پاورپوینت

پاورپوینت زرتشت

32 صفحه
3 بازدید
23 مرداد 1404

صفحه 1:
سا لرضن الرضيم

صفحه 2:
Ledge pie yi 05) S09 Pe ee 0 ‏ع‎ |

صفحه 3:
زرتشت eee eo eM Oe Se BOs sie Nt Bree ‏ا‎ ‏سالقبلاز میلا مسیح مردی‌زند گی‌م ی کرد که او را « پورشسی60‎ « ۷ ‏ی‎ Dol rE nS CPPS De ESS Caney ie SCs MR See ae aoe tere ‏ا‎ ‏رت‎ زرتشتبه معنی دارنده شتر زرین ۰ پورشسب به-معنی-دارنده .اسب . خاكسترى رنك » دغدو یعتی کسی که گاوهای سفید دوشیده پاشد ‎Oeste Set ee‏ 1

صفحه 4:
زندگي زیرتشت تا زمان اظهار دعوت وي ( سنین 6 تا وت 7 0 برخود بلرزيد بس دريافت كه كود كى زاده شده كه بنيان جاد و كرى و بت ‎Tee SES‏ ۱ . پيامبر اهورامزا بست و به جنگ وی رفت چون زرتشت پیامیر پارسیان به هفت برسید وی را نزد بز رگ دانای ایران زمین « | SEER ‏ا لد‎ Pye ‏ل‎ Bes Sn Ser ee EAE esas ene SME =<0 bons is Oe onesie) ‎irre eer eae eens ES ce eee‏ ا ل

صفحه 5:
جندى از بازككشت از نزد برزين نكذشته بود كه تورانيان اين دشمن هميشكى ار سرت ارات رن رش او مالي أ انس ‎Si‏ ارات ایراف راهی میدان نبرد شد تا از میهن دفاع کند و زخمی ها را شقا دهد . هنوز ‎ye eee Se Ee ic meeere tere cn‏ ‎ETE ey eer Se A) LTD cats Ce‏ سر گرم این کارا پسندیده بود تا اینکه به زادگاه خود باز آمد و پدر از او ‎Peery arr ree Aen oe‏ كند و همسرى ب ركزيند ‎Be see ere eer ere ee acs‏ ‎ee OC SNe eres ee ET e rere‏ م را بیند و بیس همسری بر گزید و همراه پدر به کشاورزی پرداخت ولی ‎ee‏ 8

صفحه 6:
این دنیا آمده است . از این رو,در کنار کشاورزی و زندگی به شفا دادت بیماران ‎Sea en‏ زر زرد را بر کر سس ترا درا ‎I ee B eee ae Dee Ea any)‏ ۶ بدیها و رتجها و پلیدی ها را بشکاند و آتگاه خواهد توانست تمامی مردم رایه رستكارى و سعادت راهنمايى كند و ديكر رنجى .و يليدى در دنيا باقى تمى ماند پس روزی به مدسرش گفت که می خواهم چند گاهی را همچون گوشه دیگران بكذرائم همسراش كه دانسته بود وی فردی عادی نیست با تقاضای وی موافقت ا ل ا ا ادك رفت و تصمیم گرفت تا یافتن مسأله ای که ا نیاید ‎vero c cul Ieee)‏ ۱ 0

صفحه 7:
ال اد رت ‎CONCISE Ey ey‏ ببس د در آن شبهنكام خورشید در افق پایین می رفت و آسمان در برابرپیامبر رنگ یه رنگ می شد ل اا ا ا ا خود فرو برد . ناكهان يبامير ايران باستان از جاى برخاست . او آنجه زا كه ‎aed‏ ا ‎ee ey‏ ‎ieee nea se ee IB)‏ اا ‎lie ee‏ بزرگی نام آیین زرتشتی شد . زرتشت اندیشید که-چون هر روز راروشنی هست و تاریکی پس گیتی را هم نیکی هست و زشتی نقطه عطف زفه گی وی در سن سی سالگی و زمانی بود که زرتشت احساس ‎ed‏ 2 1 2-0 مس ا ی

صفحه 8:
مکاشفه يك دين جهان مشمول : موعظه تاموفق ( سنین 000 تا 08 سلكي ) بر رل رت ار ‎SES sg)‏ ‎wr)‏ ا ل لل به موعظه و تبلیغ در مورد دینی جهان شمول و مترقی بپردازد و حتی افراد شرور ‎Berean Capris -omn ron) Cina mee more wer‏ زننده بود نکوهش می کرد و دین خداوندی بصیر را تبلیغ می کرد مردم هنوز ا ‎Ce ae mae‏ اهورامزدایی که دیده نمی شد ایمان بیاورند در عرض مدت ۱۰ سال«موعظه و . تبليغ تنها يسر تَحْمَويش به دين زرتشت درآمد

صفحه 9:
موفقيت در دربار ايران : ترويج يرشور ايمان مذهبي ( سنين ‎ce)‏ م پسر عموی زرتشت ل 0 سا را به سوى خويش جلب كنى هوا ‎EPI‏ و برود از ایشریژاه باعتر را؛پیش گرفت و در بلخ به دربار شاهتشاه شتافت و كرفت كه از آن كزشى به يوست دستش . نمى رطليد "ثتاه.فرمان داد تا او را به درون دربار بياورند زرتشت خود را در حضور پادشاه معرفی کرد و گنت آمده ا 0 ازریت های اهریمتی پاک بگرداند. و به سوی پرورد گار یکتا و خدای جاوید ‎bese a Uae RE Teeny SES oy‏ ا 0

صفحه 10:
eee antsy ae ee Ne ey) See ‏ا ا ل م ا‎ ‏للم‎ er ‏ا ا ا ا ا ا‎ Eee) ‏پایان نشست شاهتشاه که به تمام پرسشها و پاسخها هوش سپرده بود گفت‎ » ‏این مرد با سخنانش شما را در بحث شکست داد » فرستاده خدایی 3ذاناست‎ « ‏دیری نگذشت کد آریایان از آنچه در کاخ گذشته بود آگاه شدند و گروه گروه‎ ‏به زرتشت پیوستند و زرتشت بسیار خوشحال بود اما این شادی او زیاد دوام‎ علاوه بر این برادر شاه ؛ پسر وی ۰ یکی از مشاوران دربار و وزیراعظم نیز به . دين زرتشت|كروويدند . زرتشت با دختر مشاور يادشاه ازدواج كزاد زرتشت نیک و گاز سه همتتذاشت که ‎es eee‏ ار لي

صفحه 11:
0 ery ie ie ce يكى از دختران زرتشت نيز با وزيراعظم ازدواج كرد . سرود جشن عروسى ا ل ل ا ااا ات اا ‎Poe es dene‏

صفحه 12:
جنكهاي مقدس » بيست سال آخر زندكي زرتشت ( سنين 0/© تا ۳ سالگی ) EE Tete ot we ee ese eer er) ‏چند که این امر تدها یک بار توسط زرتشت بیانگذار این دین مطرح شده و بقیه‎ ‏موارد مربوط به متون يس از زمان اوست‎ . اسناد تاريخى بهاروشنى نشان.مى دهند كه يادشاه ويشتاسب و برادرش كمكف الهی را طلب کردند و در نتیجه بر هشت دشمن قوی و بی اعتقاد پیروز شدند ‎De)‏ ا ۱ .به ویشتاسب کمک کرد مرك زرتش تدر اوستا ذكر نشده اما در متون غيردينى زرتشتى««تقّل شده كه ‎ene ere ea‏ ی,تورانیان احتملاًبه هنگام قتل و غارت شهر بلخ و ۱ ۴ ۲

صفحه 13:
دين زرتشتي و دين كتيبه ها كاهان و ( كاتا ) و محتواي عقيدتي آن در چهاندو لصللشه و دریغ وجود دارد بلشه مظهر نظم و رلستی و - 1 برهي ز كارى است و دروع ‎oon eS rer‏ جهان بزرك هملنند جها نک وچکو علم صنیر » ل ا م . در هر انسانی پراهی زگاری و ناپرهیز گاری » هر دو بالقوه موجود است » لهورلمزدا بنه معای« سرور خردمند : خدلیز بگلستو سپند مینو - 2 ‎eet me Sees es eee er‏ سيند مينو و همزاد : دو موجود تؤامان ( دو قلو ) اند و اهريمن مظهر' نيستى ارت سید میو و لهریم بیش » گفتار و کردار دشمن ی کلیگرلند . لهورا - 3 مزدا افزون بر سيند مينو كه در رأ هفت جلوه ى بى:رك او قرار دارد كه

صفحه 14:
بارس را درو وس د دا پوس دی کت ‎ed‏ سر ل ۸1 ۱ لمغريمزديولذرا آفريد از جمله آكومن خشمء بعدها ششهيو بزيك- 4 م م ‎Opera error eles‏ ‎Eee ro ercanors ee reee meer pe ae roomie ae bee‏ ل لان ‎pebble‏ سه عست یمود سارت و تساتابوس و 5 دروغ ادامه خواهد داشت در این برد بز رگهما عناصر هستیآزادلته حقگ زیدشواشته لند حتی- 7 ۱ لهورا هزدا ‎a rey‏ برد لسته 8

صفحه 15:
ويذكي هاي اهورا مزدا | ‏ا ا‎ 0 es ‏رل ا ا ا ل ا لم‎ ‏ایعتی « آفریننده » است‎ پدر سپند هلینو و لهریمنیلستو پدر لمشاسپندانو امشاسپندان‌جلوم های- 3 اويند ا ا 0

صفحه 16:
جهان ‎se ee ete‏ ل ال ال ا ]| 1 ۱ ل ا ا ا ۱ ا ا ا يا ‎eee Ue eee]‏ ا 0 به همین اندازه و بیشتر ارج می نهد ۳ بریین بهشتگر زمان است, 25 زرتشتی نخستین,مذهبی است که در جهان از مسئله حیات عقبی .و مسئله قيامت : سخنى به مین می آورد

صفحه 17:
5 7 1 ‏مر‎ elt ‏بد کارا را خواهد سوزاند‎ ‎A eles‏ ا هل رهایی انسان خواهند آمد ‏بر ‏می گویند. گناهکاران از آن عبور نتوانده کرد

صفحه 18:
تاريخجه دين زرتشت دورلنلحيا و توسعه ملييه مدتصدسال( 9659 تا 600 - 1 بيشاز ميلد ) سرزمين ایران با ظهور ابن دین جدیهبسرعت حیاتی تازه یافت ارتش ايران ‎Nee eS ore ne ee er eee ee‏ داد كه داريؤش كبير برآن حكومت مى كرد . همجنين به سمت اروبا بيشروى می کرد اي ‎mS‏ ‏.نمی خوردند مزداپرستی مذهب رسمی 00

صفحه 19:
درگيريبا یونان‌به مدتیکصد و پنجاه سال( 00 تا - 2 ‎S90‏ رل سب تویسند گان یونانی به شدت تحت تأئیر دین هارفینی آسیایی خود قرار گرفتند هردوت از کشور ايران دیدار کرد و به شرح آن سفر پرداخت در رح ‎Li De‏ تست مس ۱ espero re ‏اسکندر و سپس پارت ها قرار گرفت در این دوره دیانت زرتشتی گرایش‎ ۱ esi ae se ne cee ‎ay ES eb‏ كل

صفحه 20:
ارت رت بت رح اردشير اول كه از طرفداران يرشور دين زرتشتى بود استقلال ايران زمين رااز نو برقرار ساخت ۰ سرزمین مجاور ارمنستان را فتح کرد و امپراتوری ساسانیان ‎oan)‏ ا ا ا ا ات داریم اصول زیرین را بیان می کند :در آغاز تتها زروان بود . او همه هستی و همه جوائب هلستى را در خوذ كردداشت . خوبى و بدى و ...... او زمان درازی ( یک هزار سال ) آرزوی فرزند می کرد تا او را فرمانروای جهان ‎ae ERPs Mee) SESE‏ ۱ و آنگاه از آث آرزوی مقدس او هر مزد و از آن تردید نامقدس اهرینن در او پدید آمدند هرفرد. که از همه حقایق با خبر بود خواست پدر را به برادر ‎ro ee he Pe‏ لك

صفحه 21:
می رسد راهی جر دریدن شکم ندید و چنین کرد و به حضور پدر رسید و از لت لت رح( ا ا 5 ا ل ا ا 0 عربها که ملت کوچکی در همسایگی ایران و تحت تأثیر دین جدید اسلام بودند به سرزمین ایران حمله کرده و با فتح آن بیشتر زرتشتی ها را یا به اسلام در‌آورده و يا از آن کشور فراری دادند . پارسیان نوین در کارهای تجاری موفق اشتخال داشته و در سراسر دنیا پرا کنده هستند . اما اکثر آنها در بمبئی هندوستان اقامت دارند از بهترین شهروندان هند هستند و از لحاظ ا ‎Note eae‏ ا

صفحه 22:
ارب بعد از إينكه مجاسى از كاهنان و جاذ وكران و دانشمندان در حضور كشتاسب ا ‎(ere Oe‏ گروید و دستور داد تا ۱۲ هزار گاو,را بکشند و پوستهایشان را آماده کنند و آنها را با حلقههای زرین به یکدیگر ببندند و چوت پوستها آماده شد خطاطات ‎ees ie oes Cae er ony)‏ كك ‎ee ease ee eee ene reer)‏ نام کلی این متون اوستا است که شاید به معنی ( معرفت ) . زبان این"متون نیز ‎PR oe ene ie Tore en eee On ay‏ : شده است

صفحه 23:
2 ‏ویسپرد » به معن استطاد از « همه خدلیان» کتابکوچکی‌در ادلب‎ ee ee Ure ne Rootes be) eee Ree ee ‎nes Beane n,‏ ل ‎ane en ene‏ الك كيل 7 ۱ 7 0 و مهمتر اوستا ,را تشکیل می دهند ‏یشتهاء گنلچیت از لشعار دیم لس رلی‌طلبک مگو لستماد از ۲۱ - 4 تر شه تداك درن ‎ay ey)‏ شده اد ‏ل ل كل ‏اسسبت

صفحه 24:
‎yale 21111‏ وت که و که و روى خود را با آب شسته قسمتى از اوستا را تلاوت مى كنند

صفحه 25:
و دغا وامناجات می خوانندٌ و سپس کفشها را از پا بیرون آورده و به اتاق ‎SEE Oe eS ieee eee Sere a a ene‏ ات آتشکده در روز وروز خاسته بدن را شسته جامه نو بر را به جا می آورند و م اوقات آن روز مقدسر 1 ار دارای معبد نبودند و عبادات ۲ # ۳۹۳ ا 7 آسمان انجام مي دادئه و در زمان ساسانيان ‎bEY Te‏ ا ات تش افروختند بر آن . شدند تا اين فروغ آسمانى را براى هميشه محفوظ نككّه دارند

صفحه 26:

صفحه 27:
كه دخمه يا برج خاموشان جابى است كه يارسيان اجساد مردكان خويش را در آن تلف ۳ ا تت ۱۱۳۵ نجس است و نبايد آب و خاى و اتش را بدان آلوده ساخت اجساد را درون دخمه هایی که از سنگ ساخته شده قرار می دهند دخمه های سنگی معمولاببه طبقه است طبقه,بالا براى اموات مرد و زيرين براى زنان و يايينتر از آن دو براى كوذكان است3 شْش_ناقلا جتازه را حمل مى كنند و از يس آنان سو كواران با جامه ی سفید حرکت می کنند اما برجهای خاموشان که بر فراز تپه های بلند در فضایی گشودة محصور است جایگاهی است که اجساد را در معرض ‎i‏ آزاد و دسترس عقابان و گ رگان و دیگر لاشخوار قرار می دهند و به محض آنکه ناقلاث جسد جنازه رامین نهادند و برج را ترک کردند کر کس هاااژ جایگاه دیده ا ا ل ا ل لك مش ات

صفحه 28:
= كني همين منا : در حشتاو نشر واقيّامت a ود ان بي كل ‎ae 1 BP Su‏ 7 و لم ‎ae recor‏ ee ee اس وت : كيك لام سر ‎rer creer ee 0‏ بیامبرعاو شک ایند بسه ‎ae ty MEY‏ حور ‎BP es Soe ota‏ ‏چیزهایی که بّاعث شک در نبوتش شد.این که اسم زرتشت در کتابی که پیامبران الهی ‎٩ genre SS rk etree ee eo ea Ieee,‏ ‎Ronee eye ecm rere mer pre gry Rape eer

صفحه 29:
عوامل كزانديشي و لغزش درباره كيش زرتشت زبان‌اوستايي-۱ کتاب دینی زرتشتیان را اوستا می خوانند که این اشتباه است بلکه زبان آن اوستا است چه بسا نوشته هاپی هستند به زبان اوستاپی که از لحاظ محتوا با این کتاب مقس ساز گار نباشند زترکد., هنگام گسترثل آیین رتش آییهای دیگر ی از بین رفتند یا با تیبر شکل و يا عيناً باقن مانند و بسيارى از آنها با دين زرتشتى.آميخته شده اند كه پاره ای از آنها از کیش زرتشتی شناخته شده است رت ‎ror a Se Neuen Ange eee ee)‏ ا اك ‎ign al‏ ی فاصله دا

صفحه 30:
لس در آغاز دوره ساسانی موبدات زرتشتی که کار گرد آوری اوستا را آغاز کردند رم ۱ ‎De ee‏ خرطوزري.ه را ‎emer EC ane)‏ ل كت سر ‎Nee‏ در پرایر تررات یوم ‎Salen‏ نوشته اوییپ یه 1 درباره کیش زرتشتی نوشته های بی پایه ی بسیاری هست که متأسفانه"مینای ‎eae" PEST‏ 0 ع ی ل مد

صفحه 31:
منابع بررسیعقاید و ادیان- تالف یله مصطفی‌نورلنی-۱ ادیانزندمه چهانت یلیرت . هیوم - ترجمه : دکتر ۲ ed ادیان آسیلیی تن لنمهرداد بسهار - ۳ ‎re a ie ener ead‏ ينس ‏سس - ی ‏تا رتش تا له > 3 ‏با از را - ترخم» ۷ ‏خر یزان ّ ام

صفحه 32:
تخصصی مفالات آماده پاورپوینت . "دود سیم پاورپینت ۱۳۳/۹

زرتشت در سرزمين هاي غرب درياي مازندران در خاك پاك آذربايجان در حدود » س ا قل بلاز م يالد م سيح مرديزندگيم يك رد ك ه او را « پ ورشسب600 مي خواندند و او از دودماني بود كه آنها را « سپتيمان » مي گفتند پورشسب همسري داشت به نام « دغدو » كه براي شوهر خود پسري آورد .به نام زرتشت زرتشت به معني دارنده شتر زرين ،پورشسب به معني دارنده اسب .خاكستري رنگ ،دغدو يعني كسي كه گاوهاي سفيد دوشيده باشد .اين نامها از يك زندگاني نيمه چوپاني حكايت مي كند زندگي زرتشت تا زمان اظهار دعوت وي ( سنين 1تا 30سالگي ) گفته اند كه چون پيامبر به دنيا آمد « دوراژان » جادوگر بزرگ ايران زمين برخود بلرزيد پس دريافت كه كودكي زاده شده كه بنيان جادوگري و بت پرستي را واژگون خواهد ساخت و او را نابود خواهد گردانيد پس كمر به قتل .پيامبر اهورامزدا بست و به جنگ وي رفت چون زرتشت پيامبر پارسيان به هفت برسيد وي را نزد بزرگ داناي ايران زمين ين زرگآموزشديد و « زرتشت ه مدت 8س ا لدر ن زد ا ب ب ب رزين» ف رستادند فقط به فراگرفتن اصول مذهبي اكتفا نكرد و از وي فن كشاورزي و دامداري و شفاي بيماران را نيز بياموخت و از او (كشتي ) نام كمربند مقدس زرتشتيان .است دريافت كرد .وي نسبت به فقرا و حيوانات بسيار مهربان و مددكار بود چندي از بازگشت از نزد برزين نگذشته بود كه تورانيان اين دشمن هميشگي ايرانيان به سوي ايران زمين يورش آوردند زرتشت جوان همانند ديگر جوانان ايران راهي ميدان نبرد شد تا از ميهن دفاع كند و زخمي ها را شفا دهد .هنوز جنگ تمام نشده بود كه آزمايشي ديگر از سوي يزدان آمد :خشكسالي و بيماري تمام ايران زمين را فراگرفت باز زرتشت پيامبر داوطلب شد و 5سال سرگرم اين كار پسنديده بود تا اينكه به زادگاه خود باز آمد و پدر از او .خواست تا نزد خانواده خود بماند و كار كند و همسري برگزيند هنگامي كه پدرش در جستجوي همسر براي وي برآمد زرتشت در صدد مخالفت برآمد و بر خالف عرف آن روزگار گفت كه مي خواهد اول دختر را ببيند و بپسندد و همسري برگزيد و همراه پدر به كشاورزي پرداخت ولي در دوران او همواره سؤالي مطرح بود و مي دانست كه براي كار مهمتري به اين دنيا آمده است .از اين رو در كنار كشاورزي و زندگي به شفا دادن بيماران و بينوايان مي پرداخت و زرتشت در اين انديشه بود كه چگونه مي تواند دردهاي مردم را كم كند و از رنجهاي آنها بكاهد و زرتشت به فكر افتاد تا سرچشمه تمام بديها و رنجها و پليدي ها را بشكاند و آنگاه خواهد توانست تمامي مردم را به رستگاري و سعادت راهنمايي كند و ديگر رنجي و پليدي در دنيا باقي نمي ماند پس روزي به همسرش گفت كه مي خواهم چندگاهي را همچون گوشه ديگران بگذرانم همسرش كه دانسته بود وي فردي عادي نيست با تقاضاي وي موافقت كرد و براي او توشه اي تهيه كرد و او را بدرقه نمود .زرتشت به سوي سبالن رفت و تصميم گرفت تا يافتن مسأله اي كه در جستجوي آن است پايين نيايد و در آنجا به خلقت خود و جهان فكر كرد تا شايد به رازهاي جهان هستي .آگاهي يابد روزي در كنار غاري كه در آن مي زيست نشسته بود و مردد بود كه آيا به جستجوي خود ادامه دهد يا به خانه نزد همسرش برگردد در آن شبهنگام خورشيد در افق پايين مي رفت و آسمان در برابر پيامبر رنگ به رنگ مي شد تا اينكه خورشيد فروزان در پشت سبالن فرورفت و تاريكي دره ها را در كام خود فرو برد .ناگهان پيامبر ايران باستان از جاي برخاست .او آنچه را كه مي جست يافته بود .در آن لحظه دريافته بود كه زمان از روز و شب و جهان از تاريكي و روشني ساخته شده است اين موضوع ساده كليد او در يافتن آيين بزرگي به نام آيين زرتشتي شد .زرتشت انديشيد كه چون ه ر روز را روشني هست و تاريكي پس گيتي را هم نيكي هست و زشتي نقطه عطف زندگي وي در سن سي سالگي و زماني بود كه زرتشت احساس مي كرد به حضور اهورامزدا هوانده شده تا پاكيزه شد و به منصب پيامبري .منصوب شود مكاشفه يك دين جهان مشمول :موعظه ناموفق ( سنين 30تا 43سالگي ) در خالل ده سال بعد وي هفت مالقات ديگر با اهرامزدا داشت .وي به انتخاب ال اطمينان داشت .زرتشت آشكار گفت كه مي خواهد و نصب الهي خويش كام ً به موعظه و تبليغ در مورد ديني جهان شمول و مترقي بپردازد و حتي افراد شرور را به اين دين دعوت كند .وي استفاده از مواد سكرآور را كه ناپاك و گول زننده بود نكوهش مي كرد و دين خداوندي بصير را تبليغ مي كرد مردم هنوز توانايي شنيدن و دريافت و درك سخنان او را نداشتند و حاضر نبودند به اهورامزدايي كه ديده نمي شد ايمان بياورند در عرض مدت 10سال موعظه و .تبليغ تنها پسر عمويش به دين زرتشت درآمد موفقيت در دربار ايران :ترويج پرشور ايمان مذهبي ( سنين 42تا 57سالگي ) پسر عموي زرتشت گفت :درك دستورات تو براي مردم عادي سخت و بسيار دشوار است و اگر بتواني توجه مردم دانا را به سوي خويش جلب كني هوا هواخواهاني خواهي يافت .زرتشت تصميم گرفت تا نزد شاه و ساير كسان شاه .برود از اينرو راه باختر را پيش گرفت و در بلخ به دربار شاهنشاه شتافت زرتشت گويي آتشين در دست گرفت كه از آن گزشي به پوست دستش .نمي رسيد .شاه فرمان داد تا او را به درون دربار بياورند زرتشت خود را در حضور پادشاه معرفي كرد و گفت آمده تا دل و جان شاه را از بت هاي اهريمني پاك بگرداند و به سوي پروردگار يكتا و خداي جاويد معطوف دارم .شاه گفت :دليل بياور و به ساحران و راهبان و كافنان گفت از اين مرد درباره طريقش پرسش كنيد و خود به اينجا به داوري خواهم نشست و آنگاه بحث و گفتگوي بين زرتشت و دانايان آغاز شد به اين ترتيب به مدت سه روز و شب دانايان از زرتشت پرسشهايي كردند و او همه را پاسخ داد و در « پايان نشست شاهنشاه كه به تمام پرسشها و پاسخها هوش سپرده بود گفت » اين مرد با سخنانش شما را در بحث شكست داد ،فرستاده خدايي داناست ديري نگذشت كه آريايان از آنچه در كاخ گذشته بود آگاه شدند و گروه گروه به زرتشت پيوستند و زرتشت بسيار خوشحال بود اما اين شادي او زياد دوام .نداشت عالوه بر اين برادر شاه ،پسر وي ،يكي از مشاوران دربار و وزيراعظم نيز به .دين زرتشت گرويدند .زرتشت با دختر مشاور پادشاه ازدواج كرد زرتشت نيكوكار سه همسر داشت كه هر سه نفر پس از مرگ وي در قيد .حيات بودند .از زرتشت سه پسر و سه دختر به وجود آمد دو تن از پسران به نام هاي اووتادنار و خورسدچيهار از يك همسر سوگلي .بودند يكي از دختران زرتشت نيز با وزيراعظم ازدواج كرد .سرود جشن عروسي وي يكي از فصول كتب مقدس زرتشتي را كه توسط خود زرتشت نوشته .شده تشكيل مي دهد جنگهاي مقدس ،بيست سال آخر زندگي زرتشت ( سنين 57 تا 77سالگي ) در متون مقدس دين زرتشتي گونه اي مشي خشونت آميز به چشم مي خورد هر چند كه اين امر تنها يك بار توسط زرتشت بيانگذار اين دين مطرح شده و بقيه .موارد مربوط به متون پس از زمان اوست اسناد تاريخي به روشني نشان مي دهند كه پادشاه ويشتاسب و برادرش كمك .الهي را طلب كردند و در نتيجه بر هشت دشمن قوي و بي اعتقاد پيروز شدند زرتشت در زمينه امتناع از دادن طرح به يك پادشاه همسايه مهاجم ،از نظر ديني .به ويشتاسب كمك كرد مرگ زرتشت در اوستا ذكر نشده اما در متون غيرديني زرتشتي نقل شده كه اين حادثه در زمان حمله ي تورانيان احتما ًال به هنگام قتل و غارت شهر بلخ و .هنگامي كه زرتشت هفتاد و هفت ساله بود اتفاق افتاد دين زرتشتي و دين كتيبه ها گاهان و ( گاتا ) و محتواي عقيدتي آن صل شه و دروغ وجود دارد .ا شه م ظهر ن ظم و را ستي و – 1 در جهاندو ا ا پرهيزگاري است و دروغ آشوب و ناپرهيزگاري است .در واقع جهان بزرگ همانند جهانك وچكو عا لم ص غير ،ا نسانا ستهمانگ ونه ك ه ) ،عا لم ك بير ( .در هر انساني پرهيزگاري و ناپرهيزگاري ،هر دو بالقوه موجود است ،ا هورا مزدا ب ه م عناي« س رور خردم ند ،خ دا يب زرگا ستو س پند م ينو – 2 مينوي مقدس يا مينوي افزون بخش ،مظهر آفرينندگي اوست .اهريمن و سپند مينو و همزاد ،دو موجود تؤامان ( دو قلو ) اند و اهريمن مظهر نيستي .است س پند م ينو و ا هريمندر ا نديشه ،گ فتار و ك ردار دشمني كديگرا ند .ا هورا – 3مزدا افزون بر سپند مينو كه در رأس هفت جلوه ي بي رگ او قرار دارد كه بعدها امشاپسند خوانده مي شوند ،شش جلوة ديگر نيز دارد بهمن ،ارديبهشت شهريور ،اسپندارمز ،خرداد و مرداد ، ا هريمنديوا نرا آفريد از جمله آكوم ن ،خشم ،ب عدها ش شديو ب زرگ– 4 » ديگر نيز در اوستاي و بر آكومن اضافه مي شود و اصطالح « كماله ديوان .در برابر « امشاسپندان » براي اين مجموعه هفت گانه ديوان به كار مي رود آتشم قدسم ظهر زم ينيا شه ي ا پ رهيزگاريا ست– 5 ن برد م يانپ يروا نا شه و پ يروا ندروغ در همة هستيوجود دارد و ت انابودي– 6 دروغ ادامه خواهد داشت ين برد ب زرگهمة ع ناصر هستيآزادا نه حقگ زينشدا شته ا ند حتي– 7 در ا ن ديوان آزادانه دروغ را برگزيدند ين برد ا ست– 8 ا هورا مزدا داور ن هاييا ن ويژگي هاي اهورا مزدا زرگستو م ظهر خرد و خود خرد .ا يخ دا يوا حد و ي كتا ا ست– 1 ا خ داونديب ست ل قباو در ا ينمورد « دادار – 2 » آفرينندة ك لجهانماديو م ينوييا . يعني « آفريننده » است پ در س پند م ينو و ا هريمنيا ستو پ در ا م شاسپندا نو ا م شاسپندا نجلوه هاي– 3 اويند ست او پ شتيبانا شه و دشمندروغ ا ست– 4 زرگ ، ا او داور ب جهان جهانمركباز دو ب خشمادي و م عنويا ستك ه هر دو را ا هورا مزدا – 1 آفريده است .بنابراين جهان مادي پليد نيست و از آن اعتراض نبايد كرد دين زرتشت مي گويد انسان را براي زيست اين جهان و بهره برداري شايسته و درست از زيست اين جهان آماده مي سازد بر خالف بسيار ادياني ديگر كه انسان از روكير به اين جهان باز ميدارد و جز زندگي مادي زندگي مينوي را نيز به همين اندازه و بيشتر ارج مي نهد ست دين– 2 ب هشتو دوزخ وجود دارد ظ اهرا ً ب رزين ب هشتگ ر زمان ا . زرتشتي نخستين مذهبي است كه در جهان از مسئله حيات عقبي و مسئله قيامت .سخني به ميان مي آورد در پ ايانجهانآتشيب زرگاز ف لزا تك وه ها پ ديد خوا هد آمد ك ه – 3 بدكاران را خواهد سوزاند جات خشانا ند ك ه در ادوار گ وناگونب ه را هنماييو – 4 ب س وشيانتها ،ن رهايي انسان خواهند آمد مرگ ا نسانب ايد از پ لگ زينشع بور ك ند ك ه ب دا نپ لچينود – 5 ، پ ساز مي گويند .گناهكاران از آن عبور نتوانند كرد تاريخچه دين زرتشت دوراناحيا و ت وسعه مليب ه مدتص دسا ل( 583ت ا 1 – 480 پ يشاز ميالد ) سرزمين ايران با ظهور اين دين جديد بسرعت حياتي تازه يافت ارتش ايران كشور همساية مقتدر غربي اش بابل را فتح كرد و امپراتوري بزرگي تشكيل داد كه داريوش كبير برآن حكومت مي كرد .همچنين به سمت اروپا پيشروي مي كرد تا اينكه در جنگ ساالميس و ماراتن شكست خوردند كه اگر شكست .نمي خوردند مزداپرستي مذهب رسمي جهان مي شد درگ يريب ا ي ونانب ه مدتي كصد و پ نجاه س ا ل( 480ت ا – 2 330پ يشاز ميالد ) نويسندگان يوناني به شدت تحت تأثير دين هارفيني آسيايي خود قرار گرفتند هردوت از كشور ايران ديدار كرد و به شرح آن سفر پرداخت انقياد و ب ازگ شتب رايمدتپ انصد و پ نجاه س ا ل( 330پ يشاز – 3 ميالد ت ا 226ميالدي) در اين مدت سرزمين ايران تحت انقياد خارجيان ،ابتدا جانشينان يوناني اسكندر و سپس پارت ها قرار گرفت در اين دوره ديانت زرتشتي گرايش چشمگيري در زمينه خورشيد پرستي و چندگانه پرستي كه مربوط به اين ميترايي بود از خود نشان داد استقال لب رايمدت 400س ا ل( از 226ت ا 651ميالدي) – 4 اردشير اول كه از طرفداران پرشور دين زرتشتي بود استقالل ايران زمين را از نو برقرار ساخت ،سرزمين مجاور ارمنستان را فتح كرد و امپراتوري ساسانيان را بنا نهاد .بنابراين اطالعاتي كه از دين زرتشتي در دورة ساساني در دست داريم اصول زيرين را بيان مي كند :در آغاز تنها زروان بود .او همه هستي و همه جوانب هستي را در خود گردداشت .خوبي و بدي و ......او زمان درازي ( يك هزار سال ) آرزوي فرزند مي كرد تا او را فرمانرواي جهان سازد اما داراي فرزند نمي شد تا آن كه در امكان داشتن فرزند ترديد ورزيد و آنگاه از آن آرزوي مقدس او هر مزد و از آن ترديد نامقدس اهريمن در خواست پدر را به برادر ِِ او پديد آمدند هرمزد كه از همه حقايق با خبر بود ِ گفت به اهريمن برآن شد كه نخستين فرزند باشد كه به حضور زروان مي رسد راهي جز دريدن شكم نديد و چنين كرد و به حضور پدر رسيد و از او شهرياري جهان را خواست زروان دريافت اين آن فرزندي نيست كه او آرزو مي كرد اما سلطنت و شهرياري جهان را به او داد چون قول داده بود خلع ي د از ايرانزمينو آرامشب رايمدتهزار و س يصد س ا ل– 5 عربها كه ملت كوچكي در همسايگي ايران و تحت تأثير دين جديد اسالم بودند به سرزمين ايران حمله كرده و با فتح آن بيشتر زرتشتي ها را يا به اسالم درآورده و يا از آن كشور فراري دادند .پارسيان نوين در كارهاي تجاري موفق اشتغال داشته و در سراسر دنيا پراكنده هستند .اما اكثر آنها در بمبئي هندوستان اقامت دارند از بهترين شهروندان هند هستند و از لحاظ اهداي سرانة هداياي خيرخواهانه مقام اول را دارند اوستا بعد از اينكه مجلسي از كاهنان و جادوگران و دانشمندان در حضور گشتاسب منعقد شد و زرتشت به همه آنها قالب آمد و گشتاسب هم به مذهب وي گرويد و دستور داد تا 12هزار گاو را بكشند و پوستهايشان را آماده كنند و آنها را با حلقه هاي زرين به يكديگر ببندند و چون پوستها آماده شد خطاطان را دستور داد تا تعاليم زرتشت دانا را بر آنها بنويسند .امروز آنچه از يك اوستاي قديمي پرحجم و اصيل نيز باقي ماند در 5گروه عمده مرتب شده است نام كلي اين متون اوستا است كه شايد به معني ( معرفت ) .زبان اين متون نيز اوستايي است كه با زبان سانسكريت در يك سطح است و در 5گروه مرتب :شده است ين خشهاست– 1 همترين ب ا رستش ا ق رباني ،ق ديميت رينو م ي ي سنا ،ب ه م عنيپ ويسپرد ،ب ه م عنيا ستمداد از « همه خ دا يان» ك تابك وچكيدر آدا ب– 2 نماز است و در كنار يسنا براي عبادت و نيايش به كار مي رود ،ونديداد ،مربوط ب ه م قررا تآدا بدينيا ستك ه پ اره ا يم طا لبك يهاني– 3 تاريخي و مباحث اخروي را نيز شامل مي شود كه اين 3بخش قسمت مفصلتر و مهمتر اوستا را تشكيل مي دهند ست را يط لبك مكو ا ستمداد از 4 – 21 ي شتها ،گ لچينياز ا شعار دينيا ب فرشته و قهرمان دين زرتشتي سروده شده اند ناجات را يا ستفاده همگانيزرتشتيان– 5 ب خرده اوستا ،ك تابدستيدعا و م است نيايش در آتشكده زرتشتيان را به عنوان « پرستندگان آتش » خوانده اند آنها با تمام وجود اين تخصيص را رد مي كنند آنان به آتش و به ويژه خورشيد به عنوان نماي خداي نور ،پاكي و گرماي مطبوع نگاه مي كنند و هر زرتشتي با نگه داري آتش و نيايش در برابر آن پيوسته به خود مي خوانده است كه مانند آتش پاك و گرم و روشنايي بخش باشد و هنگامي كه از آتش گفتگو مي شود اشاره به فروغ انديشه و روشنايي دل و تابش رواني است و در مقايسه امكانات امروز با گذشته مي توان به ارزش آتش و مقدس شمردن آن پي برد افراد زرتشتي در هر وقت روز بخواهند مي توانند منفردا ً به درون آتشكده بروند قبل از ورود به معبد دست و روي خود را با آب شسته قسمتي از اوستا را تالوت مي كنند و دعا و مناجات مي خوانند و سپس كفشها را از پا بيرون آورده و به اتاق معبد داخل مي شوند و در برابر آتشدان مقدس نماز برده و هديه و نيازي با مقداري چوب صندل به موبد تقديم مي دارند و در برابر اين چمچه از خاكستر مقدس از دست او مي ستانند و به نيت كسب فيض و بركت به صورت و چشم خود مي مالند .مهمترين زيارت آتشكده در روز نوروز است و در آن زرتشتيان بامداد از بستر برخاسته بدن را شسته جامه نو بر تن راست كرده به آتشكده مي روند و مراسم نيايش را به جا مي آورند و آنگاه صدقات به فقرا و بينوايان اعطا كرده تمام اوقات آن روز مقدس را به ديد و بازديد دوستان و تبادل شادباش و تقديم و تهنيت و جشن و سرور مي گذرانند .ايرانيان تا عهد هخامنش داراي معبد نبودند و عبادات خود را در هواي آزاد و زير آسمان انجام مي دادند و در زمان ساسانيان براي اهورامزدا معابدي ساختند و موبدان در آنها آتش افروختند بر آن .شدند تا اين فروغ آسماني را براي هميشه محفوظ نگه دارند هفت چين يا هفت سين در آيين نوروز مردم در خوان نوروزي هفت سين مي گذارند كه از نام هفت چيزي كه با سين آغاز شد گرفته شده است كه در گذشته هفت سين نبوده وهفت چين بوده است .واژه چين از چيدن گرفته شده است و هفت چين نام هفت ميوه يا گياهي بوده كه مي چيده اند و بر خوان مي نهاده اند و اين ويژگي كيش زرتشتي است كه در هر آييني و هر دستوري مي كوشد انديشه مردم را به گيتي و روييدني .و كشت و كار و آباداني بكشاند برج خاموشان دخمه يا برج خاموشان جايي است كه پارسيان اجساد مردگان خويش را در آن قرار مي دهند از آنچه كه به اعتقاد زرتشتيان كالبد بي روان سفت ،ناپاك و نجس است و نبايد آب و خاك و آتش را بدان آلوده ساخت اجساد را درون دخمه هايي كه از سنگ ساخته شده قرار مي دهند دخمه هاي سنگي معمو ًال سه طبقه است طبقه باال براي اموات مرد و زيرين براي زنان و پايينتر از آن دو براي كودكان است .شش ناقل جنازه را حمل مي كنند و از پس آنان سوگواران با جامه ي سفيد حركت مي كنند اما برجهاي خاموشان كه بر فراز تپه هاي بلند در فضايي گشوده محصور است جايگاهي است كه اجساد را در معرض هواي آزاد و دسترس عقابان و گرگان و ديگر الشخوار قرار مي دهند و به محض آنكه ناقالن جسد جنازه را بر زمين نهادند و برج را ترك كردند كركس ها از جايگاه ديده باني خود به زير مي آيند و ظرف نيم ساعت از جنازه چيزي به جزء استخوانهاي او باقي نمي ماند چون استخوانها خشك شد ناقالن پس از چند روز دوباره مي .آيند و استخوانها را در جايي عميق مي ريزند تا در آنجا بپوسد آيا زرتشت پيامبر بود يا نه ؟ بعضي او را پيامبر مي دانند به علت اينكه در آن دوره ي تاريك كه مردم چيزهاي جاندار و بي جان را پرستش مي كردند او كمر همت به ميان بسته و مشغول راهنمايي جامعه به سوي خداي يگانه شد .بعالوه آمار پيامبران كه به 124هزار مي رسد 25 نفر از آنها در قرآن ذكر شده اند و تعداد 200تا نيز در كتابهاي تاريخي و روايات ذكر شده است پس اگر امثال اينها را نفي كنيم آن آمار مهم را از كجا پر خواهيم كرد به همين مناسبت بعضي ارسطو و امثال آن را پيامبر دانسته اند و ديگر اين كه زرتشت در حشر و نشر و قيامت و بهشت و جهنم و صدق و صفا و راستي سخن رانده در سIIاIIلگيمIردIم را بIIIه صIIلح و صIIفا دIعوتمIيكIIرد و بIIIا حIكما نIIيز مIناظره IنIIمودIه15 I و آنIهIا را بIIIه خIداIييIIگانIه دIعوتمIينIIمود .بIIIعضيها در پIIIيامIبرياو شIIكدارIند بIIIه ‏IيلIيIنكIIIه دIل ا وي به هنگام مراسم پرستش در برابر محراب آتش مقدس به قتل رسيد نيز يكي از چيزهايي كه باعث شك در نبوتش شد اين كه اسم زرتشت در كتابي كه پيامبران الهي را در آنجا نوشته اند برده نشده ،بلكه اسم او در كتابهايي است كه اسم هوشنگ و .سيامك و كيومرث و غير آنها از پادشاهان و ستمگران در آن هست عوامل كژانديشي و لغزش درباره كيش زرتشت زباناوستايي– 1 كتاب ديني زرتشتيان را اوستا مي خوانند كه اين اشتباه است بلكه زبان آن اوستا است چه بسا نوشته هايي هستند به زبان اوستايي كه از لحاظ محتوا با اين كتاب مقدس سازگار نباشند دينهايپ يشاز زرتشت– 2 هنگام گسترش آيين زرتشت آيينهاي ديگر يا از بين رفتند يا با تغيير شكل و يا عين ًا باقي مانند و بسياري از آنها با دين زرتشتي آميخته شده اند كه پاره اي از آنها از كيش زرتشتي شناخته شده است دوره زمان– 3 اشو زرتشت در 745/3سال پيش مي زيسته است مطلبي كه به زباني در 2يا 3هزار سال پيش گفته شده باشد با آنچه كه امروز از آن دريافت مي شود فرسنگها فاصله دارد ادبياتزرتشتيدر دوره س اساني– 4 در آغاز دوره ساساني موبدان زرتشتي كه كار گردآوري اوستا را آغاز كردند مانند امروز به علت دوري زمان با ابهامات بسياري روبرو بودند و به ناچار .شروع به تفسير كردند غرضوزري– 5 برخي از خاورشناسان باختر زمين در پژوهشهاي خود آماج ويژه اي را دنبال مي كنند و آن آماج اين است كه نشان دهند كه همه چيز برخاسته تورات است و همه فرهنگهاي جهان در برابر تورات هيچ و پوچ است ن وشته هايب يپ ايه – 6 درباره كيش زرتشتي نوشته هاي بي پايه ي بسياري هست كه متأسفانه مبناي داوري قرار مي گيرد حال آن كه درون مايه اين نوشته ها با حقيقت سازگار نيست مثل زرتشت از فبيل بني اسرائيل كه از قبيله خود طرد شده و به ايران آمد منابع آيت هلل م صطفين ورا ني– 1 يف ا ب ررسيع قايد و اديان– ت أ ل : اديانزنده جهانت أ ليفرا برت . 1هيوم – ت رجمه :دكتر – 2 ع بدا لرحيم گ وا هي يفهرداد ب هار – 3 اديانآسياييت أ ل م ت اريخ جام ع ا يرا ن– ت أ ليفجانن اس– ت رجمه ع ليا صغر حكمت– 4 ن ظريدر ت اريخ اديان– ت أ ليفدكتر ع ليا كبر ت را بي– 5 زرتشت أ ليفدكتر حسينوحيدي– 6 ت ش ناخت م جموعه ق وا نينزرتشت– ت أ ليفجيمسدارم ستتر – ت رجمه – 7 دكتر موسيجوا ن ا ستفاده از س ايتهايا ينترنت– 8 مرجع تخصصی مقاالت آماده پاورپوینت دانلود مستقیم پاورپوینت ‏http://pptx.ir ‏pptx.ir

32,000 تومان