازی مثلثی, این امکان وجود دارد که اطلاعات
کیفی را به عنوان متغیرهای زبانشناختی بکار برد و آنها را برای فرآیند کمی
تعيين هزينة سرمايهء استفاده کرداستفاده از منطق فازی و به ویژه اعداد فازی
مثلثى در امور مالى؛ به خصوص در فرآیند بودجه بندی سرمایه. می تواند و بايد
سهم بیشتری داشته باشند. به ویژه با توجه به امکان ارزیابی نظرات افراد که از
طریق متغیرهای زبانشناختی بیان شده است و امکان نمایش نتایج به صورت
کمی وجود دارد.
صفحه 48:
صفحه 49:
منطق بودجه بندی: نظریه پردازی و تنوع عملکرد در زمینه
آموزشی ۱
هدف ماء کشف نقش های تکنیک های بودجه ای در زمینه بوده است که در آن منطق های
غالب در حال گذار بوده و منطق های چندگانه, با هم درحال رقابت می باشند. بودجه بندی. در
مطالعه ماء هم به عنوان نمادی از منطق جدید غالب عمل می کند و هم برای توسعه شیوه های
مطابق با منطق ساخته شده است. قضیه 1. شیوه های بودجه ای مسئولیت ها و هویت های
جدیدی را در زمینه ای که ممکن است با نقش ها و هویت ها تعریف شده توسط منطق موجود
در تضاد باشد را تعریف می کند.
قضیه 2. بازیگران سازمانی محروم توسط معرفی شیوه های جدید بودجه ای. تفاسیر بودجه
بندی را همراه با منطق های قدیمی تر همسو می دارند.
قضیه 3. تعارض بين منطق ها در یک زمینه توسط همولوزیهای بین منطقها در زمینه و منطق
که منطق ها جدید را به سمت یک حوزه جدید سوق می دهد. واسطه گری
قضیه 4 از طریق اصلاحات. شیوه های بودجه بندی در یک زمینه.برای منعکس کردن تاثیر
منطق های دیگر از منطق هایی که ورود آنها را (نمادین) به زمینه سوق می دهد. آمده است.
صفحه 50:
بررسی آثار فرهنگ سازمانی. مشارکت در بودجه بندي.
و سیستم هاي حسابداري مدیریت بر عملکرد مدیران
در این تحقیق ما به دنبال برسي اثر فرهنگ سازماني, سیستم حسابداري
مدیریت و مشارکت در بودجه بر عملکرد مدیران شرکت ها بودیمبا احتمال
خطاي 5 درصد. فرضیه اصلي تحقیق يعني اثرگذاري متفیر ابعاد فرهنگي به
همراه دو متغيرتاييد مي شود (مشارکت در بودجه و سیستم حسابداري
مدیریت) بر عملکرد مدیرتایید میشود. از سوي دیگر رابطه بين سیستم
ابداري مدیریت و مشارکت در بودجه با تثوري فرهنگ مطرح شده به وسيل
هوفستد ( 1991 ) مطابقت داردبيعني در جوامع يا سازمان ها با فاصله قدرت
زياد و جمع گراه مشارکت دادن زیاد افراد در بودجه بندي, حتي با وجود
اطلاعات حسابداري مديريت منجر به موفقيت زياد در عملكرد مدير نمي شود.
رابطه مثبتي بين سيستم حسابداري مديريت و عملكرد مدير درسازمان هاي
فردكرا با فاصله قدرت کم وجود دارد.
صفحه 51:
ارائه روشي براي اولویت بندی و بودجه بندی موضوع هاي
تي با هدف توسعه فعالیت هاي قتصادي
برنامه ريزي پژوهشي باید نسبت به نیزها و مشکلات اساسي جامعه پاسخگو
باشد. در تحقیق حاضر به مسأله اولویت بندي و بودجه بندي
موضوع هاي تحقيقاتي مرتبط با فعالیت هاي اقتصادي که بسترساز اشتفال در
کشور مي باشد پرداخته شدبا روش ارائه شده؛اولویت بندي موضوع هاي
تحقیقاتی, بر اساس اهمیت و نقش آنها در توسعه فعالیت هاي اقتصادي
امکان پذیر گردید. در مجموع. اين تحقیق رويكردي نو به مسأله اولویت بندي و
بودجه بندي موضوع هاي تحقيقاتي داشته که چنین رويكردي مي تواند
تحقیقات را با نيازهاي اساسي جامعه هم راستا نماید. در روش بودجه بندي
با توجه به اين که مبناي روش. امتیاز فعالیت هاقتصادي و موضوع
تحقيقاتي مي باشد. Gul ply به فعالیت هاي اقتصادي اولویت دار. بودجه
.بيشتري تخصیص داده مي شود
صفحه 52:
عوامل موثر بر انتخاب روش هاي بودجه بندي سرمایه اي
درشرکتهاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
شرکتها در ارزيابي پروژه هاي سرمایه گذاري از تکنيك ها ي بودجه بندي
سرمایه اي استفاده می کنند . دراین راستا روش های تنزیلی ٩۱۰
و ۸۱۳۷۰ ۱۴ که مبتنی بر جریان هاي نقدي بوده و ارزش زماني پول را
در نظرمي گیرند. به عنوان اولین روش ارزيابي پروژه هاي سرمایه گذاري مورد
استفاده مدیران مالي قرار مي گیرد. مهمترین هدف از بودجه بندي سرمایه اي»
افزایش در جریان هاي نقدي آتي و سپس رشد سهم بازار و رشد در عایدا
بلند مدت است. با تکیه بر نتایج پژوهش مي توان پیشنهاد کرد ازآنجا که
ها عمدتاً از روش های بودجه بندي سرمایه اي استفاده مي کنند. بنابراین
پیشینه تحصيلي مدیران مالي. همانطور که نتایج پژوهش نشان مي دهد. باید
مد نظر مدیران شرکت ها قرار گرفته و ازطرف دیگر با توجه به يافته هاي
پژوهش, در انتخاب روش بودجه بندي سرمایه اي باید عوامل ساختاري شرکت
(از قبیل حجم سرمایه گذاري) را در نظربگیرند.
صفحه 53:
با تشکراز توجه شما