صفحه 1:
صفحه 2:
گفتمان > (discourse) ojly wl» awd obj است که ريشه در کلمه لاتين
(01560101565) به معناى بحث كردن و مکالمه است.
در بیان غیر فنی صرفاً به معنای سخن,گفتار,مکالمه یا كفتكواست كه كاه به طور
تلویحی پیانگر نوعی هدف آموزشی و تعلیمی نیز هست.
در بیان قنی تر, گفتاری در شرح و بسط یک موضوع دریک زمینه علمی و نظری
به صورت خطابه یا مقاله است. گفتمان به اين مفهوم اولین بار توسط "امیل
پنونیست" به کار گرفته شد.
گفتمان مجموعه مرده ای اظهارات نیست بلکه تشکلی از حرف ها و جملاتی
است که در یک باقت اجتماعی بیان می شوند و به آن بافت ادامه حیات می
بخشند.
صفحه 3:
به عقیده مک دوثل یک گفتمان به:مثابه حیطه مشخصی از کارکزد زبان». ممکن
است به وسیله نهاد هایی که بدانها وابسته است و به واسطه موقعیت هایی که
زاییده آنهاست و به وسیله سخنگویان اين موقعیت ها شکل بگیرد.از نظر او
گفتمان,هر گفتار, کلام يا نوشتاری است که در جریان اجتماعی شکل می
گیرد.گفتمان ها دارای سرشت: ماهیت و ساختار اجتماعی هستند و بر حسب
زمان و مکان متفاوتند.
گفتمان,رویکردی ساختاری به متن است که امکان اتصال به جنبه های جامعه
شناختی را فراهم میکند.در واقع حاصل مطالعه زبان به عنوان یک پدیده اجتماعی
يا رويكردى جامعه شناسانه به زبان است كه ميكويد متن امرى اجتماعيست كه در
خلال «روابط اجتماعى» و نه بيرون و مستقل از آن تكوين بيدا ميكند.
صفحه 4:
گفتمان از دید فوکو
* گفتمان از دیدگاه فوکو به عنوان بنیانگذار تحلیل گفتمان : به
نظر فوکو رابطه تعاملی بین ۲۵۴ و ۲00۵ وجود دارد.همچنین رابطه تعاملی و
دیالکتیکی بین " گفتمان, قدرت. مغرفت و حقیقت" وجود:ذارد.مهمترین دستاورد
فوکو تحلیل روابط قدرت و معرفت است.از دید فوکو زبان عرصه ظهور روابط
قدرت و تعیین کننده فاعل مسلط و فاعل زین تلطه به حساب می آید. در منطق
قوکو سخن از آنست که فرد در چه گفتمانی و چگونه ساخته می شود و سرانجام
آنکه امری بیرون از گفتمان وجود ندارد. گفتمان امتزاج پیچیده ای از امور زبانی و
غير زبانى است. فوکو در بستر تبار شناسی, هر گفتمانی را گرفتار ساختار
اجتماعی برآمده از قدرت می بیند و تحت تاثیر نيجه.قدرت را علت العلل همه امور
و خالق همه چیز از جمله انواع معرفت و مفهوم صدق ( ) معرفی میکند. از
دیدگاه او زبان و گفتمان نقش محوری در تبیین رابطه قدرت دارند.
صفحه 5:
گفتمان از دید لیوتار
* گفتمان از دید ژان فرانسوا لیوتار: او « بازیهای زبانی» را به جای
گفتمان به کار میبرد. به باور او, هدف هر کنش , رسیدن به مقصودی است و
توفیق کنشگر در هر کنش گفتاری , ترغیب مخاطب در انجام کاری است که
مورد نظر کنشگر است. از دیدگاه لیوتار, دور بسته ارتباط میان قدرت با
حقانیت و مشروعیت, بیانگر جوهر اصیل ارتباط میان زبان, کنش, عقل و
مشروعیت است.او همچون فوکو دانش و قدرت را دو روی سکه میداند
صفحه 6:
نظریه ربطی گفتمان
این نظریه که بوسیله «لاکلو» و« مورفی» ارائه شده بدین معناست که
گفتمانها تنها انعکاس دهنده فرایندهایی که در بخشهای دیگرجامعه مانند
افتضاد یا سیاست جزیان دازندتیسعنده باکر کفمانها عنار وافاما
مربوطه به همه بخشهای جامعه را بهم ربط میدهند. این نظریه میگوید که
گفتمانها يا نظام معانی خاص, اشکال خاصی از کردارها, هویتها و فعالیتهای
را ممکن میسازند و بواسطه برخورد نیروها, عملکرد قدرت و سلطه تولید
میشوند و تغییر میابند. در اين دیدگاه معنای پدیده های اجتماعی و سیاسی
در چارچوب گفتمانها ست.
صفحه 7:
هدف تشکیل گفتمان
هدف از گفتمان چیست: هدف , کاربرد زبان برای رساندن
انديشه هاء تبلیغ ایده ها و اثر گذاشتن بر رفتار و ذهنیت دیگران, به
عبارت دیگر گفتمان همواره تعاملی (10۲6۲301۷6) و ارتباطی
(20۳0۳0۷۳[۵۲۱۷۷۵) است. همین وجه هدفمندی گفتمان است که در
سخن, گفتار يا نوشتارساختمند شده نهفته است.چه گفتاری و چه
نوشتاری گفتمان, از یک زمینه بر میخیزد, یعنی مجموعه شبکه روابط
اجتماعی یا ساختار سیستمی که نه نتها زبان را همچون تولید کننده سخن
ممکن میکند بلکه زمینه ساز انگیزه خودآگاه , ناخودآگاه و نهفته در زیر
لحن نیز هست و لایه های آشکار و پنهان معنایی به آن میبخشد
صفحه 8:
شرایط تشکیل گفتمان
* شرایط تشکیل گفتمان: هر گفتمانی در در ساخت مکانی خاصی
پدیدار می شود به عبارتی هر گفتمان را هر زمان و هر جا نمیتوان یافت.
یک گفتمان علمی, دینی, فلسفی, یا ادبی هميشه قابل استفاده نیست
چرا که پیدایش گفتمانها و برد آنها و اثرگذاریشان شرایط ویژه ایی را
میطلبد چه از:نظرامکان زبانی صرف و چه از نظر شرایط اجتماعی و
تاریخی.
صفحه 9:
گفتمانها زبان گشاده روابط قدرتند هم آفریده قدرت و هم خود قدرت
هستند. میکوشند با گسترش نفوذ, دامنه چیرگی و قدرتشان را گسترش دهند.
از آنجا که هر گفتمانی در شرایط ویژه خود ظهور میکند و زبان یکی از آن
شرایط ویژه است , لذا گفتمانها هم سرکوبگرند و هم درصددند گفتمانهای
رقیب را از صحنه به در کنند. اقتدار از دسترسی تبعیض آمیز به منابع اجتماعی
ويا از تقدم دسترسی به گفتمانهای عمومی و متایع ارتباط جمعی بوجود می
آید. گروههای مسلط از طریق دسترسی و کنترل یکسویه شان به واسطه
گفتمان و منابع ارتباطی ممکن است ساختار متون و مباحث را طوری تحت
تاثیر قرار دهند که دانسته هاء رویکردهاء هنجارها و ارزشهای گروه تحت سلطه
به نفع گروههای سلطه گر تغییر کند.
گفتمان وسیله ایی جهت اعمال قدرت نیست بلکه به خودی خود یک منبع
قدرت محسوب میشود.
صفحه 10:
رابطه رسانه با گفتمان
در اين میان واضح ترین ومهمترین الگوها,دسترسی به رسانه های جمعی
است, به اين مفهوم که از طریق دسترسی به رسانه های جمعی, گروه
مسلط به مردم دسترسی دارد و میتواند آنها را به طور نسبی کنترل کند.
در اين راستا برای کنترل سایراذهان از طریق کنترل گفتمان اصحاب
قدرت باید موثرترین مشخصه های گفتمانی را به کنترل خود در آورند.
sly مثال صاحبان رسانه ممکن است به سردبیران خود بگویند که چه
چیزی را باید یا نباید پخش کنند,
رسانه ها از طریق دستکاری الگوهای ذهنی از طریق بکارگیری ساختارهای
گفتمانی ویژه از قبیل ساختارهای مبتدا-خبر, عناوین اخبار. سبک صنابع
ابلاغی و راهبردهای معنایی نقش حیاتی در ایجاد رضایت عمومی دیگران
دارد
صفحه 11:
تحلیل گفتمان (3۳2۱۷515 0150۱1۲56) که امروز به گرایش wl avy yu
(۱۳6۵۲۵156101103۳۷) در علوم اجتماعی تبدیل شده , در زبان فارسی به
سخن کاوی, تحلیل کلام و تحلیل گفتار نیز ترجمه شده است. ريشه در
جنبش انتقادی ادبیات, زبان شناسی, نشانه شناسی, تاویل گرایی,
هرمنوتیک گادامر و تبارشناسی و دیطله شناسی مبفل فروو دار اين
اصطلاح اولین بار توسط زلیک هریس زبان شناس معروف انگلیسی به کار
برده شد.
بنیان های فکری تحلیل گفتمان فراتر از تحلیل متن یا نوشتار(16
wo liad July | (analysis باشد. در تحلیل گفتمان مجموعه شرایط
اجتماعی, زمینه وقوع متن , نوشتار, گفتار, ارتباطات غیر کلامی و رابطه
ساختار و واژه ها در گزاره ایی کلی نگریسته میشود.
صفحه 12:
تحلیل گفتمان از Ub; sy شناسان
دو دیدگاه به اين مبحث نگاه می کنند:
1- دیدگاهی که تحلیل گفتمان را بررسی و تحلیل واحدهای بزرگتر از جمله تعریف می کند.
این دیدگاه که به شکل و صورت متن توجه می کند بنام دیدگاه ساختارگرا معروف است. در
اینجا گفتمان واحد مشخصی از زبان تلقی میشود که بزرگتر از جمله است و تحلیل گفتمان,
تحلیل و بررسی این واحدهاست.
2- دیدگاهی که تحلیل گفتمان را تمرکزخاص برچرایی و چگونگی استفاده از زبان میداند
بسیاری از زبان شناسان تحلیل گفتمان را نقطه مقابل تحلیل متن دانسته اند آنها از. این
دیدگاه چون به کارکرد متن توجه دارد. کارکردگرا نامیده میشود.در اين دیدگاه تحلیل گفتمان
را مطالعه جنبه های مختلف چگونگی استفاده از زبان می داند که بر روی کارکردهای
واحدهای زبانی متمرکز است.
صفحه 13:
تحلیل گفتمان از دیدگاه زلیک هریس
زلیک هریس در واقع اولین کسی بود که اصطلاح تحلیل گفتمان را در
مقاله ایی که در سال 1952 نوشته بود, بکار برد. او دیدی صورتگرایانه از
جمله به دست داد و تحلیل گفتمان را صرفاً نگاهی صورتگرایانه و
ساختارگرایانه به جمله و متن برشمرد
از بععقد است:بجت دربازه گفجان دارای روبع اس
1- بسط رویه ها و روشهای معمول در زبان شناسی توصیفی و کاربرد
آنهاست در سطح فراجمله (متن)
2+ رانطهژین اطلاعات زبانی و غیر زبای مان رایس ربان بازد ره
elastase
صفحه 14:
تحلیل گفنمان از دیدگاه «یول» و«براون»
5 يول» و«براو
یول و براون در تعریف تحلیل گفتمان می گویند:
تحلیل گفتمان تجزیه و تحلیل زبان در کاربرد آن است, در این صورت
نمی تواند منحصر به توصیف صورتهای زبانی مستقل از اهداف و
کارکردهایی باشد که اين صورتها برای پرداختن به آنها در امور انسانی
بوجود آمده اند.
صفحه 15:
تحلیل گفتمان از دید«شیفرین»و«استابز»
* شیفرین و استابز با تکیه بر گستره فرا جمله ایی تحلیل گفتمان آنرا چنین
تعریف میکنند:
*_ تحلیل گفتمان می کوشد تا نظام و آرایش فراجمله ایی عناصر زبانی را
مورد مطالعه قرار بدهد و بنابراین واحدهای زبانی نطیر تبادلات مکالمه
ایی یا متون نوشتاری را مورد بررسی قرار میدهد. براین اساس تحلیل
گفتمان با کاربرد زبان در زمینه های اجتماعی به ویژه با تعاملات یا
مکالمات میان گویندگان سرو کار دارد.
صفحه 16:
تحلیل گفتمان از دید ساختار شکنی «درید»
ژاک دریدا با طرح اصطلاح ساخت cuuil yo (deconstruction) wu
که نشان دهد, اشیاءامور.متون,سنتها,باورهاءنهادها و جوامع را نمی توان
یکبار و برای همیشه تعریف کرد. مفاهیم همواره تمایل به گذر کردن از
مرژهاین دارند که در لحظه حاضر,فاتدودشان کرده اند.دریدا معتقد است در
پس هر معنأی به ظاهر آشکار, شبکه یی از انگاشتها,پیش انگاشتها و
میانجی های نامرتی, ناگفته و نیندیشیده ودرک نشده نهفته است. او تاکید
میکند که زبان ذاتً پناهگاه پراکندگی ها و بی ثباتی های معنایی بیشماراست.
به نظر اوءهرچیزی در بافت معینی که به آن تعلق دارد معنا میگیرد و در متن
و بافتی دیگر معنایی تازه میابد.
صفحه 17:
تحلیل گفتمان از دید جامعه شناسی
* از نظر جامعه شناسان,تحلیل گفتمان بیانگر اين نکته است که نهادها و
سازمانهای سیاسی-اجتماعی, روابط, ساختارها, فرایندها و بسیاری از
پدیده های مربوطه دیگر را در سطح تجلی عمل و بروز آن در گفتمان به
مثایه کاربرد زبان,ارتباط و تعامل, مورد بررسی قرار میدهند. در مجموع
هدف تحلیل گفتمان عمدتاً ارائه یک روش, انگاره, مکتب یا نظریه گفتمانی
است.
صفحه 18:
تحلیل گفتمان انتقادی
این گرایش در مدتی نزدیک به دو دهه از زبان شناسی اجتماعی و انتقاد ی به
همت متفکرانی چون میشل فوکو,ژاک دریدا,میشل پشو و دیگر متفکران
برجسته مغرب زمین وارد مطالعات فرهنگی,اجتماعی و سیاسی شد و شکل
انتقادی به خود گرفت.
این متفکران که تحلیل گفتمان را بیشتر در قالب تحلیل انتقادی گفتمان
(5ز3021۷5 ۲56بام 05 انا) يا 00۸ بسط و گسترش دادند, خود
وامدار مکتب انتقادی فرانکفورت, مارکسیستهای جدید, به ویژه گرامشی و
پیروانش, ساختارگرایانی چون آلتوسر و محققان مکتب فمنیسم بودند.
00۸ اساساً به ابعاد گفتمانی سوءاستفاده از قدرت برای سلطه و بی عدالتی و
نابرابری ناشی ازآن میپردازد که آنرا نیز می توان (گفتمان کاوی اجتماعی-
سیاسی) نامید. کلاً 00۸ یک کار سیاسی است.
صفحه 19:
از دیدگاه فوکو
تحلیل گفتمان انتقادی اینک با نام میشل فوکوهمراه شده است. فوکو معتقد
است گفتمانها تشکیل شده از علامتند اما کارکردشان از کاریرد این علامات.
برای نشان دادن و برگزیدن اشیا بیشتر است و همین ویژگی است که آنها را
غیر قابل تقلیل به زبان. سخن وگفتار میکند.گفتمان امروزه بیانگر ویژگی ها و
خصوصیات تاریخی چیزهای گفته شده و چیزهایی است که گفته نشده باقی
عیماند. گفتمانها ته تتها مربوظ به چیزهانی است که می بواند گفته با رازه
انش فکز بقبوده بلکه دزبازه این رایس ی چه کسی ره رما ۳۱
آمزیتی ی جواند صحبت کنج؟ گفتمانها محسم ند مها و ار
است و شکل دهنده ذهنیت و نیز ارتباطات اجتماعی_سیاسی(قدرت) است..
در نظر فوکو گفتمانها همچنین اعمالی است که a طور سیستماتیک
موضوعاتی را شکل میدهند که خود سخن می گویند. گفتمانها در باره
موضوغات صحیت کرد هو مو وتات رای ار
موضوعاتند و در فرایند این سازندگی مداخله خود را پنهان میکنند.
صفحه 20:
2۸ از دیدگاه ون دایک
ون دایک تحلیل گفتمان انتقادی را, حوزه ایی که مرتبط با بررسی و
تحلیل متون گفتاری و نوشتاری برای آشکارسازی منابع گفتمانی قدرت,
سلطه, نابرابری و جانبداری تعریف میکند. به عبارتی تحلیل گفتمان
انتقادی چگونگی منایع گفتمانی حاکم و بازتولید شده را درون بافتهای
تاریخی, سیاسی و اجتماعی بررسی میکند.
صفحه 21:
2۸ ازدیدگاه فرکلاف
* فرکلاف نیز تحلیل گفتمان انتقادی را هدفی برای
پررسی منظم و سیستخاتیک اغلیط 1519722 912
5 میان (الف) رویه های گفتمانی, رویدیدهاو
ب) گستره ساختارهای فرهنگی و
fay petal و فرایندها: برای تحقیق در چگونگی
رویه ها, رویدادها و متون که به طور ایدئولوژیکی از
طریق روابط قدرت و رقابت برای کسب قدرت
بیشتر ناشی شده(ج) و کاوش در چگونگی ایهام در
زوايط فيان خن جامد ۱ ۱۱
حفظ قدرت و هژمونی تعریف میکند.
صفحه 22:
2۸ از دیدگاه فرکلاف و کولیاراکی
* _کولیاراکی و فرکلاف براین فرض هستند که بسیاری ازتغییرات لقتصادی و
اجتماعی به عنوان بخشی ازطبیعت پذیرفته میشوند و در واقع محصول
اعمال اتفاقی مردم در نظرر گرفته نميشوند. بنا به گفته کولیاراکی و
فرکلاف ريشه تغییرات افتصادی و اجتماعی به مقدار زیادی در تغییرات زبان
و گفتمان نهفته است. بدین معنی که ۲0۸ می تواند با ارائه استدلالهای
نظری در مورد اين دگرگونیها و ایجاد آگاهی در مورد اينکه اين دگرگونیها چه
هستند و چگونه بوجود آمده اند و در آینده ممکن است به چه صورتی
درآیندو اینکه چه کسانی میتوانند در اين شرایط زندگی خود را بسازند, مفيد
باشند.
صفحه 23:
پیش فرضهای تحلیل گفتمان
1- متن و گفتار واحد توسط انسانهای مختلف, متفاوت نگریسته میشود.
2-درست خواندن یا نادرست خواندن متن, در نوع معنای آن اثرمستقیم دارد.
3-متن را باید به عنوان یک کل معنا دار نگریست ومعنا لزوماً در متن نیست.
4-هیچ متنی خنثی یا بی طرف نیست. متنها بار ایدئولوژیک دارند.
5-در هر گفتمانی حقیقت هست اما هیچ گفتمانی دارای همه حقیقت نیست.
6-معنا همانقدر که در متن است,در زمینه های اجتماعی-فرهنگی نیز هست.
7-هر متنی در شرایط خاص خود تولید میشود و رنگ خالقش را با خود دارد.
8-هر مقنن به یک منبع اقتداز (نه لزوماً سیاسی) مرتبط است.
9-گفتمان سطوح ابعاد گوناگون دارد.نه یک سطح گفتمانی و نه یک نوع گفتمان
Bol
صفحه 24:
مهمترین اهداف تحلیل گفتمان
1-نشان دادن رابطه بین نویسنده, متن و خواننده
2-روشن ساختن ساختار پیچیده تولید متن یعنی(جریان تولید گفتمان)
3-نشان دادن تاثیر بافت متن و بافت موقعیتی بر روی گفتمان
4-نشان دادن موقعیتها وشرایط خاص تولید کننده متن.
5-نشان دادن بی ثباتی معنا و اینکه هميشه در خطر است, هرگز کامل
نیست و هرگز به طور کامل درک نمیشود.
6-نشان دادن رابطه متن و ایدئولوژی که هر متنی به یک موقعیت خاص
وابسته است(هر چند ناآگاهانه)
7-کلاً ارائه یک روش جهت مطالعه متون,رسانه, فرهنگ و سیاست
صفحه 25:
روش تحقیق در ارتباطات
اصولاً روشهای تحقیق در ارتباطات دو نوع است:
1-تحلیل محتوا که یک روش کی است و sly تحلیل عینی, منظم و کمی
محتوای آشکار پیامهای ارتباطی به کار میرود.
به قول کاپلان:این روش معناشناسی آماری مباحث سیاسی است.
در تحلیل محتوا آماری بودن نشانگر کمی بودن این روش است.
2-تحلیل گفتمان که روشی کیفی است .
صفحه 26:
تحلیل گفتمان به مثابه یک روش تحقیق
* این روش ازاصلاح روشهای اولیه تحلیل رسانه ها حاصل شده, اصلاحی که
شالوده زبان شناسی دارد.
* تحلیل گفتمان که یک روش کیفی در مطالعات ارتباطی و رسانه ایی
میباشد. به جای شمارش و مقادیر آماری با معناشناسی کاربردی متن
سروکار دارد.
*_برای بکارگیری این روش , تشخیص تمایز آن با روشهای مشابه, یعنی تحلیل
گفتمان انتقادی و تحلیل متن کاملاً ضروری است.
صفحه 27:
CDA به عنوان یک روش تحقیق
از آنجا که کارکردهای فکری - اجتماعی بر بستر تعاملات اجتماعی و نقش
گفتمان در باز تولید و چالش سلطه متمرکز است و اين اعمال سلطه نیز
توسط نخبگان,نهادها یا گروهها تعریف میشود و نابرابریهای اجتماعی مانند
تابرابری سیاسی, فرهنگی,نژادی و جنسی از همین سلطه تلقی میشود,
شناخت این سلطه از طریق تحلیل گفتمان انتقاذی میسر است. زیرا ون
دایک معتقد است که:
در اين فرایند بازتولید, وجوه مختلف روابط گفتمان - قدرت, مانند
حمایت,اعمال,بازنمایی, مشروعیت بخشی,نفی,تعدیل يا کتمان سلطه را
شامل میشود.گفتمان کاو سعی میکندارتباط بین شیوه های بازتولید
وساختارها و راهبردهای نوشتار,گفتار يا سایر رویدیدهای ارتباطی را بداند.
صفحه 28:
تحلیل متن به مثابه یک روش تحقیق
* تحليل متن رسانه oloiaS Jibs sis, (Analysis media text) wi
اتتفادی,به روابط درون فتن توجه دارد. مک هفل از کلعات با ساویر
ساخته میشود, در تحلیل متن تصویری, متن فیلم سینمایی با تصویر زبان
5g »w (visual languag) داریم .
*_ درتحلیل متن در واقع چگونگی ساخت معنی توسط رسانه ها برسی
میشود در حالیکه در تحلیل گفتمان انتقادی,روابط سلطه به عنوان
سارنده گنای مسلط شاه سرد
صفحه 29:
متاسفانه همواره دو آسیب جدی کاربرد تحلیل گفتمان را تهدید میکند: یکی
عدم شناخت روش تحلیل گفتمان و دوم ناتوانی درکاربرد روش.
اولین آسیب اینست که محققان بر اثر ناآشنایی در تمییز اصول سه كانه
تحلیل گفتمان از یک سو و استفاده از تحلیل محتوا به جای تحلیل گفتمان
از سو ی دیگر در کاربرد اين روش دچار اخلال و اشتباه میشوند.
دومین آسیب گرایش سنتی محققان به روشهای کمّی در روش تحقیق است که
باعث میشود این روش را به علت کیفی بودن و اينکه با آمار و ارقام
سروکار ندارد. یک روش غیر استاندارد و نامطمتن تلقی کنند و يا بر اثر
تصور غلط با این روش هم چونان روشهای کمی برخورد میکنند
صفحه 30:
Gra کلی از تحلیل گفتمان
۴ هدف کلی از تحلیل گفتمان آنست که: نشان دهد چگونه
زمینه ها ی سیاسی,فرهنگی, تاریخی,اجتماعی و
شناختی, کاربرد زبان و ارتباطات,محتوا,معنی, ساختارها یا
استراتژیها بر متن تاثیر میگذارد و نیز چگونه گفتمان بر
شکلگیری ساختارها و بسترهای مزبور تاثیر دارد.
صفحه 31:
تاریخچه تحلیل گفتمان
تحلیل گفتمان در واقع به عنوان یک مبحث میان رشته در اواسط دهه 1960 تا
اواسط دهه 1970 در رشته هایی چون انسان شناسی,قوم شناسی,جامعه
شناسی,روان شناسی ادراکی و اجتماعی,شعر,ادبیات,زبان شناسی و نشانه
شناسی ظهور کرد و با مطالعه طبقه بندی شده ساختار, کارکرد, گفتار و متن به
تقبیل .بیامهاق رنشانة لبی پرذاتنت.
واژه تحلیل گفتمان اولین بار توسط زلیک هریس زبان شناس انگلیسی در سال
2 به کار گرفته شد. اما پس از گذشت نزدیک به دو دهه و با بازشدن Sk
سیاست و فرهنگ و اجتماع به اين وادی با همت اندیشمندانی چون فوئو درد و
پشو, مبحثی به نام تحلیل گفتمان انتقادی ظهور کرد .
صفحه 32:
تاریخچه تحلیل گفتمان
اصولاً تاریخچه تحلیل گفتمان به پیدایش مکنب فرانکفورت و مکتب بیرمنگام
در مطالعات انتقادی ارتباط جمعی برمی گردد. بخش اعظم کارهای مربوط به
تحلیل گفتمان, تحت تاثیر گرامر طبقه بندی شده هالیدی (1978 تا 1985)
است. کارهای انتقادی انجام شده توسط گروه دانشگاه گلاسکو (1976 -
0 در مورد مطرح شدن منازعات صنعتی در رسانه ها و همچنین آثار
التون و دیویس که نگرشی انتقادی به رسانه و ارتباطات داشتند, از آن جمله
است. رویکرد انتقادی مطالعات فرهنگی مکتب بیرمنگام(که توسط هال و
یارانش در 1980 پایه گذاری شد) که به بحث و بررسی پیرامون زبان, مقال
و تصویر پرداخته و جنبه تئوریک و ایدئولوژیک پیامهای رسانه را بررسی کرده و
همچنین نظریات انتقادی هابرماس به پیامهای ارتباطی مهمترین بنیان علمی و
نظری پیدایش علم تحلیل گفتمان میباشد.
صفحه 33:
منابع مورد استفاده
تحلیل گفتمان انتقادی (نورمن فرکلاف)
۰ درآمدی بر تحلیل گفتمان (محمدرضا تاحیک)
* تحلیل گفتمان-پروزش و کازیست آن در ساختار (Silo Os Ost) ies
* مطالعاتی در تحلیل گفتمان-از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی
(نئون ون دایک)
* تحليل گفتمان چیست؟( احمد . ی. ا)
*_ فرایند تحلیل گفتمان (دکتر تژا میرفخرایی)
* مقاله اميد مسعودی ( جایگاه معنی شناسی کاربردی در تحقیقات ارتباطی)
*_ پایان نامه کارشناسی ارشد (تحلیل گفتمان اخبار شبکه الجزیره در مورد
تحولات عراق)
*_ مقاله محمد سروی گر (روشهای تحقیق>روشهای کیفی)
چزوة ذرنیظ دکتر دادگران