پاورپوینت

پاورپوینت تاریخ زندگی پیامبر

66 صفحه
3 بازدید
26 مرداد 1404

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
ل 9 0 ۱ بپب۱ ۱ ل ‎See‏ ‏اجلال بر او سلاع گویید. سوره احزاب , آیه 56

صفحه 4:
Iie ter) Oe VEE SYP T oN) eS RTA DY hon wr Pe ea) 010 استوار ونورانى ودرحشان وجراغى تابان و فرمانی آشکار کننده فررستادتا شک و تردید ها را نابود سازد و با دلائل روشن استدلال ۱ wis) ere eee yrey ‏هاى الهى بترساند.‎ نیج اللاخه خطید2

صفحه 5:
ناه فرومائد ان حال محمد قدرفلک راکمال ومنزلتینیست وعده دیدار هر کسی به قیامت آدع ونوح وخلیل وموسی وعیسی عررصه كيتى مجال همت اونیست 0 000 همجو زمين خواهد كه بينتد سعدی مواعظ سرو نباشد به اعتدال محمد ‎Ore Ks per I‏ ليله اسرى شب وصل محمد آمده مجموع در ظلال محمد روز قيامت ذكى جمال محمد بو كه قبولش كند بلال محمد تا بدهد بوسه بر تعال محمد

صفحه 6:

صفحه 7:
ا ا ۱ ‎eee)‏ ۱ آفريد بيش از هس جين روان رسول حنود را كه از براى ‎Err‏ ‎Tinta rer)‏ اا 00 ‎CAE E Tr Pose Cn yon‏ ۱ ام ‎ee re Te PST‏ اینکه خدا آن را خواست (۱۳) حق میگویم به شما بدرستی که هم ‎RCN Pee SEL Pere ele Ween)‏ بسراى يك امت حامل مى شود نشانه رحمت خداى را (14) وازاين است كه 1 ا را شده اند (0) je

صفحه 8:
ولیکن رسول خدای هر وقتی که بیاید می دهد خدای به او آنچه را ‎PPS RT IPD TOF ee STE E Cy‏ ‎ecw ee Si We eT=ees‏ 01 زود است بیاید با توانایی بر ستمکاران (۱۸) و برراندازد عبادت بتان را ۱ ‎ELC ms erent ene iba t ed‏ 1۱ ‎Pe Peete ei Dea ce ST este Pe ein)‏ شكستنى نسل تو زود است جنين ۱

صفحه 9:
وهمچنین در قرآن کریم خداوند سبحان از زبان حضرت عیسی (علیه اسلام ) می فررماید 0 (( و مبشرا برسول ياتي من بعدي اسمه احمد )) و به شما بشارت می دهم وجود پیامبمری پس از خود را که نام رت

صفحه 10:
زندگي نامه پیامبر (س) eee eA eS ‏ی‎ St TACT MTT TT Ca PO Pees Oe ۱۱۱۱ ۱ TTT mn ۳ MAA U AANA AL MAAN A Aaa AAA aA ‏لالظ‎ ‎۱۱۱۱۱۱۱۷۱۱۱۱۱۱۸۱ aaa aaa aaa ‏للك‎ ‎1۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸۱۱ (۱۱/۱۱۱۱۱۱۱۱ ۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱

صفحه 11:
1 Bh OOST CME er ert ed heey ۱ PS CEE Oe RT ECS ‏يبيام هشت ساله شد عبدالمطلب نين در ككذشت وعمويش ابوطالب متكفل‎ ‏اوشد.‎ پیامبس در سن دوازده سالگی عمویش ابوطالب را در مساضرت به شام که به منظور تتجارت انجام كرفت همراهى كرد . در بين راه راهبى بنام يحيسرا. اوراديد. به بيامسرى اوبشارت وازآينده اوخب داد. ا ا 2 قرريش و صاحب سرمايه بود آشنا شده و با سرمايه او همراه غغلامش ميسره برراى تجارت به شام رفت ويس از با زكشت, با وى ازدواج كرد

صفحه 12:
۷ سال ‎1١‏ ”ميلادى ) به ييامبرى مبعوث شد. TOS eT pe eee ne eel ee Ewe cy ‏اقررا به وسیله جبر‌ئیل بر او نازل شد. اولین ممردی که به پيامبر ایمان‎ ۱ Peer ‏ا‎ Mato | per ene sesh by baer] | ۳ ۱ 0 ‎wi ۱‏ ات ‎1 ‎= pe tet rete ‎

صفحه 13:
سه سال بعد از بعثت, پیامبر مامور شد آشکارا به تبلیغ پردازد و در این زمینه آیاتی چند نازل گردید از آن جمله: ات۱ با آواز بلند آنجه را كه مامورى به مردم برسان. ۲ ( و ل 0 00 ييامب بعد از معموريت فوق ,و دعوت خودرا آشكار نمود. اما با مخالفت شدید اشراف مکه مواجه شد و تنها طبقات محروم بودند که کم کم به دعوت پیمب پاسخ مثبت دادند.

صفحه 14:
۰ب ‎ey‏ | سال يازدهم بعثت و شش نفم از اهالى مدينه از طائفه حمزررج يس از ملاقات با بيامس و شنيدن آياتى جند از ق_آن در منى دين مقدس اسلام را مززب تند و هنكامى كه به مدينه با زكشتند, خب بعثت بيامس و نزول قرآن كرريم دا ااا ا ا ا 00

صفحه 15:
PONV eee rr BLS Ee te Sy ee Tey eae ۱ Tread Peed See Tee el ed Eye سال دوازدهم بعد از بعثت و هنگامی که پنجاه و یک سال از ‎er eae‏ 0 1۳۳77

صفحه 16:
سال 11 بعثتم دين اسلام در مدينه رواج يافت . در موسم حج هنتاد هززار از ‎Seb PSE)‏ ۱ ‎RYO SUS MP Pom ECR Pera eee yy‏ Peer cmey ‏اا‎ he elf eel ery ‏بيام را به قتل برساندد تا شخص معينى كرفتار مجازات نشود. بياب كه‎ ‏از قصد آنان آگاء شده بود, على بن ابى طالب را در جای خویش خنوابانید‎ ‏وود ازمكه به قصد مدينه خارج و باتفاق ابوبكى سه روز در غارثور‎ 00 ‏اا ا‎ | 0۱ يا 10 1 ای ار

صفحه 17:
BT nee Siena Lees) Preeti a ae ‏كرفت كه به ذام تاريخ هجحرى ناميده ميشود.‎

صفحه 18:
اینک رويدادهاى رک پیامبس پس از پوس = er 0 / ۳" ۳۳ ‏اللا‎

صفحه 19:
سال اول هج ‎en Pern cers‏ 7 وفوع بيوست : ۱ 1- روز دوشنبه ۱۲ رییع الاول , پیامبم وارد مدینه شد. "۳ )5 ع اص ا تطلس

صفحه 20:
ادث ۱ ree eral ws ener oa 2- در آخر این سال و ازدواج على بن ابيطالب با فامه دح ‎cathy‏ ‏انجام پذیرفت. 3-جنگ بدر واقع شد.

صفحه 21:
اس BCR ‏م‎ Sin reer es | 2 - جدك احد به وقوع بيوست و حضرت حمزه بن عبد المطلب ,عموی پیامیر در این جنگ به شهادت رسید. ly

صفحه 22:
حوادث سال جهار: هجرى : 1- جنك معروف به ذات الرقاع واقع شد ودر همين جنك بود كه ييامبس با همراهانش نماز را به طریق نماز خوق به جا آورد. ROMEO apes eer Lear) ۱ 00

صفحه 23:
و قابع سال پنجم هجری ( 1- جنك خندق بيش آمد كه مسلماذان براى جل وكيسرى از بيشرفت دشمن, | 1

صفحه 24:
Pe Yee Petey) SNe oe algal ‏پیامبس فدک را تصرف نمود.‎ -2 3- بيامس نمايندكان نود را با نامه هايى به رد كسرى و قيصه ‎os TON pe oa‏ ۱ السرحمن الررحيم )) آغاز ميكرد و بامهر مخصوص خود كه روى آن حك ۲ شده بود : محمد رسول له پایان می داد. ‎pe Lt‏ ۷ i 1

صفحه 25:
: ‏وقايع سال هفتم و هشتم‎ Bes rir ewer Cee ee PSMA OORT BESTT. Nese ele Ee Senet Dede) eel Sere ‏مورد عفو خود قرار داد.‎ 3- جنگ حنین پیش آمد . 4- جنك طائف اتفاق افتاد. ل

صفحه 26:
Ye Dieta ۱ e re Ee Lb Pern wet eT SY ota ‏مامور كرد كه به مكه برود وهفت آيه اول اين سوره را بسراى مردم‎ eS ‏ل‎ Sy Perv UEC Dw eee eer ET eer ry ‏به اشاره ابوعامس نصرانى به منظور ايجاد شكاف در صنوف‎ ‏مسلمين بنا كرده بودند حرراب نمودند.‎ ‎me‏ الك ۳1 0 ‎

صفحه 27:
Wet YoY teed) 1- بيامبس برراى آحرين بار حج به جا آورد واين حج ‎Berea ices‏ در با زگشت از این سف بين ا ا ا ل ‎ee eee teri‏ | ۱ 1 i at) i bia bh di hi ۱۱۳۸

صفحه 28:
ولایت بود باقی تا سفض کرد چونقطه درجهان دوری دگر كرد ظهور کل او باشد به خاتم بر او گردد تمام دور ‎eG‏ وجود اولیا او را چو عضوند که اوکل است وایشان همچوجزود جو اوازخواجه يابد نسبت تام ازاو با ظاهر آید رحمت

صفحه 29:
لد هن ‎alll‏ علي الموهنین اذ بعث فبهم رسولا هی انفسهم

صفحه 30:
fe 06 Ds

صفحه 31:
Pred nn A stg | > an

صفحه 32:
00 00 eae nee | eA arrears) Reward Uses ere) i

صفحه 33:
‎Pl‏ ۸۵ ص۳۲ ‎wa“‏ الل حم كرس" ‎dee ۱‏ 0ك 0 ا ‎Ror epee ye)‏ ‎Xess‏ ‎5 ‎/ Ai ‎0-3

صفحه 34:
جز وحي نمي كويد ‎Mae‏ 0 ‏ا‎ Pee Mente i 0 ‏است, وه آنچه با وحی دريافت نموده به مردم‎ coy ۱ er We SB Pere rey A)) سس جيرزى مى كويد. 5 ‎teed OP LYE i YY tee ear 1D)‏ / | 0 نجم, آيات او ل ل ل ل م

صفحه 35:
a لس رس 5 ‎AF‏ ‎Le!)‏ سر بوافق کتاب الله فنا لته وما جائكم بخالتا تاب اللتزفلم اقله) ‎١‏ ‎J A‏ ‎TOs he Ske ee yee Ty‏ رل( رز ۱ نقل کردنه و مخللف ون اس نت ‎7 ‎ ‎7 ۱

صفحه 36:
5 5 پیامبر بشیر و نذیر خداوند سبحان پیامیر را بشیم و نذیر عالمیان قمرار داده است (( یا ایها النبی نا ارسلناک شاهدا و مبشرا ونذیرر!- و دعیا (لی ال یاذنه و مسراجا منیسیا 6 ) سورهاسزاب, ید 9-0 CP ay Pe eer بر نیک و بد خلق گواء باشی و خویان را به رحمت الهی منده دهی و بدان را را از عداب خدا بتم‌سانی - و به اذن حق خلق را به سوی خدا دعوت کنی و چراغ فروزان سل پر /

صفحه 37:
یی على ین ایطات (جآلي فرمن 7 27 و ۲ 5 تك ‎tot‏ re ey (BF

صفحه 38:
ل ‎OEE‏ 0ك ل ‎Pe‏ ‏ب اول نتطِه هم 7 ‎Pree trot rb)‏ جماد و جانور یابد از اوجان ‎eet)‏ ل ‎fae ene eer ETS‏ ‏شيخ محمود شبسئري , كلشن راز

صفحه 39:

صفحه 40:
SCT ete nw LA)

صفحه 41:
3 عرروج اول از مكه تا بیت المقدس که عروج طی الارض بوده ووس سطح ناك مرور نموده اند. ((سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرا الی المسجد. رل ‎Pen‏ سوره اسرا <ایه1 پاک و منرهست خدایی که ( در مبارک ) شبی بنده خود (محمد) ری ‎COMB‏ ‏خاصان خود ) مبارك و بس نعمت ساءنته سيس دادتا آثار و اسرار خود را به ا وبنمايد كه ندا به حقيقت شنوا وبينا ست.

صفحه 42:
2- عروج از بیت المقدس تا سدره المنتهی که بر مرکب ۱ طبع و ماده سیر نموده است. Le er ee ae ESO a) عالم تجرد و تسلط تا بمقام قرب قاب قوسين رسيده ودر اين ا ا ل ‎TTT‏ ‏جبرئيل هم از اينجا مانده و او تنها به مقا قرب رسيد.

صفحه 43:
Goma: ine Oe One eS RGU ee RO ‏بى‎ ‎1000 ‏إفتمارونه على مايرى (۱۲» و‎ ‏,عند ها جنه الماوى (0) إذ‎ 00

صفحه 44:
0 نجه كه هَيتجكس درك آن نتواند

صفحه 45:
قت یافت و کذب و حیال نپنداشت ( آیا کافران ‎See egy le)‏ ۱9 2 اه (سسره ) است ‎)٠6(‏ جون سدره مى يوشاند PAR aes oreo LET) ‏آیات‎

صفحه 46:
شبى كآسمان مجلس اضروز كرد ا 0 ‎Peer eh er nue‏ زچندین خلینه ولیعهد بود ‎WB gdh Obs LES gal Oy 0 Gb‏ دل از کار نه حجره پرداخته بنه حجره آسمان تاخته براقى شتابنده زيرش جو برق ‏ستامش چو خورشید در نور غرق ‏چنان شد که از تینری گام او سبق برد بس جنبش آرام او به درياى هفت اخت آمد نخست ‏قدم را به هنت آب خاكى بشست ‏شده خاک پیغمبران خاک او ‎rss)‏ 2000

صفحه 47:
پر جیر‌ئیل از رهش ريخته ۳ ز رفرف گذشته بف‌سنگها 1 زدروازه سدره تا ساق عرش قدم بى قدم عصمت افكند رش مجررد روى را بجائى رساند ‎ice‏ ل جو شد در ره يستى جررخ ذن برون آمد از هست خویشتن ‎Se tel er ae Se Set STS)‏ حجاب سياست بى انداخته ‎Peay er ee)‏ ‎Cars| ier‏ 100 ‎ie ree Sir y ery‏

صفحه 48:
كلامى كه بى آلت آمد شنيد لقائى كه آن ديدنى بود ديد جنان ديد كنز حضبرت ذوالجلال ين كدر بس مس نوان اخلاض كررف ‎ot he‏ ل ‎eT Deer‏ یتیمی نگرتاچه شاهی گررفت ‏سوی عالم آمدرخ افروخته . همه علم عالم در آموخته چنان رفته باز آمده باز پس ‏ که‌ناید در اندیشه هیچکس ‏نظامی ‏ اسکندر نامه

صفحه 49:
00 رن ۲۳۲ Cid ‏0ت‎ PP TES EIB ea er a eel eed ‏دریابند. چرا ری در فقر و تنگدستی و رن تسیاب‎ © ‏رفاه و آسايش زندكى مادى و متنعم به وفور نعمتهاى دذيوى هستند.‎ 7 9 ‎ON‏ اجتماعی و انقلابات دوران حیات به این امر متوجه کرده بودر ا ‎Eye See a oa ele Brel eee‏ بلا و محنت و رنج دست به گرریبان است و یک فاسق فاجر و تبهکار وبی دین در وفور نعمت دثيا با عيش و نوش ظاهرى مادى مى كذ راند.

صفحه 50:
بمروردكارعالم خواست نظام بالاتى ازافق سطح زندكى قابل رويت را به حبيب ‎pee nye‏ ااا ااال 0 بيش بس خورده بينان جامعه شناس فاش نمايده لذا اورا از سطح زندكى اجتماعى مردم روى زمين بر افق بالا و روشنترى بردنده واسسرارى از حیات و رموزی از آفرینش را به او نمودند تا این وهم و تصو ر آمیخته شده با ظواهم زندگی مادی, سلب آر امش دل و تشتت افکار و عقاید نیاورد. ۱ 1 ed ae ceo el a ere BST! Lee clean) نعمت را به او بنماید و بهشت را با نعیم ابدی بمرای مومن متقی و جهنم رابم‌ای کافران به انکار عذاب تشریع نماید.

صفحه 51:
قرآن ره آورد آسماني رسول اکرم(ص)

صفحه 52:
قرآن ظاهمرش علمر و باطتش حکمت است, نآ وریهای آن پایان نگیمرد وشگفتیهایش تما نمی شود. در قرآن کات و خیرراتام چونان سرزمینهای يس كياه در اول بهار ضراوان استو و جراغهاى روشتى بخش تاريكيها ضراوان ‎LaDy‏ ا ا ا 2 ا ۱ ل ‎a SES Cree Syn‏ است. ( نيج البلاغه خطيه 165 )

صفحه 53:
نقش قرآن چون که بر دلها نشسته نتشهای پاپ و کاهن را شکست فاش كويم آنچه ‎ee‏ ‏أن كثابى نيست جين ديك است چون به جان در أفت جان دیگر‌شود جان چو دیگر شد جهان ديك شود er es

صفحه 54:
خداوند سبحان در سوره مائده چنین میفرماید : اک 0 | انبياى كذشته و بهدنبال آثار آنان: عيسى, ضرزند مريم را ضرستاذيم در حالى كه تورات را ‎TEL od‏ ا ا ل 0 Seal led ae te Loar (( واننزلنا إليك الكتاب بالحق مصدقاً لما بين يديه من الكتاب و مهيمناً عليه )) وما به توق آن فرستادیم که کتاب آسمانی پیشین را تصدیق می کندم و بر آنها سیطس», ‎er‏ ا ‎DDL it Oe ET eye IES) Mery‏ 52007

صفحه 55:
(ص) درباره قرآن كدريم جنين ميضرمايند* Ba PE es FES E TIE CSR EORTC oS) ) ‏العوض‎ دو جين ميان شما واكذاشتم كه بعد از آن كمراء نخواهيد شد ق آن و روش من و ‎ee Ti]‏ 0 Cc eee Ue oe CIs SepP Om Ree PY

صفحه 56:
همين طور ميفمايند: ‎Weta ie |)‏ م ‎Rory PCR Tne Tw eee Peer ie)‏ ‏راهتماي اتسانیت (سيري دیگر در نهج الفصاحه) حدیث 6009

صفحه 57:
۱ ۱ ‏و‎ Perce CECH hale eee TAS FAL RS Sed ‏ا‎ Cone Tes pen ene CE ۱77۳ 0 ‏از‎ b i tr err pee yecny aa پس درمان خود را از قررآن بخواهید, و در سختی ها از قرآن یاری بطلبید, که در قآن درمان جز ركتررين بيماريها يعنى كذ و و نقاق وس كشى و كمراهى است. يس به وسيله قرآن حنواسته هاى نود را از خدا بخواهيد, وبا دوستى 0 ‏مال ااا‎ Dem Te SY PSL rere ie) POE SPA we erreur ey

صفحه 58:
یلص سس كفاه شعب من الاجداث احياء (( آیا از پیخمب اک (س) معجره طلب کنند؟ چه معجرره ای بالاتم از این که ل ۱

صفحه 59:
۱ را خسته و ملول نمی گررداند وهماره جان فنزا و طبراوت بخش است و راه برردن به كررانه هاى آن, ورود به كلستان بس رياحين و بوستان شامه نواز و عط كين ست . و 5 ون حال كفته و يرداعنته شده تنها حمرفى اذ هنراران و مننرلى از صد هزرار منزل اين شرح بى نهايت ا زحسن يار كنتتد حرفى است از هزراران كاندر عبارت آمد چرا که خداوندمبدیع السماوات است و فعل او تکرار نمی پذررد و هماره در حلق جدید و تجلی وهنرمندى است و آغاز و انجامى بس اين كار نيست؟ هاجراى من ومعشوق مرا پایان نیست هر چه آغاز ندارد نپذییرد انجام ابيات شمس الدين محمد حافظ

صفحه 60:
إنه لَقران كريم فى كتاب مكنون لا يمننه إلا المطهرون - سور واقعه ,آیه 7779 محبان, محرمان, عاشقان و طاهران راه به کتاب مکنون میبرند و بس. EY Wee esa ‏ا‎ fs SESE Sone) 9 ee eee Oe ‏ا‎ ie) oo ee Saal Sa an ol a

صفحه 61:
00 ( ما این قرآن را فرستادیم و خود نیز آن را حفظ خواهیم کرد.) re ee ee ee a ae SS ESS B ye من کتاب و معجزت را رافعم بیش و کم کن را زفرآن انعم من تو را اندر دو عالم رافعم ‏ طاعنان را از حدیثت داف eee MST STE iat تا قيامت باقيش داريم ما تومترس ازنسخ دین ای مصطفی هست قررآن مرتترا همچون عصا كنرها را دركشد جون اثدها تو اگر درزیر خاکی 0 ‎peer‏ 2 لك ا 0

صفحه 62:

صفحه 63:
من اين سخن نه سزاوار قدر او كفتم که سعی در همه لت ‎OO elo nae oe‏ ‎eee)‏ 2 6 30 بضاعت من و بازار علم و حكمت او مثال قطره و دجلست و دجله و عمان ل ل 0 سعدى - مواعظ if ۳ الا ۱۱۱۲۱۱ 3

صفحه 64:
منابع bene ieee nes Ter e-Ye 6) Cob tee ete Sere نهج البلاغه - ترجمه محمد دشتی - موسسه فرهنگی تحتیقاتی امیر المومنین (ع) حكيم. سيد محمد - بيام بيامبر - انتشارات لسلامى آیه له جوادی آملی - تفسیر موضوعی قرآن کریم جلد 0 - مرکز نشر اسرا فرید تتکابنی . مرتضی- راهنمای انسانیت سیری دیگر در نهج الفصاحه - دفتر نشر فرهتك اسلامي عماد زاده - معراج محمد ‎Saree eR rd‏ رل رات ‎PUR CU BES Lb De eee bc ee bree ee ied ‏لك‎ ‎Desc ‏نظامی - اسکندر نامه ‎۱

صفحه 65:
منابع تصاوير ۱ ‏ا‎ ‏ا‎ ۵ 0 a] Ato,

صفحه 66:

بي ي ا ا ّيه ا ا ّلذي ن ءامن و (( ّ إن الل ه و ملئكت ه يوص ّلون عل ي الن ّ ص ّلوا عليه و س ّلموا تسليما )) خداوند و فرشتگانش بر روان پاك پيغمبر صلوات و درود مي فرستند شما هم اي اهل ايمان بر او صلوات و درود بفرستيد و با تعظيم و اجالل بر او سالم گوييد. سوره احزاب ,آيه 56 محمد (ص) بنده خدا شهادت مي دهم كه ّ و فرستاده اوست .خداوند او را با ديني آشكار, و نشانه اي پايدار و قرآني نوشته شده و استوار و نوراني و درخشان و چراغي تابان و فرماني آشكار كننده فرستادتا شك و ترديد ها را نابود سازد و با دالئل روشن استدالل كن د ,و ب ا آيات اله ي مردم را پرهي ز ده د ,و از كيف ر هاي الهي بترساند. نهج البالغه خطبه2 ماه فروماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد قدرفلك راكمال ومنزلتي نيست از نظر قدر با كمال محمد وعده ديدار هر كسي به قيامت ليله اسري شب وصل محمد آدم ونوح وخليل وموسي وعيسي آمده مجموع در ظالل محمد عرصه گيتي مجال همت اونيست روز قيامت نگر جمال محمد وآنهمه پيرايه بسته جنت فردوس بو كه قبولش كند بالل محمد همچو زمين خواهد كه بيفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد سعدي مواعظ بشارت ظهور محمد مصطفی (ص) انجيل برنابا فصل چهل و سوم : بدرستي كه چون خداي در حقيقت كامل بود هيچ حاجتي به غناء نداشت ()8 زيرا كه غناء نزد خود اوست ( )9و همچنين چون خواست عمل كند آفريد پيش از هر چيز روان رسول خود را كه از براي او به آفرينش همه پرداخت ( )10تا آفريدگان خوشي و بركت بيابند بخداي ( )11و مسرور نمايد رسول خود را به همه آفريدگان خود كه تقدير فرموده اينكه بندگان او باشند ( )12و چه جهت دارد و آيا بود اينچنين مگر براي اينكه خدا آن را خواست ( )13حق ميگويم به شما بدرستي كه هر پيغمبري هر وقتي كه بيايد پس به درستي كه جز اين نيست كه فقط از براي يك امت حامل مي شود نشانه رحمت خداي را ( )14و از اين است كه سخن ايشان تجاوز نمي كند از آن طايفه كه به سوي ايشان فرستاده شده اند ()15 وليكن رسول خداي هر وقتي كه بيايد مي دهد خداي به او آنچه را كه به منزله انگشتري دست اوست ( )16پس حامل مي شود خالص و رحمت را براي امتهاي زمين آنان كه تعليم او را مي پذيرند ( )17و زود است بيايد با توانايي بر ستمكاران ( )18و براندازد عبادت بتان را به حيثي كه شيطان رسوا شود ( )19زيرا كه اينچنين خداي وعده نموده به ابراهيم فرموده ببين به درستي كه به نسل تو همه قبايل زمين را بركت مي دهم و همچنان كه اي ابراهيم شكستي بتان را شكستني نسل تو زود است چنين كند ()20 و همچني ن در قرآ ن كري م خداون د س بحان از زبان حضرت عيسي (عليه السالم ) مي فرمايد : (( و مبشرا برسول ياتي من بعدي اسمه احمد )) و به شما بشارت مي دهم وجود پيامبري پس از خود را كه نام مبارك او احمد است( .سوره صف ,آيه)6 زندگي نامه پيامبر (ص) رت بنمحمدحض ليعبدالله  اموالهعليهاللهص  لوعهنگام ‏روزفجرط الدرالاولربيعجمعه س ل ميالديسنهمطابقالفيلعام ا ‏آمددنيابهمكهدر ‏ درسالگيپنجوبيستسندراللهعبدپدرشحضرتآنتولدازپيش ‏بودرفتهدنياازمدينه طايفازحليمهآنازپسدادشيررااوهفتهيكتاآمنهمادرش ‏اووشداودادنشيردارعهدهبودآمدهمكهبهكهسعدبنيه ‏مادرشبهسالگيپنجسندرو بردباديهخودسكونتمحلبهرا ‏دادتحويل ‏ محمد (ص) به سن شش سالگي كه رسيد مادرش آمنه دختر وهب بدرود زندگي گفت و جدش عبدالمطلب به نگهداري او پرداخت .هنگامي كه پيامبر هشت ساله شد عبدالمطلب نيز در گذشت و عمويش ابوطالب متكفل او شد. پيامبر در سن دوازده سالگي عمويش ابوطالب را در مسافرت به شام كه به منظور تجارت انجام گرفت همراهي كرد .در بين راه راهبي بنام بحيرا او را ديد .به پيامبري او بشارت و از آينده او خبر داد. پيامبر در سن بيست و پنج سالگي با خديجه دختر خويلد كه از اشراف قريش و صاحب سرمايه بود آشنا شد ,و با سرمايه او همراه غالمش ميسره براي تجارت به شام رفت وپس از بازگشت ,با وي ازدواج كرد. پيامبر اكرم در سن چهل سالگي در بيست و هفت ماه رجب (مطابق سال 610ميالدي) به پيامبري مبعوث شد. هنگامي كه در غار حرا مشغول عبادت بود نخستين آيات قرآن از سوره اقرا به وسيله جبرئيل بر او نازل شد .اولين مردي كه به پيامبر ايمان آورد علي عليه السالم و نخستين زن ,خديجه بود .بعد چند نفر ديگر نيز اسالم را پذيرفتند .پيامبر با اين عده كم ,تا سه سال مخفيانه در دره هاي مكه عبادت و نماز بجا مي آوردند. سه سال بعد از بعثت ,پيامبر مامور شد آشكارا به تبليغ پردازد و در اين زمينه آياتي چند نازل گرديد از آن جمله: (( _1فاصدع بما تومر )) با آواز بلند آنچه را كه ماموري به مردم برسان. -سوره حجر ,آيه 94 (( _2و انذر عشيرتك االقربين )) خويشان نزديك خود را از عذاب الهي بترسان. -سوره الشعرا ,آيه 214 پيامبر بعد از معموريت فوق ,دعوت خودرا آشكار نمود .اما با مخالفت شديد اشراف مكه مواجه شد و تنها طبقات محروم بودند كه كم كم به دعوت پيامبر پاسخ مثبت دادند. در سن چهل و نه سالگي پيامبر ,مرگ حضرت خديجه و ابوطالب روي داد و پيامبر سخت متاثرگرديد . سال يازدهم بعثت ,شش نفر از اهالي مدينه از طائفه خزرج پس از مالقات با پيامبر و شنيدن آياتي چند از قرآن در مني دين مقدس اسالم را پزيرفتند و هنگامي كه به مدينه بازگشتند ,خبر بعثت پيامبر و نزول قرآن كريم را به مردم مدينه رسانيدند و زمينه براي نشر اسالم در مدينه فراهم آمد. يك سال بعد ,يعني در سال دوازدهم بعثت ,دوازده تن از طائفه خزرج از م دينه به مكه آمده و ضمن پذيرفتن دين اسالم ,در محلي به نام عقبه با پيامبر بيعت كردند. سال دوازدهم بعد از بعثت ,هنگامي كه پنجاه و يك سال از سن پيامبر مي گذشت ,جريان معراج آن حضرت پيش آمد. سال 13بعثت ,دين اسالم در مدينه رواج يافت .در موسم حج هفتاد هزار از مرد و زن از بزرگان مدينه در عقبه حاضر شده با پيامبر بيعت كردند .اين بيعت ,بيعت دوم عقبه است كه استوار تر از بيعت سال گذشته بود. در آغاز سال چهادهم بعثت ,قريش بر آن شدند كه با يك عمل دسته جمعي پيامبر را به قتل برسانند تا شخص معيني گرفتار مجازات نشود .پيامبر كه از قصد آنان آگاه شده بود ,علي بن ابي طالب را در جاي خويش خوابانيد وخود از مكه به قصد مدينه خارج و باتفاق ابوبكر سه روز در غار ثور پنهان شد و سپس از بيراهه رو به مدينه شتافتند. .مهاجرت پيام بر از مك ه ب ه مدين ه ,مبناي تاري خ مس لمانان قرار گرفت كه به نام تاريخ هجري ناميده ميشود. اينك رويدادهاي زندگي پيامبر پس از هجرت : سال اول هجري كه پيامبر پنجاه و چهار ساله بود اين وقايع به وقوع پيوست : -1روز دو شنبه 12ربيع االول ,پيامبر وارد مدينه شد. -2پيامبر پس از ورود به مدينه ,مسجد النبي را در آن شهر ,بنا نهاد. حوادث سال دوم هجري : - 1قبله مسلمين از بيت المقدس به كعبه تغيير كرد . -2در آخر اين سال ,ازدواج علي بن ابيطالب با فاطمه دختر پيامبر انجام پذيرفت. -3جنگ بدر واقع شد. حوادث سال سوم هجري: -1در نيمه ماه مبارك رمضان ,حسن بن علي بن ابيطالب متولد -2جنگ احد به وقوع پيوست و حضرت حمزه بن عبد المطلب ,عموي پيامبر در اين جنگ به شهادت رسيد. شد. حوادث سال چهارم هجري : -1جنگ معروف به ذات الرقاع واقع شد و در همين جنگ بود كه پيامبر با همراهانش نماز را به طريق نماز خوف به جا آورد. -2جنگ با يهود بني النضير بوقوع پيوست. -3امام حسين عليه السالم تولد يافت. -4جنگ بني المصطلق واقع شد. وقايع سال پنجم هجري : -1جنگ خندق پيش آمد كه مسلمانان براي جلوگيري از پيشرفت دشمن, خندقي حفر كردند. -2جنگ با يهود بني قريظه اتفاق افتاد. وقايع سال ششم هجري : -1پيامبر عمره حديبيه را بجا آورد. -2پيامبر فدك را تصرف نمود. -3پيامبر نمايندگان خود را با نامه هايي به نزد كسري و قيصر و ساير ملوك فرستاد .آن حضرت نامه را با (( بسم اهلل الرحمن الرحيم )) آغاز ميكرد و با مهر مخصوص خود كه روي آن حك شده بود :محمد رسول اهلل پايان مي داد. وقايع سال هفتم و هشتم : -1سال هفتم جنگ خيبر اتفاق افتاد. -2سال هشتم فتح مكه صورت گرفت و پيامبر با كمك علي عليه سالم بتها را در اطراف كعبه بودند بشكست و قريش را مورد عفو خود قرار داد. -3جنگ حنين پيش آمد . -4جنگ طائف اتفاق افتاد. وقايع سال نهم هجري : -1سوره برائت بر پيامبر نازل شد و آن حضرت علي عليه السالم را مامور كرد كه به مكه برود وهفت آيه اول اين سوره را براي مردم هنگامي كه در مني اجتماع كردند ,بخوان. -2پيامبر دستور داد مسجد ضرار را كه منافقان مدينه ب ه اشاره ابوعام ر نص راني ب ه منظور ايجاد شكاف در صفوف مسلمين بنا كرده بودند خراب نمودند. وقايع سال دهم هجري -1پيامبر براي آخرين بار حج به جا آورد و اين حج حجه الوداع ناميده شد. در بازگشت از اين سفر بين راه مك ه و مدين ه در محل ي ب ه نام غدي ر خ م عل ي علي ه الس الم را ب ه جانشيني خود معرفي فرمود. -2فاطمه (س) دختر پيامبر نيز وفات يافت. واليت بود باقي تا سفر كرد چونقطه درجهان دوري دگر كرد ظهور كل او باشد به خاتم عال وجود اوليا او را چو عضوند همچوجزون چو اوازخواجه يابد نسبت تام بر او گردد تمام دور م ك ه اوك ل اس ت وايشان د از او با ظاهر آيد رحمت لقد من الله علي المومنين اذ بعث فيهم رسوال من انفسهم از ای از گوشه ای گوشه محمدی واالی محمدی صفات واالی صفات كرده احصا كرده را احصا الهي را اسماي الهي همه اسماي او همه او است شده است متخلق شده آنها متخلق وبا آنها وبا مظهر مغني (( اغنيهم اهلل و رسوله )) سوره توبه ,آيه 74 اينكه خداوند رحمن اغنيايي پيغمبر را در ردي ف اغناي خود بيان فرموده نشان ه آ ن اس ت ك ه پيغمبر مظهر اين نام شريف است. پيامبر مظهر ليس كمثله شيء حضرت رس ول شخص يت ممتازي اس ت ك ه ن ه در گذشت ه تاري خ همانن د داشت ه و ن ه در آين ه تاري خ مانن د خواه د داشت .او مظهر (( ليس كمثله شي )) و مظهر (( و لم يكن له كفوا احد))است جز وحي نمي گويد خداوند سبحان مي فرمايد :پيامبر حاملي است كه كالمش و سكوتش مظهر كالم و سكوت خداست ,هر چه مي گويد وح ي اس ت ,و ه ر آنچ ه ب ا وح ي درياف ت نموده ب ه مردم ابالغ م ي كن د ,ن ه از وح ي م ي كاه د ن ه غي ر از وح ي چيزي مي گويد. (( و ما ينطق عن الهوي – إن هو ااّل وحي يوحي )) – س وره نجم ,آيات 3و4 (( و ما هو علي الغيب بضنين )) -سوره تكوير ,آيه 24 پيامبر اكرم (ص) نيز ميفرمايند : ( ايه ا الناس م ا جائك م عن ي يواف ق كتاب الل ه فان ا قلت ه و م ا جائكم يخالف كتاب الله فلم اقله ) اي مردم ه ر چ ه از م ن براي شم ا نق ل كردن د و مواف ق قرآ ن اس ت م ن گفت ه ام و ه ر چ ه براي شم ا نق ل كردن د و مخال ف قرآن است من نگفته ام . – راهنماي انسانيت (سيري ديگر در نهج الفصاحه) حديث 1047 پيامبر بشير و نذير خداوند سبحان پيامبر را بشير و نذير عالميان قرار داده است (( يا ايها النبي إنا ارسلناك شاهدا و مبشرا ونذيرا -و دعيا إلي اهلل بإذنه و سراجا منيرا )) سوره احزاب ,آيه 46-45 اي رسول ما تو را به رسالت فرستاديم تا بر نيك و بد خلق گواه باشي و خوبان را به رحمت الهي مژده دهي و بدان را را از عذاب خدا بترساني و ب ه اذن ح ق خل ق را به سوي خدا دعوت كن ي و چراغ فروزانعالم باشي علی ابن ابيطالب (ع) مي فرمايند : خدا پيغمبر (ص) را با روشنايي اسالم فرستاد و در گزينش او را بر همه مقدم داشت و با بعثت او شكافها را پر كرد. نبي چون در نبوت بود اكمل بود از ه ر ول ي ناچار افض ل واليت شد به خاتم جمله ظاهر بر اول نقط ه ه م خت م آم د آخ ر از او عالم شود پر امن و ايمن جماد و جانور ياب د از او جان نماند در جهان يك نفس كافر شود عدل حقيق ي جمل ه ظاه شيخ محمو$د شبستري ,گلشن راز ر معراج سفرنامه الهي آسماني رسول اكرم معراج پيامبر به سه مرحله تقسيم مي گردد : -1عروج اول از مكه تا بيت المقدس كه عروج طي االرض بوده و و بر سطح خاك مرور نموده اند. ((سبحان الذي اسري بعبده ليال من المسجد الحرام إلي المسجد االقصا الذي باركنا حوله لنريه من ءايتنا إنه هو السميع البصير )) سوره اسرا – ايه1 پاك و منزهست خدايي كه (در مبارك ) شبي بنده خود (محمد) را از مسجد الحرام به مسجد االقصائي كه پيرامونش را (به قدوم خاصان خود) مبارك و پر نعمت ساخته سير دادتا آثار و اسرار خود را به او بنمايد كه خدا به حقيقت شنوا و بينا ست. -2عروج از بيت المقدس تا سدره المنتهي كه بر مركب براق سوار بوده و فرشتگان مصاحب او بودند و تا مرز عالم طبع و ماده سير نموده است. -3عروج از سدره المنتهي و سير حجب غيبي و سرادقات عالم تجرد و تسلط تا بمقام قرب قاب قوسين رسيده و در اين مرحله سوم مركب او عوض شد رفرف به جاي براق بوده و جبرئيل هم از اينجا مانده و او تنها به مقام قرب رسيد. بسم اهلل الرحمن الرحيم و النجم إذا هوي ( )1ما ضل صاحبكم و ما غوي ( )2و ما ينطق عن الهوي إن هو إاّل وحي يوحي ( )4علّمه شديد القوي ( )5ذو مره فاستوي ( )6و هو باالفق االعلي ( )7ثم دنا فتدلّي ( )8فكان قاب قوسين اوادني ( )9فاوحي إلي عبده ما اوحي ( )10ما كذب الفواد ماراي ( )11إفتمارونه علي مايري ( )12و لقدرءاه نزله اخري ( )13عند سدره المنتهي ( )14عند ها جنه الماوي ( )15إذ يغشي السدره ما يغشي ( )16ما زاغ البصر و ما طغي ( )17لقد راي من ءايات ربّه الكبري ()18 ()3 به نام خداوند بخشنده مهربان قسم به ستاره چون فرود آيد ( )1كه صاحب شما (محمد مصطفي ((ص)) ) هيچگاه در ضاللت گمراهي نبوده است ( )2و هرگز به هواي نفس سخن نمي گويد ()3 سخن او هيچ غير از وحي خدا نيست ( )4او را جبرئيل همان فرشته بسيار توانا (به وحي خدا) علم آموخته است ( )5 همان ملكي مقتدري كه به خلقت كامل (و صورت ملكوتي بر رسول) جلوه كرد ( )6وآن رسول در افق اعالي كمال (و مشرق انسانيت ) بود ( )7آنگاه نزديک آمد و بر او (به وحي حق ) نازل گرديد (( )8بدان نزديكي كه ) با او به قدر دو كمان يا نزديكتر از آن شد ( )9پس خدا به بنده خود وحي فرمود آنچه كه هيچكس درك آن نتواند كرد ()10 آنچه ( در غيبت عالم ) ديد دلش هم حقيقت يافت و كذب و خيال نپنداشت ( )11آيا كافران برآنچه رسول در شب معراج به چشم مشاهده كرد انكار مي كنند؟ ( )12و يك بار ديگر هم او را ( يعني جبرئيل را) رسول مشاهده كرد ( )13در نزد(مقام) سدره المنتهي ()14 بهشتي كه مسكن متقيان است در همان جايگاه (سدره ) است ( )15چون سدره مي پوشاند (از نور عظمت حق) آنچه را كه احدي از آن آگاه نيست (( )16چشم محمد(ص) ) از حقايق آن عالم آنچه را بايد بنگرد بي هيچ كم و بيش مشاهده كرد ( )17آنجا از بزرگتر آيات حيرت انگيز پروردگار را به حقيقت ديد ()18 سوره مبارکه نجم شبي كآسمان مجلس افروز كرد شب از روشني دعوي روز كرد محمد كه سلطان اين مهد بود سر ناقه د ر بيت اقصي گشاد دل از كار نه حجره پرداخته براقي شتابنده زيرش چو برق ستامش چو خورشيد در نور غرق چنان شد كه از تيزي گام او به درياي هفت اختر آمد نخست قدم را به هفت آب خاكي بشست شده خاك پيغمبران خاك او زچندين خليفه وليعهد بود زناف زمين سر باقصي نهاد بنه حجره آسمان تاخته سبق برد بر جنبش آرام او زده دست هر يك بفتراك او پر جبرئيل از رهش ريخته سرافيل از آن صدمه بگريخته در آن پرده بنموده آهنگها ز رفرف گذشته بفرسنگها ز دروازه سدره تا ساق عرش قدم بر قدم عصمت افكند فرش كه از بود او هيچ با او نماند مجرد روي را بجائي رساند چو شد در ره نيستي چرخ زن برون آمد از هست خويشتن كه در دائره نيست باال و زير رهي رفت بر زير و باال دلير ز بيگانگان حجره پرداخته حجاب سياست بر انداخته در آنجا كه انديشه ناديده جاي درود از محمد قبول از خداي لقائي كه آن ديدني بود ديد كالمي كه بي آلت آمد شنيد چنان ديد كز حضرت ذوالجالل بدانسو جهت بد نه زينسو خيال گذر بر سر خوان اخالص كرد هم اوخوردوهم بخش باخاص كرد دلش نور فضل الهي گرفت سوي عالم آمد رخ افروخته چنان رفته باز آمده باز پس يتيمي نگرتاچه شاهي گرفت همه علم عالم در آموخته كه نايد در انديشه هيچكس نظامی اسکندر نامه هدف معراج رسول اكرم (ص) بسياري از مردم جهان در كشف اسرار آفرينش كاوش مي كنند كه اين حقيقت را دريابند .چرا برخي در فقر و تنگدستي و رنج و عنا بسر مي برند و بعضي در رفاه و آسايش زندگي مادي و متنعم به وفور نعمتهاي دنيوي هستند. اين حقيقت مشكل براي شخص پيغمبر (ص) هم كه فرمود انا بشر مثلكم او را در تحوالت اجتماعي و انقالبات دوران حيات به اين امر متوجه كرده بود, مخصوصا كه ميديد يك فرد مومن صادق و امين با مشكالت و حوادثي از فقر و بال و محنت و رنج دست به گريبان است و يك فاسق فاجر و تبهكار وبي دين در وفور نعمت دنيا با عيش و نوش ظاهري مادي مي گذراند. پروردگار عالم خواست نظام باالتر از افق سطح زندگي قابل رويت را به حبيب خود پيغمبر خاتم نشان دهد تا او نقل محافل سازد و اسرار زندگي را كم و بيش بر خورده بينان جامعه شناس فاش نمايد ,لذا او را از سطح زندگي اجتماعي مردم روي زمين بر افق باالتر و روشنتري بردند ,و اسراري از حيات و رموزي ازآفرينش را به او نمودند تا اين وهم و تصور آميخته شده با ظواهر زندگي مادي ,سلب آرامش دل و تشتت افكار و عقايد نياورد. او را به آسمان برد تا نتيجه نهايي آفرينش را به او بنمايد .نظام عالم تكوين و تشريع و تدوين را به او نشان دهد ,عاقبت فريقين متنعم به نعمت يا متصلب در نعمت را به او بنمايد و بهشت را با نعيم ابدي براي مومن متقي و جهنم رابراي كافران به انكار عذاب تشريع نمايد. قرآن ره آورد آسماني رسول اكرم (ص) قرآن ظاهرش علم ,و باطنش حكمت است ,نوآوريهاي آن پايان نگيرد وشگفتيهايش تمام نمي شود .در قرآن ,بركات و خيرات ,چونان سرزمينهاي پر گياه در اول بهار فراوان است ,و چراغهاي روشني بخش تاريكيها فراوان دارد ,كه در نيكيها جز با كليدهاي قرآن باز نشود ,و تاريكيها را جز با چراغ هاي آن روشنايي نميتوان بخشيد .مرزهايش محفوظ و چراگاههايش را خود نگهبان است .هر درمان خواهي را درمان ,و هر بي نيازي را در طلب كافي است. ( نهج البالغه خطبه ) 152 نقش قرآن چون كه بر دلها نشست نقشهاي پاپ و كاهن را شكست فاش گويم آنچه در دل مضمر است اين كتابي نيست چيز ديگر است چون به جان درتافت جان ديگرشود ديگر شد جهان ديگرشود -محمد اقبال الهوري جان چو خداوند سبحان در سوره مائده چنين ميفرمايد : (( وقفينا علي اثارهم بعيسي ابن مريم مصدقا لما بين يديه من التوريه و اتيناه اإلنجيل خير موعظهه للمتّقين )) يعني بعد از هدي و موعظ ً هدي و نور و مصدق ًا لما بين يديه من التوريه و ً ً انبياي گذشته و به دنبال آثار آنان ,عيسي ,فرزند مريم را فرستاديم در حالي كه تورات را تصديق مي نمود و به عيساي مسيح انجيل داديم... سپس به پيامبر خاتم مي فرمايد : (( و انزلنا إليك الكتاب بالحق مصدق ًا لما بين يديه من الكتاب و مهيمن ًا عليه )) و ما به تو قر آن فرستاديم كه كتاب آسماني پيشين را تصديق مي كند ,و بر آنها سيطره, اشراف و نفوذ علمي داشته و نمي گذارد آنها از دست بروند و تحريف آنها را تصحيح ميكند. پيامبر اكرم (ص) درباره قرآن كريم چنين ميفرمايند: كتاب اهلل و سنَلو يتّن يتفرقاًَ حتّي يردا علي ( خلّقت فيكم شيئين لن تصلُب اوّع ُد هما ُ : ً الحوض ) دو چيز ميان شما واگذاشتم كه بعد از آن گمراه نخواهيد شد قرآن و روش من و اين دو از هم جدا نشوند تا بر سر حوض به من برسد. راهنماي انسانيت (سيري ديگر در نهج الفصاحه) حديث 1047 همين طور ميفرمايند: ( القرآن غني الفقر بعده و ال عني دونه ) قرآن غنائي است كه پس از آن فقري نيست و غنائي جز آن نيست. راهنماي انسانيت (سيري ديگر در نهج الفصاحه) حديث 2109 همچنين علي ابن ابيطالب (ع ) در وصف قرآن كريم ميفرمايند: آگاه باشيد ,همانا اين قرآن پند دهنده اي است كه نمي فريبد ,و هدايت كننده اي است كه گمراه نمي سازد ,و سخنگويي است كه هرگز دروغ نمي گويد .كسي با قرآن همنشين نشد مگر آن كه ,بر او افزود يا از او كاست ,در هدايت او افزود و از كور دلي و گمراهي اش كاست. آگاه باشيد ,كسي با داشتن قرآن نيازي ندارد و بدون قرآن بي نياز نخواهد بود. پس درمان خود را از قرآن بخواهيد ,و در سختي ها از قرآن ياري بطلبيد ,كه در قرآن درمان بزرگترين بيماريها يعني كفر و و نفاق و سركشي و گمراهي است .پس به وسيله قرآن خواسته هاي خود را از خدا بخواهيد ,و با دوستي قرآن به خدا روي آوريد ,و به وسيله قرآن از خلق خدا چيزي نخواهيد ,زيرا وسيله اي براي تقرب بندگان به خدا ,بهتر از قرآن وجود ندارد. هل تطلبون من المختار معجزه كفاه شعب من االجداث احياء (( آيا از پيغمبر اكرم (ص) معجزه طلب كنند؟ چه معجزه اي باالتر از اين كه مردگان را زنده ساخت)) . محمد كاظم شاكر ,قرآن در آينه پژوهش سخن از كالم پروردگار كهنگي نمي پذيرد و هم نشيني با اين كتاب آدمي را خسته و ملول نمي گرداند وهماره جان فزا و طراوت بخش است و راه بردن به كرانه هاي آن ,ورود به گلستان پر رياحين و بوستان شامه نواز و عطر آگين است .و آنچه تا حال گفته و پرداخته شده تنها حرفي از هزاران و منزلي از صد هزار منزل است ؛ اين شرح بي نهايت از حسن يار گفتند حرفي است از هزاران كاندر عبارت آمد چرا كه خداوند ,بديع السماوات است و فعل او تكرار نمي پذيرد و هماره در خلق جديد و تجلي و هنرمندي است و آغاز و انجامي بر اين كار نيست؛ ماجراي من ومعشوق مرا پايان نيست هر چه آغاز ندارد نپذيرد انجام ابیات شمس الدين محمد حافظ مكنون ال يمسه إال المطهرون تاب إنه َلقران كريم فى ِك ٍ ٍ -سوره واقعه ,آيه 77-79 محبان ,محرمان ,عاشقان و طاهران راه به كتاب مكنون ميبرند و بس. باده از غيب است كوزه زين جهان كوزه پيدا باده در وي بس نهان ليك بر محرم هويدا و عيان بس نهان از ديده نامحرمان -جالل الدين محمد بلخي ,مثنوي معنوي دفتر پنجم انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون -سوره حجر ,آيه 9 ( ما اين قرآن را فرستاديم و خود نيز آن را حفظ خواهيم كرد). مصطفي را وعده كرد الطاف حق گر بميري تو نميرد اين سبق بيش و كم كن را زقرآن مانعم من كتاب و معجزت را رافعم من تو را اندر دو عالم رافعم طاعنان را از حديثت دافعم تو به از من حافظي ديگر مجو كس نتاند بيش وكم كردن درو تا قيامت باقيش داريم ما تومترس ازنسخ دين اي مصطفي هست قرآن مرترا همچون عصا كفرها را دركشد چون اژدها چون عصايش دان تو آنچه گفته تو اگر در زير خاكي خفته تو بخسب اي شه مبارك خفتني قاصدان رابر عصايش دست ني -جالل الدين محمد بلخي ,مثنوي معنوي دفتر سوم من این سخن نه سزاوار قدر او گفتم که سعی در همه یابی به قدر وسع و توان چو مصطفی که عبارت به فهم وی نرسد ولی مبالغه خویش می کند حسان بضاعت من و بازار علم و حکمت او مثال قطره و دجلست و دجله و عمان سر خجالت از پیش بر نمی آید که در چگونه به در یا برند و لعل به کان سعدی -مواعظ منابع ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ قرآن کریم – ترجمه مهدی الهی قمشه ای انجیل برنابا – ترجمه حیدر قل$ی خان قزلباش نهج ال$بالغه -ترجمه محمد دشتی -موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیر المومنین (ع) حکیم .سید محمد – پیام پیامبر – انتشارات ا$سالمی آیه هللا جوادی آملی – تفسیر موضوعی قرآن کریم جلد – 8مرکز نشر اسرا فرید تنکابنی .مرتضی -راهنمای انسانیت سیری دیگر در نهج الفصاحه – دفتر نشر فرهنگ اسالمی عماد زاده – معراج محمد شیخ محمود شبستری – گلشن راز – انتشارات عطار شاکر .محمد کاظم – قرآن در آینه پژوهش – انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی حافظ شیرازی -دیوان سعدی – مواعظ نظامی -اسکندر نامه جالل الدين محمد بلخي -مثنوي معنوي منابع تصاوير ‏ ‏ سی دی – مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسالمی ‏es/magham%20e ‏la].htm

49,000 تومان