صفحه 1:
عوامل موتر بر عملکرد صادرات:77806
2.Maryam Rahimi pour
4.Leyla Mohammadi
صفحه 2:
عوامل موتر بر عملکرد By 507
در دنیای امروز هیچ کشوری در جدایی کامل ارك اك بكر"
زندگی نمیکند و هر کشوری با شروع مبادله بین المللی عوامل
تولید خود را در تولید محصولاتی به کار می برد که بازده بیشتری
DCH END |F) 7 1 حتی آن
Tren ES bn] bpp pee etree tt Cry vvey rar Caneel | OK ger
خود به فعاليت بيردازند با جالشهاى رقابت بين المللى روبه رو
میشوند.در این شرایط, صادرات یک عامل مهم برای تضمین رشد
be bey or wer Cnet S] Fs | PCS ا ا Pee
سرامي مى باشد. كاشى سازى به عنوان يى صنعت تجارى از نيم
قرن بيش در ايران با ايجاد peal ا ل Ape
JolS )59 ۳ صنعت كاشى سازى و سرامي يكى از
eke euler ات اتا sey)! Boe تجارت سالانه آن در
صفحه 3:
:عواملی که بر عملکرد صادرات تاثیر دارند
تعنيج ضادراتى es cee rte) Brel Peres yi es eeys
oul
ا ا ل ا Se TPC Eee es 5 D6)
کالا و خدمات به خارج از محدوده مرزهای ملی است. صادرکننده تصادفی,
شرکتی است که فقط به سفارشهایی که دریافت میکند پاسخ مثبت میدهد.
ا 20 2002
۱
تا مه ایح
صفحه 4:
7
رز
نمی توان انتظاری جز شکست سازمان متصور کرد. سازمانها بایستی نسبت
ا ۱
سازمانی بایستی مراقب رفتارهای خود در سازمان و در بیرون از سازمان
RUT DP IOP) | ا ا 2 0200 0 0
7 0
.ها بايستى نسبت به مسئوليت هاى اجتماعى و اخلاقى خود يايبند باشند
(:2006 سساو
صفحه 5:
تکنولوژی گرایی.2
ارس اسان را رت
Ur Me SUP COMET ECS Te |
تكنولوزى هاى موجود انجام دهند و از بهترين فناورى ها در جهت توليد
.محصولات و همجنين فروش ان ها برخوردار باشند
صفحه 6:
مشترى كرايى يكى از مهمترين مؤلفه هاى وجودى هر سازمان را بايستى ٠
تشكيل بدهد, به اين دليل كه بدون وجود مشتری نمی توان یک صنعتی را به
.وجود آورد
را ارات روا دار Berna bin
تيان زا سن ظللك بسارطان كله مد ادر رز
اا ا 0
ا ا ل ا ا ا ل 0
nr monen ا لت ل ا 20
صفحه 7:
۱0 1 eo pple dul 9:
دپ«
م ع Pol iptaee) Comeerer mele te] pyar
فروشندكانى كه صادرات آنها ار یافته است که میتوانند هزینه های
اداره یک سازمان صادراتی خود را ا ار
.میکنند
در اين روش كرجه سرمايه كذارى و ريسك بيشتر است اما امكان سود نيز ٠
صفحه 8:
ااا
ال ل glaie ل >52 Yul ات 0
Suny Lili 9 cul jl. ا ا 0
امروزه هر كشورى براى ورود به بازارهاى خارجى نيازمند صادرات مى باشد. ٠
صادرات یکی از آیتم هایی است که با آن وضع اقتصادی کشورها سنجیده می
شود و كشورهايى كه صادرات بيشترى دارند مى توان ككفت كه كشورهاى
ل 2 م
صفحه 9:
gilaninia, sh, (2014), Distribution Storage And Purchasing اك
Systems, publish by katibeye gill, 123-131.
IN THE NAME OF GOD
• Title:عوامل موثر بر عملکرد صادرات
Factors affecting export
performance
• 1.Shahram Gilaninia
2.Maryam Rahimi pour
• 3.Mahdiye Hosseini
4.Leyla Mohammadi
• 5.Elmira Jafari nejad
*1.Associate professor department,of industrial management Islamic Azad
University,Rasht Branch,Rasht,Iran.
*2,3,4,5.Students of business administration nonprofit Jaber ben hayyan,Rasht,Iran .
عوامل موثر بر عملکرد صادرات
در دنیای امروز هیچ کشوری در جدایی کامل از کشورهای دیگر •
زندگی نمیکند و هر کشوری با شروع مبادله بین المللی عوامل
تولید خود را در تولید محصوالتی به کار می برد که بازده بیشتری
دارند و آنها را با محصوالت دیگر کشورها مبادله میکنند .حتی آن
شرکت هایی که تصمیم میگیرند که منحصرا در بازار داخلی کشور
خود به فعالیت بپردازند با چالشهای رقابت بین المللی روبه رو
میشوند.در این شرایط ,صادرات یک عامل مهم برای تضمین رشد
.و حیات شرکت ها مطرح میگردد
یکی از صنایعی که کشور ایران در صادرات آن دست دارد کاشی و •
سرامیک می باشد .کاشی سازی به عنوان یک صنعت تجاری از نیم
قرن پیش در ایران با ایجاد واحدهای کوچک تولیدی آغاز شد و راه
تکامل را در پیش گرفت .صنعت کاشی سازی و سرامیک یکی از
مهمترین صنایع ساختمانی دنیا است که ارزش تجارت ساالنه آن در
:عواملی که بر عملکرد صادرات تاثیر دارند
تعهد صادراتی
.2تکنولوژی گرایی
گرایی
.3مشتری• 1.
صادرات ساده ترین و سنتی ترین راه ورود به بازارهای بین المللی و فروش •
کاال و خدمات به خارج از محدوده مرزهای ملی است .صادرکننده تصادفی,
شرکتی است که فقط به سفارشهایی که دریافت میکند پاسخ مثبت میدهد.
اما صادرکننده فعال شرکتی است که برای دریافت سفارش برنامه ریزی و
.تالش میکند
تعهد صادراتی
عملکرد صادرات
تکنولوژی گرایی
مشتری گرایی
تعهد صادراتی1.
در هر کاری اگر مدیران و کارکنان نسبت به کارهای خود تعهد نداشته باشند •
نمی توان انتظاری جز شکست سازمان متصور کرد .سازمانها بایستی نسبت
به تعهدات خود پایبند باشند از مسئولیت های اجتماعی گرفته تا مسئولیت های
سازمانی بایستی مراقب رفتارهای خود در سازمان و در بیرون از سازمان
.باشند
در درون سازمان مدیر بایستی در قبال تعهدات خود نسبت به مشتریان پاسخ •
گو باشد که مبادا حقی از مشتری گرفته شود و در بیرون از سازمان شرکت
.ها بایستی نسبت به مسئولیت های اجتماعی و اخالقی خود پایبند باشند
)(gilaninia.2014
تکنولوژی گرایی2.
در این زمینه شرکت ها بایستی خودشان را با تغییرات محیطی و همچنین •
تکنولوژی وفق دهند و سعی کنند همگام با تغییرات تکنولوژی ,تغییراتی در
تکنولوژی های موجود انجام دهند و از بهترین فناوری ها در جهت تولید
.محصوالت و همچنین فروش آن ها برخوردار باشند
مشتری گرایی3.
مشتری گرایی یکی از مهمترین مؤلفه های وجودی هر سازمان را بایستی •
تشکیل بدهد ,به این دلیل که بدون وجود مشتری نمی توان یک صنعتی را به
.وجود آورد
مشتریان بایستی از امکانات ویژه ای برخوردار باشند و کارکنان بایستی به •
مشتریان با عنوان طالی سازمان نگاه کنند .اگر در سازمان تمامی کارکنان
نسبت به مشتریان چنین دیدی داشته باشند در این صورت می توان گفت که
شرکت در مسیر پیشرفت قدم نهاده و می توان امیدوار بود که سازمان برای
.مدت های مدیدی جایگاه خود را در صنعت مورد نظر حفظ خواهد کرد
:فرایند صادرات به دو صورت انجام میگیرد
صادرات مستقیم :فروشندگانی که از طرف خریداران تشویق به• 1.
صادرات میشوند معموال صادرات مستقیم را انتخاب میکنند .عالوه بر آن
فروشندگانی که صادرات آنها آنقدر افزایش یافته است که میتوانند هزینه های
اداره یک سازمان صادراتی خود را برعهده بگیرند نیز از این روش استفاده
.میکنند
در این روش گرچه سرمایه گذاری و ریسک بیشتر است اما امکان سود نیز •
.بیشتر است
صادرات غیر مستقیم :بیشتر در میان شرکتهایی که تازه به فکر• 2.
صادرات افتاده اند متداول است .در این نوع صادرات اوال به سرمایه کمتری
.نیاز است و ثانیا ریسک کمتری متوجه صادرکنندگان می باشد
امروزه هر کشوری برای ورود به بازارهای خارجی نیازمند صادرات می باشد• .
صادرات یکی از آیتم هایی است که با آن وضع اقتصادی کشورها سنجیده می
شود و کشورهایی که صادرات بیشتری دارند می توان گفت که کشورهای
.توسعه یافته می باشند
• Ref: gilaninia, sh, (2014), Distribution Storage And Purchasing
Systems, publish by katibeye gill, 123-131.