صفحه 1:
هزينه بابى كيفيت
Oost vP Quraliy
صفحه 2:
ل ل
این سیستم مدیریت را قادر می سازد تا كيفيت رأ مورد توجه قرار داده و از آن به
عنوان ابزاری برای تجزيه و تحليل فعاليت هاى كيفى مرتب ط با عمليات سازمان
area arn) var] ۱ ابزاری کار ی برای تعیین , جمع آوری «ثبت
Rey een eRe er CCS ES or) شن
صفحه 3:
هدف هزینه یابی کیفیت:
هزينه يابى كيفيت به دنبال تعيين سطح بهينه كيفيت براى محصول يا خدمات
تولید شده در سازمان است که در این سطح هزینه های کیفیت بهینه خواهد بود.
صفحه 4:
تعريف از هزينه هاى كيفيت :
هزینه ها af 7
ی کیفیت عبارتند از : ay
رتند از : هزينه هاى مربوط به احتمال وجود ( و يا
: وياوجود)
رای کیفیت نامطلوب هستند.
صفحه 5:
و
ا اه
هزينه هايى است كه سازمان جهت جلوكيرى از توليد محصولات فاقد كيفيت متحمل
مى كردد. يعنى هزينه هاى برنامه ريزى شده اى هستند كه شركت براى اطمينان از تامين
خواسته هاى مشتريان متحمل مى شود.
صفحه 6:
و
"- هزينه هاى ارزيابى :
هزينه هايى است كه مربوط به تعيين و سنجش ميزان دستيابى داده ها , يردازش ها و
ستاده هاى فرايند ها با مشخصات طراحى شده مى باشد.
صفحه 7:
و
۳- هزینه های نارسایی :
هزينه هايى هستند كه براى جلوكيرى از تحويل محصول فاقد ويزكى هاى كيفى به سازمان
ا ا ا ل Dea meee LD
دستیابی به کیفیت قبل و یا بعد از تحویل به مشتری متحمل می شود , که به دو گروه
لاسي د تبرق
نارسایی داخلی : ناشی از عدم کیفیت منا لى است كه قبل از انتقال مالكيت به خريدار كشف مى شود.
Cart| pay ES ا Rep eC Ree gn or ena
صفحه 8:
و
صفحه 9:
مدل های اقتصادی هزینه بایی کیفیت
و
" مدل هزینه یابی فرایندی
oer eo
"مدل ©85
صفحه 10:
"مدل 2-۸-۴
اولين روشى كه در هزينه يابى كيفيت ارائه شده است همان روش جوران است كه به روش سنتى معروف
ee care aes eS ie eee tne
الف - هزینه های شکست داخلی: هزینه هایی که برای ارزیابی +تصحیح و با جایگزینی محصول قبل از اینکه محصول
<< ا کح
ب - هزینه شکست خارجی: هزینه ای است که برای ارزیابی «تصحیح و یا جایگزینی بعد از اینکه محصول به د
مشتری رسید. صورت می گیرد.
ب - هزينه ارزيابى: هزينه مربوط به سنجش يا مميزى محصولات يا خدمات به منظور اطمينان از استانداردهاى كية
در این دسته می گنجد.
eC Se a ead ا ا ل للكت
با
یفیت بد باید پرداخت شود.
صفحه 11:
مدل هزینه یابی فرایند
اين مدل در حقيقت هزينه هاى كيفيت را ناشى از فعاليتهاى كيفى مىداند. منظور از فعاليتهاى كيفى
تمام فعاليتهايى است كه در جهت بهبود كيفيت محصولات . خدمات و فرآيند ها انجام مىشود.
كرازبى فعاليتهاى كيفى را به دو دسته تقسيم بندى كرد:
الاش الوك ان te سس ام ی رات مسبت اسان سل
کیفیت مورد نظر برسد.
ی ی را سک رس رن را ار
سطح مه کیفیت تس 5 در a = یت انجام مى شود.
صفحه 12:
ات
1 co here vars
اين مدل در حقيقت هزينه هاى كيفيت را مانند يك كوه يخى در نظر مى كيرد كه بيننده در نكاه اول فقط بخش كوجكى
بلاحط ينسد جد جد لطا لك . ...اور ,3
eNO) ا ل ا ۱
هزینه دوباره کاریها را به طور مستقیم مشاهده میکنند. در صورتی که بخش اصلی هزینه ها به صورت نامشهود از جما
هزینه های مشتریان. هزینههای بهبود برنامه های کیفی. کنسترل فرایند ۰ وفاداری مشتری.ارزیابی
کارشتاسان کیفیت مخفی آست .
صفحه 13:
روش 8<
روش (©85 >-(881) 50088 (ا02ل88181) ييشنهاد مى كند كه مديران اطلاعاتى در خصوص عوامل
Fare م اا Pe ema org a) ver Uap cert reed i Pry cara ere
چهار منظر عبارتند از :
poe ean
cn eae ل ا م
ا تك
۴ مر ای
صفحه 14:
COMO
00
COMO 1 الکترونیک
هوا - فضا نقص صفر COMO
خانگی قبول درصدی از نقایص COMO
صفحه 15:
SLT LL ابیت
Mead het hate Sal” coe be
در اين روش سعى بر اين است كه هزينه هاى كيفيت هر جه بيشتر از حالت كيفى به حالت كمى و
مقدارى بدل شود . كمى شدن اين هزينه علاوه بر اينكه باعث مىشود هزينه هاى ينهان كيفيت راحت تر
شناخته شود. شاخص بسیار محکمی است جهت مقایسه و بهبود.
كه
صفحه 16:
SLT LL ابیت
Mead het hate Sal” coe be
بيان روش( ۲ 00 ۲ ۲
اگر سود شرکت [ ل اما
لا فرض کنیم
در صنعت همسان يا در یک بازار مشترک ۲1۰ شرکت به صورت رقابتی حضور دارند به طوری که سود
سرانه آنها به صورت زیر است:
(PmtiNm)...(Prt/Ny)... (P1t/N1)
ee CS rene see MSL wee Se Mee RCL Se eee
شركت !111 را به عنوان معيار در نظر بكيريم) آنكاه حد يايين هزينه هاى بدى كيفيت شركت [ در زمان
۱ به صورت زیر خواهد بود:
AN Lan) aL DB اك
صفحه 17:
SLT LL ابیت
Mead het hate Sal” coe be
tC eee Se) ee ere ie ree! ا
با يك مثال اين موضوع را روشن مى كنيم :
09 ore eRe tn SO) Bt aero Bee ree.
هزينه هاى بدى كيفيتش را كاهش دهد . آيا اين مى تواند دليلى بر بهبود كيفيت باشد ؟
| ال Cir cont] rang 0 ا ل ا ا on)
ل ا ا ال ا را prin re)
سود را كسب كرده است . اما تعداد يرسنل نصف شده اند . در روش جديد . شركت به رتبه بالاترى در
ا 0
صفحه 18:
2c
هزینه یابی کیفیت
Cost of Quality
تعریف از هزینه یابی کیفیت :
این سیستم مدیریت را قادر می سازد تا کیفیت را مورد توجه قرار داده و از آن ب ه
عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل فعالیت های کیفی مرتب
ط با عملیات سازمان
استفاده کند .این سیستم به عنوان ابزاری کار آمد برای تعیین ,جم ع آوری ,ثبت
و گزارش هزینه های کیفیت به مدیریت محسوب می شود.
هدف هزینه یابی کیفیت:
هزینه یابی کیفیت به دنبال تعیین سطح بهینه کیفیت برای محص ول یا خ دمات
تولید شده در سازمان است که در این سطح هزینه های کیفیت بهینه خواهد بود.
تعریف از هزینه های کیفیت :
هزینه های کیفیت عبارتند از :هزینه های مربوط به احتمال وجود ( و یا وج ود )
محصوالتی که دارای کیفیت نامطلوب هستند.
انواع هزینه های کیفیت
-1هزینه های پیشگیری :
هزینه هایی است که سازمان جهت جلوگیری از تولید محص والت فاق د کیفیت متحم ل
می گردد .یعنی هزینه های برنامه ریزی شده ای هستند که شرکت برای اطمین ان از ت امین
خواسته های مشتریان متحمل می شود.
انواع هزینه های کیفیت
-2هزینه های ارزیابی :
هزینه هایی است که مربوط به تعیین و سنجش میزان دستیابی داده ها ,پردازش ها و
ستاده های فرایند ها با مشخصات طراحی شده می باشد.
انواع هزینه های کیفیت
-3هزینه های نارسایی :
هزینه هایی هستند که برای جلوگیری از تحویل محصول فاقد ویژگی های کیفی به سازمان
تحمیل می شود و یا هزینه هایی هستند که سازمان برای رفع نارسايي محصوالت به منظور
دستيابي به کیفیت قبل و یا بعد از تحویل به مشتری متحمل می شود ,که به دو گروه
تقسیم می شود:
نارسايي داخلی :ناشی از عدم کیفیت مناسب محصولی است که قبل از انتقال مالکیت به خریدار کشف می شود.
نارسايي خارجی :ناشی از عدم کیفیت مناسب محصولی است که بعد از انتقال به خریدار کشف می شود.
انواع هزینه های کیفیت
هزینه های خارجی
هزینه های داخلی
هزینه های گارانتی ،هزینه های شکایت مشتریان
هزینه های ضایعات ،تعمیرات ،هزینه های
پیشگیرانه
هزینه های آشکار
هزینه های کاهش اعتبار نزد مشتریان
هزینه های پایین آمدن کارایی هزینه های
ارزیابی
هزینه های پنهان
مدل های اقتصادی هزینه یابی کیفیت
مدل P-A-F
مدل هزینه یابی فرایندی
مدل کوه یخ
مدل BSC
مدل P-A-F
اولين روشى كه در هزينه يابى كيفيت ارائه شده است همان روش جوران است كه به روش سنتى معروف
شده است .در اين روش هزينه هاى كيفيت به چهار بخش تقسيم مىشوند:
الف -هزينه هاى شكست داخلى :هزينه هايى كه براى ارزيابى ،تصحيح و يا جايگزينى محصول قبل از اينكه محصول
به دست مشترى برسد را شامل مى شود.
ب -هزينه شكست خارجى :هزينه اى است كه براى ارزيابى ،تصحيح و يا جايگزينى بعد از اينكه محصول به دست
مشترى رسيد ،صورت مى گيرد.
پ -هزينه ارزيابى :هزينه مربوط به سنجش يا مميزى محصوالت يا خدمات به منظور اطمينان از استانداردهاى كيفى
در اين دسته مى گنجد.
ت -هزينه هاى پيشگيرى :هزينه اى است كه براى پيشگيرى از وقوع ضايعات كاالها و يا جلوگيرى ازتوليد محصوالت
با كيفيت بد بايد پرداخت شود.
مدل هزینه یابی فرایند
اين مدل در حقيقت هزينههاى كيفيت را ناشى از فعاليتهاى كيفى مىداند .منظور از فعاليتهاى كيفى
تمام فعاليتهايى است كه در جهت بهبود كيفيت محصوالت ،خدمات و فرآيند ها انجام مىشود.
كرازبى فعاليتهاى كيفى را به دو دسته تقسيم بندى كرد:
-1فعاليتهايى كه براى بار اول انجام مىشوند تا سطح كيفى محصوالت ،خدمات و فرايندها به سطح
كيفيت مورد نظر برسد.
- 2كرازبى دسته دوم را فعاليتهايى مى داند كه در جهت رفع نقصها ،دوباره كاري ها و ....بعد از حصول
سطح كيفيت ضعيف و در جهت بهبود انجام مى شود.
مدل کوه یخ
مدل كوه يخى توسط «پالنكت» و «ديل» در سال 1995ارائه شد.
اين مدل در حقيقت هزينه هاى كيفيت را مانند يك كوه يخى در نظر مى گيرد كه بيننده در نگاه اول فقط بخش كوچكى
يا به عبارت ديگر فقط قله كوه را مى بيند ،غاف ل از اين نكت ه كه بخش اعظمى از كوه يخ در زير اقيانوس قرار گرفت ه
است.طبق مدل ارائه شده مهندسان كيفيت هزينه هاى گارانتى ،هزينه هاى ساعات اض افى كار ناش ى از ض عف كيفيت و
هزينه دوباره كاريها را به طور مستقيم مشاهده مىكنند ،در صورتىكه بخش اصلى هزينه ها به ص ورت نامش هود از جمل ه
هزينه هاى مشتريان ،هزينههاى بهبود برنامه هاى كيفى ،كن ترل فراين د ،وف ادارى مش ترى،ارزيابى كيفيت و .....از ديد
كارشناسان كيفيت مخفى است .
روش BSC
روش ( )BALANCED SCORE CARD= BSCپيشنهاد مى كند كه م ديران اطالعاتى در خص وص عوام ل
هزينه زا در امر كيفيت را از چهار منظر ،را به طور هماهنگ در يك كارت يادداشت كنند و ب ه تحليل آنها بپردازن د .اين
چهار منظر عبارتند از :
- 1منظر مشترى
- 2منظر فرايندهاى داخلى كسب و كار
- 3منظر رشد ،نوآورى و يادگيرى سازمانى
- 4منظر مالى.
مقايسه و ارزيابى روشهای هزينه يابى كيفيت
تالش برای
برنامه رضایت
هزینه های
فرمول روش
COQ
کیفیت
مشتری
باال
P.A.F
BSC
فشرده
فشرده
باال
باال
مالیم
شرکت
بخش صنعت
استراتژی کیفیت
A
ارتباطات
نقص صفر
CONC
COC
B
الکترونیک
نقص صفر
CONC
بدون روش خاص
C
هوا – فضا
نقص صفر
CONC
بدون روش خاص
فشرده
D
محصوالت خانگی
قبول درصدی از نقایص
CONC
بدون روش خاص
مالیم
کیفیت
استفاده از الگوبرداری ()Benchmarking
در تخمين هزينههاى بدى كيفيت
در اين روش سعى بر اين است كه هزينههاى كيفيت هر چ ه بيش تر از حالت كيفى ب ه حالت كمى و
مقدارى بدل شود .كمى شدن اين هزينه عالوه بر اينكه باعث مىشود هزينه هاى پنهان كيفيت راحت تر
شناخته شود ،شاخص بسيار محكمى است جهت مقايسه و بهبود.
بیان روش :
استفاده از الگوبرداری ()Benchmarking
در تخمين هزينههاى بدى كيفيت
بیان روش :
اگر سود شركت jدر زمان tرا ( ،)PjTتعداد پرسنل شركت jرا ( )Njوسود سرانه شركت jرا Pjt /
Njفرض كنيم
در صنعت همسان يا در يك بازار مشترك m،شركت به صورت رقابتى حضور دارند به طورى كه سود
سرانه آنها به صورت زير است:
()Pmt/Nm(…)P2t/N2(… )P1t/N1
بر اساس پارامترهاى ارائه شده اگر فرض كنيم كه شركت mبيشترين سود آورى را داراست( يعنى
شركت mرا به عنوان معيار در نظر بگيريم) آنگاه حد پايين هزينه هاى بدى كيفيت شركت jدر زمان
tبه صورت زير خواهد بود:
Cjt=[(Pmt/Nm)-(Pjt/Nj)]*Nj
استفاده از الگوبرداری ()Benchmarking
در تخمين هزينههاى بدى كيفيت
اما مهمترين عيب اين روش در مقايسه با روشهاي ديگر اين است كه مصون از خطا نيست .
با يك مثال اين موضوع را روشن مي كنيم :
فرض كنيد شركتي توانسته است رتبه خود را در بازار رقابتي بهبود بخش د و در نتيج ه ح د پايين كل
هزينه هاي بدي كيفيتش را كاهش دهد .آيا اين مي تواند دليلي بر بهبود كيفيت باشد ؟
شركت ممكن است با مكانيزه كردن ابزارها و فرايندها و كاهش پرسنل توانسته باشد رتبه خ ود را بهب ود
بخشد .شركت xكه در سال مبنا 10 ،ميليون دالر سودآوري داشته است .بعد از تغييرات فوق ،همان
سود را كسب كرده است ،اما تعداد پرسنل نصف شده اند .در روش جديد ،شركت به رتب ه باالتري در
بازار رقابتي قرار مي گيرد ( به لحاظ كم شدن مخرج كسر ) ،در حاليكه واقعيت چيز ديگري است .
پایان