صفحه 1:
صفحه 2:
تاريخ ادبيات (2)
eee
آشنا شدن دانشجو با تغییر و تحول ادب فارسي در
۳
| ie
2- دوره سلجوقي- سده ششم
PROUT ا ا OES ae)
OCOD SDL ed
صفحه 3:
تاريخ ادبيات (2)
Resta OPP ae ا ا 2 rare ke
000 ا APW grt Ss pC Ree IDLO
آنان
ESE Ronen 7 Dee RIP SCre MC Yer Seer e7.
۳"
3- وجود وزراي لايق و كاردان در دستكاه استبدادي
0
صفحه 4:
تاريخ ادبيات (2)
ا ل ا ل
ا 7[
2- تاثيريذيري ادب فارسي از ادبيات عرب
رو ار
دربارهاي غزنويان
صفحه 5:
تاريخ ادبيات (2)
**علت رواج شعر و شاعري در زمان محمود و
جانشینانش
eel 7 err Mol bts nS ST Be
مورد توجه غزنویان نیز واقع شد. بسياري از شاعران از
مدح محمود به مال و منال رسيدند. تملق در اين دوره
ne كسترش شعر كرديد.
صفحه 6:
تاريخ ادبيات (2)
م |
1- شعر فارسي به مرحله والايي از كمال و استواري
peal)
2- انواع شعر فارسي جز غزل به ويزه قصيده به اوج خود
نزديك ميشود.
۱0 0 ۱ Oe PCIE]
صفحه 7:
تاريخ ادبيات (2)
*"ويزكيهاي نثر در دوره غزنوي
cdl) wee a al ا قاد وب تثر مرسل معروه اس
ا ل ل
3- لغات عربي در نثر اين دوره جز در مواردي خاص به كار
cul aid
Po) eee CEE S| Fee Sos) ae toe See EEE
صفحه 8:
تاريخ ادبيات (2)
ا ل ا Eva
cermede cer oe و
orc Pore Roeecds es) ا ا we TOE be
Vans |v] Ree Wa wl Yee Sg Teer 1
شاخه تقسیم شدند:
oral collet
2 دیالمه عراق و خوزستان و کرمان
صفحه 9:
تاريخ ادبيات (2)
racy hs ادبی ۳ 0۳0 01 بویه
وضع ادبي ايران در حوزه حكومت اين دودمان نيز شبيه
STS) ا ا ا 0
سيناء بيروني. صاحب بن عباد, بديع الزمان همداني در
2110 2 ال ا ا ل ms] e BS)
آنار میب رداختید و هم به زان فارسی ee
صفحه 10:
تاريخ ادبيات (2)
*#* قالبهاي شعر در دوره غزنوي
1- قالب مسلط و تكامل يافته قصيده است
2- در مقدمه قصيدههاي اين دورهء تشبيب وتغزل به طور
زيبابي مجال تجلي يافته است
۱ lw -3
SC bene sree eS CEN arene
صفحه 11:
تاريخ ادبيات (2)
pone ls
بیشتر افراد خاندان زياري فاصل و دانش دولت و شاعر
پرور بودهاند
ا ا ا اا ا ل 6
دانشمندان معاشرت و مكاتبه داشت. در انشاي نثر عربي
ا ل |
صفحه 12:
تاريخ ادبيات (2)
Pelee
خسروي سرخسي و قمري گرگاني از شاعراني به شمار
ميروند که قابوس را مدح کردهاند. عنصر المعالي
GIG Al erences ارت اس ره ارت
که کناب معروف قایوسنامه را تالف کرده است
ويژگيهاي pall ادبي 0 vl wol 9 هم مشابه
صفحه 13:
تاريخ ادبيات (2)
*#فرخي سيستاني
۱9 eae ل Peed tae
هجري به دربار مجلل محمود غزنوي راه يافت. 0
ا ا 0 اك
بود. در دربار مسعود نیز- بر ا پدریان- تقربي
داشت. اميرانء درباريان و نام داران نظامي و سياسي نيز
ee 2
صفحه 14:
تاريخ ادبيات (2)
شیوه بیان فرخي
1- بهترين نمونه شاعران مداح است
ا ا Peer Spl evar
استوار ی اشتن است
3- مورد توجه فراوان سعدي در سهل و ممتنع سرايي
صفحه 15:
تاريخ ادبيات (2)
آثار فرخي
از فرخي تنها ديوان قصايدش در دست است كه از نظر
نمونههاي وصفي يكي از غنيترین ديوانهاي شعر فارسي
اسر
0 جنگها بح
دیگر در دیوان فرخي آمده است.
صفحه 16:
تاريخ ادبيات (2)
554
* عنصري
jl UWS ا 2 ا
سده ينجم 05
ملك الشعرايي محمود و از ثروتمندترین چهرههاي روزگار
خود است گذشته از آگاهيهاي فراوان از دقایق شعر.
اطلاعات فلسفي داشته است كه «حكيم عنصري» لقب
صفحه 17:
تاريخ ادبيات (2)
pe ا
قصيدههاي عنصري هنرمندانه است. مجموعه خيالهاي
شعري خود را از تصويرهاي رایچ عصر خویش و شاعران
پیش از خود گرفته است.
از صور خيال شعر عرب كمتر به كار برده است. ظاهر
شعر او رنگ خلسني دارد. از دیگر ويژگيهاي شعر عنصري
endl 5G ا ید سار هر
صفحه 18:
تاريخ ادبيات (2)
آثار عنصري
کت ل ل
محمود و يبسرش مسعود سروده شده است. غير از ديوان
NS op
1- مثنوي شاد بهر و عين الحيات
2- مثنوي خنك بت و سرخ بت
ures) ا
صفحه 19:
تاريخ ادبيات (2)
|
شاعر بزرگ دربار فلك المعاني منوچهر بن قابوس که
بعدها به دربار محمود غزنوي راه یافت, از برجستهترین
ساعران ادي فارسی اس که عفرس ب سرایسن لماه
مدحي و تصويرگري طبیعت گذشته و در جواني فوت کرده
صفحه 20:
تاريخ ادبيات (2)
ا ا كت
ا 2 ل
2- اساس شعرا و مبتني بر تشبيه و مقايسه و تمثيل است
3- از ويژگيهاي شعر منوجهري طرب و شادماني است كه
موح ميزند
4- در ديوان شاعر طبيعت, كلهاي رنكين و مرغان نغمه
صفحه 21:
تاريخ ادبيات (2)
eee eS
- در ديوان منوجهري زيباترين قصايد ادب فارسي را
لت
- كذسته از قصيده, مسمط نيز به ظاهر از ابداعات اوست
- اكثر مسمطاط منوجهري خمريه است
صفحه 22:
تاريخ ادبيات (2)
سس وت
Fe re erence rer err ears
مرنج. ناي كذرانده است. از شاعران تواناي زبان فارسي
است.
ل ا ربز ار 1
كتابداري پرداخته است.
صفحه 23:
تاريخ ادبيات (2)
**آثار مسعود سعد
ديوان مسعود سعد حدود 16 هزار بیت در قالب: قصیده,
۱
ire | ا ا Prev] DEC St
است كه هنوز به دست نيامده است. حبسيات بهترين
نمونه شعر 02
صفحه 24:
ی ات(
*#*تخصص و شیوه بیان مسعود سعد
Oe CS eee AEP ener yearn
در زندانهاي يادشاهان غزنوي سروده است. در مدح راه
6
از تعلیم اخلاق به ممدوح فروگذاري نميکند. قدرت بیان
.cuwl آ
صفحه 25:
تاريخ ادبيات (2)
**ابوسعيد ابوالخير
از خانواده صوفي مشرب است که در نهایت عارفي بزرگ
و مرشد كامل شد. از نخستين صوفيان شاعر به شمار
ميرود.
0 ل ا 0 C SB
صفحه 26:
تاريخ ادبيات (2)
ا 0 007
rurcenre aeve verre] TS ا رت
انديشه خود را در قالب شعر ریخته و از این حیث بر
سنايي و عطار مقدم بوده است. در بستر بيماري از شيخ
پرسیدند که پیشاپیش تابوت تو از قرآن چه خوانند؟
صفحه 27:
)2( زارت ادبيات
و ادامه
90 woes ror) io) | Been pe ROT Ks
| Pe eC) A
بهتر از اين در جهان همي جه بود كار
دوست بر دوست رفت يار بر يار
آن همه اندوه بود و این همه شادي
همه كفتار بود و اين همه 1
کردار
صفحه 28:
تاريخ ادبيات (2)
220
2 0 ا ا ا ١
در دو كتاب كرد آوردهاند:
لا ارات ی ف كات انس ال ل رن
oe)
2- حالات و سخنان شيخ ابوسعيد. كمال الدين محمد
صفحه 29:
ار ۳2
00 eric
شاعر, نویسنده, حکیم و عارف نیمه دوم سده پنجم
as Mer nCsS. 1
|
SIT SEC pee] FM) Coe) ۳
ROCIO eB ا ا ا CNC
صفحه 30:
تاريخ ادبيات (2)
0 Perth
شیوه بیان سنايي مبداً تحول بزرگي در شعر فارسي و
ا ا 0
نت 20 راد اراد سا رل
Pn |) ee ار ار
عرفاني و ديني در شعر سنابي موج ميزند.
صفحه 31:
تاريخ ادبيات (2)
*“شهرت سنايي
22200 ا ا ا ا oe.
است:
اا ا ا اا ا ا Peer
كرديد
2- گردآوري و تدوین مسایل حکمي و عرفان که شعر
یی رت cn I ل
صفحه 32:
تاريخ ادبيات (2)
00
غير از ديوان قصايد كه از ير بارترين ديوانهاي ادب
teu! uw yls
1- مثنوي حديقه كه مهمترين مثنوي او و از
برجستهترين آثار ادب فارسي است.
Cuts 2 ا ال صل ادن جين ار
صفحه 33:
تاريخ ادبيات (2)
**رسايل كمال البلاغه
نام مجموعه رسايل عربي شمي المعالي قابوس بن
وشمگیر, مشهورترین امیر آل زیار است که خطي خوش
داشته PY pee mee) است.
صفحه 34:
تاريخ ادبيات (2)
#ابوعلي يورسينا
ال ل فلار طم ا 6 0
ely ل alle fl lee iS cod) ررك
ایران بلکه يكي از بزرگترین دانشمندان جهان است. در
ار لا را ار
صفحه 35:
تاريخ ادبيات (2)
2 UI*
ار ات ار
از معروفترین آنها كتابهاي قانون و شنا را ميتوان بر
شمرد.
Meera Rey oS ل ان
است كه مراد از آن عقل فعال و ياري كننده صوفي زاهد
صفحه 36:
تاريخ ادبيات (2)
- ادامه
پورسینا بیشتر كتابهاي خود را به زبان عربي نوشته , در
ore ال ار طلکت کب م بان ری بر ال سین
است. اشعار فارسي منسوب به او حدود 5 بيت است.
صفحه 37:
تاريخ ادبيات (2)
2000 BLL
رياضي دان؛ منجم, جغرافيدان: فيلسوف و سياح بزركق
ل ا 0ك
خوش درخشيد و به يكي از بزركترين رجال جهان ملقب
كرديد. در سفرهاي هند محمود, همراه او بود.
0 ا ا ne CEy)
خود ۳ از دست ۳ 0
صفحه 38:
تاريخ ادبيات (2)
۳
ی
را
صفحه 39:
تاريخ ادبيات (2)
را 1000
عنصر المعالي کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن و
0 0
ae ner oe een oe
قابوسنامه. کتاب نثر مرسل زيبايي دارد که ميتوان گفت:
«مجموعه تمدن اسلامي ييش از مغول» را در بر مي کیرد
صفحه 40:
تاريخ ادبيات (2)
Bae aire eee
بابهاي چهل و چهار گانه قابوسنامه به موضوعهاي
متنوعي تقسیم شده است که از نظر تحقیق در اوضاع
eel eer GPE) hotles رك لأف نهارت
ا ا ا ل 0
ساده وروان است که el op 29790 gla! ضعيف ogl>
صفحه 41:
تاريخ ادبيات (2)
**تاريخ سيستان و نحوه نكارش آن
2 ل ل ا jl
1 ا Va] Reet TIC STE
ديكر نوين (اوايل سده هشتم) نوشته شده است. از ماخذ
مهم تاريخ ايران است كه مطالب ادبي را نيز شامل
صفحه 42:
تاريخ ادبيات (2)
**“هجويري و آثارش
ا ا ل ل 0 2100
سده چهارم متولد شد این نویسنده پر کار که همه آثارش
غیر از کشف المحجوب در زمان حیات مولف و بعد از آن
ازميان رفتهاند. اين جهره نامدار نصوف در ربع جهارم
سده ينجم در seul ana
صفحه 43:
تاریخ ادبیات (2)
1
مهمترين كتاب جلابي هجويري است كه در جواب سوالاتي
راجع به طريقت صوفيهء مقامات: مذاهب. مقالات . رموز
و اشارات ايشان و بيان كيفيت محبت خداوند و احوال
عقل و نفس و انواع حجابهايي که در راه هست, نوشته
vl scuwl cou 20 از ۱ 0۳ صوفیه
صفحه 44:
(les els
200110016
اين اثر مهم توسط ابوالثاسم عبدالکريم هوازن قشيري از
علما و نويسندكان و متصوفان سده ينجم هجري به عربي
نوشته شده است. جامعترين و معتبرترين كتابي است كه
از قدماي صوفيه در باب تصوف باقي مانده است.
مشاهير و اصطلاحات صوفيه موضوع اصلي اين كتاب
صفحه 45:
تاريخ ادبيات (2)
*#نصراله منشي و سبک او
Ree Ome pear Coco be
برجستهترين نویسندگان 9 9۳ ايران در سده
ششم است. سبك اين نويسنده بين بين و از عالي
Oe Re RL er ne oe
001 ee 1 |
صفحه 46:
۳
*#*انواع تحريرهاي کلیله
1- کلیله بهرام شاهي با ترجمه زيباي نصراله منشي
2 کلیله به نظم توسط قانعي توسي
3- انوار سهيلي بازنويسي توسط واعظ كاشفي
ل 0 ل
صفحه 47:
تاريخ ادبيات (2)
**اوضاع سياسي و اجتماعي ايران در عصر سلجوقي و
اتابكان
1- تاثير شكّرف در تاريخ سياسي ايران
2- گسترش قلمرو حکومت مركزي ایران به حدود شرق و
غرب
1 Pes Res eee nS Teletype mresrre eo}
4 ظهور اسماعیلیان و کشته شدن نظام الملكت
صفحه 48:
تاريخ ادبيات (2)
1 ا ا ا ا MCT Sie tics
روي كارآمد وزيران كاردان و قدرتمند جون: -1
les ال نان ل ل
دانش و ادب در ایران سلجوقي گردید.
ا ا ا Prete Bt
۳ اداري و تشكيلاتي به دست ایرانیان افتد.
صفحه 49:
تاريخ ادبيات (2)
1
فرقهاي از شيعه به نام اسماعيليان كه از سده دوم شهرت
یافته بودند
1
قرمطي, ملحد, عباحي, محبوس ... ميخواندند. اما نيروي
Bre ee ا 272
ق هی حارعی نی اسماعلان سمم وندهای در اوضاع
صفحه 50:
تاريخ ادبيات (2)
#ظهور شعر عرفاني
ا ا ا 1
2- به کمال رسیدن شعر عرفاني (به ویژه غزل) توسط
سنايي و عطار
3- فراواني آیات و احادیث در شعر عرفاني این دوره
را ارت رال که ارم رس عرای ات
صفحه 51:
وق
1
بسياري از شاعران اين عهد دنباله سبك عنصري و فرخي
را گرفته و تازگيهايي بر آن افزودند. این شاعران در
خراسان و مشرق ایران ميزیستند انوري و امیر معزي از
اين دستهاند.
صفحه 52:
۳
#ويژگيهاي سبك عراقي
گروهي از شاعران سده ششم در مرکز ایران زندگي
ميكردند و به شاعران عراق (عراق عجم) معروف شدند.
reco Bt eon ا ل ا Pere re emt
وجود آوردند كه در آن
1- معشوق قدسي است
2- مضمون عرفاني است
3- قالب اصلي غزل یا مثنوي است
| 0 ناد os A
صفحه 53:
تاریخ ادبیات (2)
ار را ۳
ل ا
يان اه طرف و لز ناسين نوت g ellis رد bo
ا ل 0
| ا ل jcno
صفحه 54:
تاريخ ادبيات )2(
حا ا 01
پا 7
06
شيوه خاصي در سرايش شعر داشتند از جمله:
ا ل |
صفحه 55:
تاريخ ادبيات (2)
**قالبهاي مهم شعري اين دوره
ا 00
2 به کمال رسیدن نوعي از شعر پیشین به نام قصیده
1
صفحه 56:
تاريخ ادبيات (2)
oli 0 ادبيات 0 2 ادبيات فارسي
0 ا ا | RCo ses e
ا ل ل ا ا كت
aber dla whe
صفحه 57:
تاريخ ادبيات (2)
ی ی Rn
در اين دوره ناصرخسرو شعر را در خدمت اعتقادات ديني
ele اسع 1 ا ون سات
فلسفيء شعر را به فلسفه نزديكتر م يكند
شاعران ديكر از جمله خاقاني با وارد كردن اطلاعات
علمي و نجومي خود شعر را ديرياب كردهاند.
صفحه 58:
۳
هر[ هه
۰(
پخنگي آن از نظر شکل ظاهري و ويژگيهاي دستوري و
Dene CRO Sire aor mor nee reac) Tb nec oe
صفحه 59:
(2) wll el
520 ST Be
جلوه سجع در نثر مسجع , در آثاري از اين دوره کاملاً به
جشم ميخورد و نثر فني در مقامات حميدي ديده
ميشود که از نظر سجع تا این دوره بهترین نمونه است و
۱ Vine YE SUrED)
صفحه 60:
تاریخ ادبیات (2)
۳
سراینده نام دار ویس ورامین از برجسته شاعران این
دوره و داراي سخني شيرين و ساده است. اشعار او همه
طبيعي و از هر كونه تكلف خالي است.
صفحه 61:
تاریخ ادبیات (2)
Slip geen oben ما ها
forsee) etd | Ree Scgeeoe) RueeY pee eve CED ee]
سس که رشاعر محر nil) sre pel | em Deepest cd ell
از زبان اصلي به فارسي ترجمه و به نظم در اورده است.
صفحه 62:
CARS ag
*#* اسدي توسي و آثار او
از حماسه سرايان و لغت نويسان سده ينجم كه از
0 ا ل Be
ا eC MOee en CROC BCG pre rene)
است. مناظرات اسدي (چندین مناظره به شعر),
گرشاسبنامه مثنوي حماسي اوست.
صفحه 63:
تاریخ ادبیات (2)
**انكيزه اسدي از نوشتن لغت فرس
اسدي اين فرهنكّ را براي شاعران معاصر خود كه در اران
و آذربایجان ميزیستند تألیف کرده است تا شوانند مشکلات
لغوي خود در زبان دري را برطرف كنند. ترتيب وازكان در
صفحه 64:
کر ات اس
#كرشاسينافة و اففنت آن
اثري حماسي از اسدي توسي در قالب مثنوي است كه
در دقت در نقل مطالب, حفظ اصالت داستانء دارا بودن
CRY a II) ERIS ees
شاهكار فردوسي نزديك شده است.
صفحه 65:
(2) whol تاریخ
۳
شاعر, نویسنده و متفکر برجسته این دوره در اندیشهها و
۱
ويژهاي به دست آورده است.
بیعید او به بمقان به علت باطي بودن فرصني داد تا آنار
Ss) 7 او تاویل گرا و حجت
ای اد ی
صفحه 66:
تاريخ ادبيات (2)
rc 00000
Aes
1- ديوان (قصايد و ...)
2- روشنايي نامه (وعظ و حکمت)
9
0 BEI) Uls>l wlg> -1
(Godmald SVlgu) yrioSodl gol> -2
صفحه 67:
تاريخ ادبيات (2)
- ادامه
3- زاد المسافرین (از كتابهاي کلامي اسماعیلیه)
4- وجه دین (از كتايهاي كلامي و اصطلاحات اسماعیلیه)
5- گشایش و رهایش
صفحه 68:
تاريخ ادبيات (2)
0
نام بابا طاهر همداني معروف به عريان با نوعي از شعر
ا ا وان سرت لت
5 دوبيني شیرین, جذاب و صميمي از اين چهره نامدار
sca! ole باقي
صفحه 69:
تاريخ ادبيات (2)
** امير معزي و سبك او
Be Lee ل ا ا ا لت
موظف به مدح و ستایشگري است و گویا تصوري که از
شعر داشته تنها همين كار بوده است معزي اسلوب تلفيق
تصويرها را از عنصري آموخته و مواد تصاوير خود را اغلب
از دیوان فرخي گرفته است.
صفحه 70:
تاريخ ادبيات (2)
21000000
حکیم عمر خیام نيشابوري, شاعر, رياضي دان, طبیب
و ... نام دار سده پنجم و ششم هجري است که نامش
TTC) ا ا ل BUC ISC
تعداد واقعي رباعيات خيام به طور ecb) معلوم 0
صفحه 71:
تاریخ ادبیات (2)
|
بازار رباعیات خیام وقتي رونق گرفت که شاعري انگليسي
به نام فینز جرالد تعدادي از رباعیات خیام را موضوع يك
منظومه انكليسي به صورت 101 رباعي قرارداد واز
1
صفحه 72:
تاريخ ادبيات (2)
0 *
در شعر خاوري يا انوري كه از شاعران مداح دربار
سلطان سنجر سلجوقي است سادگي و رواني و کلام با
Pee Le ا ا ا
است و در غزل راه را براي ظهور سعدي هموار كرده
صفحه 73:
تاريخ ادبیات (2)
*#خاقاني و ويژگيهاي شعرش
از سخن سرايان بسيار بزرى ادب فارسي در تمام تاريخ
Ro eee ee Ser Te) ۳
LCT ee RTS Teed Pe
تراويده از مخيله او بكر و مبتكرانه است قصايد او ديرياب
Rowe) mot re meters) every i P-|
صفحه 74:
تاريخ ادبيات (2)
- علت دير يابي شعر خاقاني
eee eee ee) S| ee ec لك
کنایات عامض, معاني مشکل است و به سیب احاطه به اکثر
علوم و معارف و داخل كردن آن اطلاعات گسترده به شعر.
کار لاب را میت رات کر [زست
صفحه 75:
تاریخ ادبیات (2)
#نظامي و ديدكاهش
شاعر نامدار سده ششم آذربایجان و يكي از ارکان شعر
فارسي و پدر شعر بزمي و شعر داستاني ايراني است.
استفاده گسترده از استعاره و سایر فاكتورهاي بياني و
[۱ pe STG TH] Devs R In] | Ver LSU RISC] Ft T aPC TEN)
صفحه 76:
تاريخ ادبيات (2)
یز
1) مخزن الاسرار مثنوي اخلاقي و عرفاني
|
gt Ulawls Usino 9 old (3
4) هفت بيكر داستانهايي از ايران قبل از اسلام
5) اسکندر نامه داستان تاريخي
صفحه 77:
تاريخ ادبيات (2)
سياستنامه و شيوه نكّارش آن
کت ی ی ی
جزالت عبارت و روشني مطلب و تنوع موضوعات در
Vane eane eo) Cee) ise a] EP) 0
انشاي اين كتاب در فصاحت و بلاغت هنرنمايي و مهارت
02 0 ا w
صفحه 78:
تاريخ ادبيات (2)
انار وف وح ل نكا رم
شيخ الاسلام خواجه عبدالله انصاري از برجستهترين جهره
هاي سده ششم و نويسنده جندين رساله و كتاب است كه
برجسته ترین آنها کشف الاسرار و طبقات صوفیه است
که به نوعي به این نويسنده 0ك مربوط مي شود.
صفحه 79:
تاریخ ادبیات (2)
*#کشف الاسرار و چگونگي تدوین آن
برجسته ترین کتاب تفسر فران محید است که رشيد
پا 2
که در آن آبات فران را يك بار ره ر دوار سس در
است.
صفحه 80:
تاريخ ادبيات (2)
* طبقات الصوفيه و شيوه نكارش آن
در ae cy eed درا
سلمي در شرح احوال بزرگان صوفیه خواجه عبدالله
انصاري اين كتاب را در قرن ينجم در مجالس ذكر
COST DSS ee iC DE MNS] OCICS] MCR PICS
صفحه 81:
تاريخ ادبيات (2)
*ابوالحسن خرقاني و نور العلوم
00
خرقاني را در يك جا جمع كرده اند كه كتاب ارزشمند نور
العلوم نام كرفته است كه براي دانستن احوال اجتماعي و
فكري و اعتقادي مردم ایران درآن قرون بسیار مفید
صفحه 82:
کی ات اه
۳
ابوحامد. حجت الاسلام. محمدغزالي از برجسته ترين
رک را رین رم است رس رن د
تازگي داشت . او معتقد بود که هیچ Ly spol نباید مسلم و
CTE E ل ا ل كت
حقيقت آن ثابت شده باشد سیب و دلیل هر امري را باید
صفحه 83:
12 تاریخ ادبیات
انار محمه غزالی
PA Ppa or (010 Par L010 PRC ORCI e TPE I
ان سس اراس رن
کیمیای سعادب ازبرجسته ترین آثار متعدد آوست.
صفحه 84:
تاريخ ادبيات (2)
000000000
از برجسته ترین صوفیان و عارفان سده پنجم و ششم
هجري است که در معاني و اسرار عشق کتاب معروفي
DCH ا ا ا ل كت
BP Ser occ] ۰
od رال ال اس
صفحه 85:
تاريخ ادبيات (2)
الت 0 5
00 ل ا ل ا s]|
شوثق, بي پروا اسرار را فاش مي کرد و مذهب خود را که
ما
0 nmr mule perm ا
صفحه 86:
تاريخ ادبيات (2)
*آثارعین القضات
در 33 سال زندكي بر بار خود آثار متعددي به وجود آورد
1- تمهيدات در اصول دهكانه تصوف
رک نامه دای سین سات
3- چند کتاب و رساله دیگر از او به یادگار مانده است
صفحه 87:
تاريخ ادبيات (2)
22000 ال ا Sg
از بیشگامان ایجاد نثر مزین در ادب فارسي است. او
ل ل ا 0
باشد. از حیث جزالت قابل مقایسه با کلیله و از حیث
لطافت و رواني قابل مقایسه با گلستان سعدي نیست.
صفحه 88:
تاريخ ادبيات (2)
Ree en 6
ا ل ل 0
ل لت نر ا رك
نوشته است. سرآمد نثر فني تا این دوره را مي توان اين
و ار ار
صفحه 89:
تاريخ ادبيات (2)
0 ا ا T Ot ad
ا ات RO sea eo]
ee ee a ee ree Der)
Bere Per ra Oo Ls ered aoe kore
وسیاستنامه خاتم کتب ادبي متقدمان است.
صفحه 90:
تاريخ ادبيات (2)
ا 6 لك
مجموع النوادر مشتمل بر جهار مقاله در بيان شرايطي كه
چهار طبقه از مردم يعني دبیر, شاعر, منجم. طبیب باید
a] by ا PUT) MDCT? SMEG KORY Viv COVE ۱۳|
نشان مي دهد.
صفحه 91:
تاريخ ادبيات (2)
حا ا ا ل 00
شيخ اشراق يا مقتول يا شهيد ازبرجسته ترين
ESTE. ا ل ا |
الاشراق است. انديشه او كه برخلاف قدما بود
0 Ste ee
صفحه 92:
تاريخ ادبيات (2)
0 ل cosy
از شیخ اشراق آثار فراواني به عربي و فارسي باقي
oes ار ار را
سیمرغ, رساله عقل سرخ و ... از آثار جاوید ادب
صفحه 93:
تاريخ ادبيات (2)
ees ا 2ك
كتابي است از سعدالدين وروايني مشتمل برحكايات و
تمثیلات و افسانه هاي حکمت آمیز که مانند کلیله و دمنه به
زبان وحوش و طیور با نثر مصنوع و مزین نوشته شده
صفحه 94:
تاریخ ادبیات (2)
1 peta Pec pemerery| errr a Pr bog
خوارزمشاهيان
يس از ضعف سلجوقيان, خوارزمشاهيان زمام امور
اصلي ایران را به SEES ces دوره آنان هس
جنگ هاي متعدد و غارت و کشتار مکرر, اوضاع مردم
بسيار نابسامان بود. محمد خوارزمشاه يكي از
صفحه 95:
تاريخ ادبيات (2)
*#اوضاع ادبي 0 خوارزمشاهیان
در اين دوره خوارزم مدتي كانون شعر و ادب و مركز
تربيت ادبا و اهل فضل شد . جرجانيه مركز تجمع ادبا و
دانشمندان بود.
صفحه 96:
تاريخ ادبيات (2)
a EN EE ا ا
BLS Pee ee ene R eee cy Bore eve SI
خوارزمشاهي بود. او با گروهي از شعراي روزگار خود
مراوده و مکاتبه داشت از وطواط کتاب ارزنده اي در بدیع
به نام حدایق السحرفي دقایق الشعر و آثار ديگري به جاي
مانده است.
صفحه 97:
تاريخ ادبيات (2)
*“سبك سخن سيف اسفرنكي
در شعرء مقلد خاقاني و ظهير فاريابي بوده كه در نهايت
سبك ویژه ساخته است. شعر او بیشتر طببعت گراست و
[۱ Ws] e vr] Behe) ا pea
صفحه 98:
تاريخ ادبيات (2)
مضمون: مولف و اهميت و ذخيره خوارزمشاهي
ل ا orimugi 9 Shiny, 0
ششم نويسنده كتابي است مفصل به زبان فارسي و
|
کت یی کالم الم
صفحه 99:
تاريخ ادبيات (2)
#شمس قیس و آثار او
ا ا YC) 7
نخستین سالهاي حمله مغول تمام كتابهاي او به تاراج رفت
و كتاب معروفش المعجم را باز نويسي و تلخيص كرده
صفحه 100:
تاريخ ادبيات (2)
50 eon!
نوشته شمس قيس رازي كتاب ارزشمندي است مشتمل
بر سه فن ازفنون ادب يعني عروض, قافیه, بدیع و نقد
شعر . نام كامل كتاب المعجم في معايير اشعار العجم و
به wuld نوشته شده است.
صفحه 101:
تاريخ ادبيات (2)
**ادوار تاريخ مغول در ايران
1) دوره قتل و كشتار از 616 تا 656
2) ذوره ارامش تسبي ار 656 تا 730
3 دوره هرج و مرج از 736 تا 786
صفحه 102:
تاريخ ادبيات (2)
**اوضاع سياسي - اجتماعي ايران در دوره مغول
حمله چنگیز با لشكري نزديك به هشتصد هزار نفر تمام
خاك ايران را به سلطه خود دراورد و جانشينان سلسله اي
به نام ایلخانان را به وجود آوردند.
باساي مغول دمار از روزگار مردم در آورد و مردم ایران
5 ا ا ا 0 ل BCC More] IF RUS
صفحه 103:
تاريخ ادبيات (2)
000000000
2600 ا ا ل ا Ines
2) قلع و قمع اسماعيليان: نيروهاي مقاومت ايراني
3) برجيده شدن دار خلافه, لانه زنبورايرانيان
صفحه 104:
تاريخ ادبيات (2)
*“اوضاع ادبي ايران در عصر مغول
مردم ایران اگرچه فرهنگ نیمه جان خود را در آشوب
بر سل فان اس ای ار سا
در ادب فارسي نتيجه خود را بخشيد. داير شدن مراكز
مهم دانشگاهي در دوره آرامش نسبي تا حدودي وضع
اربیات ورهتر و علم را سامان داد
صفحه 105:
تاريخ ادبيات (2)
**مراكز دانشكاهي در دوره مغول
1) حوزه رضد خانه مراغهء يايتخت ايلخانان
2) حوزه ربع رشيدي در تبريز
3) حوزه غازانيه در غرب تبريز
4) حوزه سلطانيه در اطراف زنجان
صفحه 106:
تاريخ ادبيات (2)
COPE Ron BP Re) ا ل ا MCL SIO he
DPC ل ا Ne ا
UEC
خواجه نصير توسي, عطا ملك جويني, عمید الملك کندري
م ا |
را سامان دادند.
صفحه 107:
تاريخ ادبيات (2)
**مذاهب مختلف در اين عهد
در دوره طولاني استقرار و تسلط مغول در ايران»
بسياري ار درباريان مذهب بودابي داشتند, با تغيير اخلاق
reverie saree esr cMe)H1) ا 0
حتي ايلخان شيعه مذهب بر اريكه قدرت تكيه زدند كه
lub 9 انان نيز جنين بوده اند.
صفحه 108:
(2) wll تاریخ
0-04
9(
ل ل ا ا ا ل ا 5
ae eiG| (Srey) ا 1
كروهي نيز به فارس كه تا حدودي از آسيب هولناك
مصون مانده بود مهاجرت مي كنند.
صفحه 109:
تاريخ ادبيات (2)
0 ا ا area
1) اوج شعر عرفاني كه اغلب در قالب غزل سروده مي
CTY Ve Mg pscoc (2 لت نم
code FAG ME
[0 tr ara Cs
صفحه 110:
تاريخ ادبيات (2)
**موضوعات شعر در عهد مغول
زمينه اصلي شعر فارسي در اين دوره زهد و عرفان است.
شعر حماسي جاي خود را به مثنوي هاي عرفاني مي دهد.
ا ا 1
صفحه 111:
تاريخ ادبيات (2)
**تحول نثر فارسي در اين عهد
در این دوره نثر فارسي از سادگي دور مي شود, صنابع
بديعي به خصوص سجع بیشتر مي شود. اين دوره دوره نثر
مصنوع است. سعدي., نابغه نثرفارسي در اين دوره ظهور
مي کند
صفحه 112:
تاريخ ادبيات (2)
*زندكي و ديدكاه عطار
فرید الدین ابوحامد در کدکن نیشابوربه دنیا آمد و به سال
618 به دست معول کشته شد ار کودكي شفته تصوف
1-۰
توان گفت تثوریسین عرفان به شمار مي رود. سوز و
كداز در سخن عارفانه jules Gu ol 0
صفحه 113:
تاريخ ادبيات (2)
Beers
ee lt ober ee MPEG ل
Alb jos Sale وس با از تسس رد
اكبر و يذيراي محبت ۳ اهمیت خاص, دارد.
صفحه 114:
تاريخ ادبيات (2)
*#تصوف عطار
تصوف عطار با آنکه آکنده از سوز و عشق و شور است.
perespegr he edn re, |
شریعت مي آمیزد و از ادعاي حقبفت مي پرهیزد.
صفحه 115:
تاريخ ادبيات (2)
۳
آثار فراوان در باب تصوف به عطار نسبت مي دهند و اين
آثار نظم و نثر است . برترین اثر منظوم او منطق الطير
را ار ار
صفحه 116:
تاريخ ادبيات (2)
ters ee
270 0 000 ere mere eee ee,
متاك ودويق ad ere
Row) Pec Teer A ia eeeg |
صفحه 117:
تاریخ ادبیات(2)
*شیوه نگارش تدذکرة الاولیا
انشاي این کتاب به جز چند عبارت مسجم که در اوایل
زندفي نامه ها آمده در کمال سادقي و شيريني است. تا
آنجايي که مي توان گفت درزبان فارسي کمتر كتابي
است كه بدين درجه جامع اين دو صفت باشد.
صفحه 118:
تاريخ ادبيات (2)
**مهارت عطار در سخنوري
۱ ا م
است و كسي جزسنايي در اين فن بر او سبقت نداشته
ا 7 ۱
ات ارت رز pes baer Sng) al)
0 عارف بعد از خود است .
صفحه 119:
تاريخ ادبیات (2)
*منطق الطير عطار
شيوا ترين و مهمترين مثنوي عطارء منطق الطير
اوست كه در حدود 4600 بيت دارد و در آن؛
مراحل سلوك يعني طلب, عشق, معرفت.
استغناء توحيد. حيرت و فنا را با قدرت ابتکار و
1 لم Pie ae Ae
صفحه 120:
تاريخ ادبيات (2)
0
در سال 604 هجري در بلخ متولد شد. در كودكي به سوي
eae ا ل 0 0
در نهايت در شهر قونيه به تدريس و ارشاد مشغول شد تا
به شال 642 يا شمس تبريري أشنا و احوالش كاملاً
Peace mr Ce] SSBC ل ا
صفحه 121:
تاريخ ادبيات (2)
*آثار مولوي
1) مثنوي معنوي در 6 دفتر حدود 26 هزار بيت
2) ديوان شمس يا ديوان كبير حدود 50 هزار بيت غزل
3) فيه ما فيه به نثر تحرير از سخنان مولوي است
ا ار
5) مجالس سبعه مجموعه سخنراني هاي هفت گانه او
صفحه 122:
تاريخ ادبيات (2)
UL re a ا ا كت
بزركترين اثر عرفاني است. مولوي معتقد است كه 18
eae Bere naey e foe لك
و او در شرح این 18 بیت حدود 26 هزار بیت سروده و
1
خواستم بگویم.
صفحه 123:
تاريخ ادبيات (2)
Peer ener hs
در این منظومه عظیم مولوي از حیث رسابي مقصود و
القاي مطلب و لطافت معني و باريكي انديشه و صفا و
ا ل ۱
کاربرد لغات از انسجام کامل برخوردار است.
صفحه 124:
تاريخ ادبيات (2)
0525000
يا ديوان كبير سروده مولوي به نام مرشد روحاني خود
Reser ا ا ات
سروده شده است . در ديوان شمس غيراز غزلء رباعي و
ا |
صفحه 125:
تاريخ ادبیات (2)
ا 0
ای زر را ل را
vem oy زمرت 2 فرشي لش ار رار حور وافف
iss ayy cea ار سردا رسد ارت
ان درب بات ان ی ار رو سرت ازر
Rey | انديشه و سخن ساب است.
صفحه 126:
تاريخ ادبيات (2)
**مقايسه ديوان شمس و مثنوي
بين غزليات شمس و مثنوي تفاوتي خفي وجود دارد: در
مثنوي؛ مولوي شخصي هشيار است و در ديوان شمس,
ناهشیار در آن فقیه و مفسر و محدث است و در این.
RUT SPV ge eye mercer ا as oer)
صفحه 127:
تاريخ ادبيات (2)
مقام شعري مولوي
آنچه در شعر عرفاني , سنابي و عطار پیش از مولوي
1
جهاني به اوج كمال رسانيد. Le قله غزل عرفاني
0 5 515
صفحه 128:
تاريخ ادبيات (2)
ار ۱ ۱
فخر الدین عراقي از بزرگان غزل در شاخه عرفاني است
كه در سخنانش از سوز و شوق درون خويش حكايت مي
کند. شعر عراقي نشان دهنده التهاب دروني این شاعر
صفحه 129:
(2) wll awl
ال ا ا ا ل ل ل
ل ا ا ا ل aisl,
است. زندگي او را pee ee eT
me Scr wont aro) CE |
وتان واتاری دیکر تشک مي دهد در حمع 23 کنات و
صفحه 130:
لت ل
ا ا 0
معروف ترين بخش آثار منثور سعدي است در 8 باب در
ع pri
كه هسثء سعدي در اين اثر جاودان يك نويسنده
رئالیست به شمار مي رود. در هر باب گلستان حکايتهاي
کوتاه بي نظیر از زندگي است که سعدي به طور شيوايي
صفحه 131:
تاريخ ادبيات (2)
فار كر رع ا
fe) ل ل Te OSD) OCT
است غزل سعدي سرآمد غزل عاشقانه ادب فارسي
است. غير از رباعي و قطعه و ... بوستان را در قالب
متنوي سروده است .
صفحه 132:
تاريخ ادبيات (2)
0 0 0 ا اا Var Crere C3] ocd
ای ار را
2 بهارستان از جامي
3 پریشان از قاآني
صفحه 133:
تاريخ ادبيات (2)
0
ا ال ل
سروده شده است كه يك جامعه آرماني را مي توان در آن
دید. سعدي در بوستان يك نئوریسین جامعه آرماني شمرده
مي شود بوستان دریچه اي است به جهان آن طوري که
باید باشد.
صفحه 134:
تاريخ ادبيات (2)
*# امیر خسرو دهلوي
2 belt eee EMO Beco perce Ses)
كه مي توان او را شاعري صاحب سبك معرفي نمود.
بيشرو شاعران بي شمار سبك هندي در ادوار بعد است.
صفحه 135:
تاريخ ادبيات (2)
00 1)
0 ا mcs
ل ل ف اله دري كه ور كا زر ا Lo
ا ا كت
صفحه 136:
تاريخ ادبيات (2)
ل ا اشعار شاعران بنام
امیر خسرو در غزل پیرو بسیار موفق سعدي و در
ا ا 0
است . همچنین در موعظه و حکم دنباله رو سنايي و
C eS rece! ا PCr nore Ree
ri) Jeo eee) Jes
صفحه 137:
تاريخ ادبيات (2)
Presa ا e ray
1 -
1
رای کر ای رل ات که سین رات
مهم عرفاني است.
صفحه 138:
تاريخ ادبيات (2)
*“كلشن راز و شرح هاي آن
معروفترين اثر شيخ محمود شبستري است كه در جواب
هفده سوال منظوم حسيني هروي, در قالب مثنوي
و
en Ea Ree a inv) PIP Ca Neue Tere CACS
صفحه 139:
تاريخ ادبیات (2)
۱
نجم الدین دابه از برجسته ترین چهره هاي تصوف قرن
ششم و هفتم است كه آثار متعددي از خود به يادكار نهاده
و برجسته ترین آنها مرصاد ا 0
rover]
صفحه 140:
تاريخ ادبيات (2)
**“محتواي مرصاد العباد
مشهورترين اثر نجم الدين رازي معروف به دايه و يكي از
مهمترین آنار عرثانی است که در اوایل سده هفتم هجري
به رشته تحریر درامده است. کتابي است ارزشمند و
داراي شر فصیع. بسياري از لغات و اصطلاحات عرفاني در
این 20 توجیه و تبیین شده است.
صفحه 141:
)2( erp) | زارت
te
*نجم الدين كبري و آثارش
ا ا ا 0
است که بسياري از تامداران آن دوره مستقيم با عبر
مستقیم از کفتار و عقاید او متاثر شده آند آثار شیح در
حمله مغول از بین رفته و باقي مانده هایش هنوز جزو
آثار رشن تصوت و عرفان به سار سی رود
صفحه 142:
تاريخ ادبيات (2)
0
از دانشمندان بزرگ سده هفتم که به دربار هلاکو راه
pre a Meee EEC 1
روزموثر بوده است. بناي عظيم رصدخانه مراغه و حوزه
دانشكاهي به دست تواناي او به وجود آمده است.
نویسنده نامدار كتابهاي مهم از جمله اخلاق ناصري این
ae
صفحه 143:
تاريخ ادبيات (2)
*#آثار خواجه نصير
1 ns) a pee SPH ye won elite F
BE STC et eec See St 7081 oe tv) Ps] eee ECs
جایگاه ویژه اي دارد از جمله معیار الاشعار در عروض
فارسي .
صفحه 144:
تاريخ ادبيات (2)
7
0 ا ا ا ا eareE Ya
كه در عرفان يايه بلندي داشت و از انديشه هاي باطني
000 0 ا ل ل Dae
اشعاري در قالب قطعه و غزل و رباعي باقي مانده است.
ار منثورش درباره تصوف است.
صفحه 145:
تاريخ ادبيات (2)
glial oka ala
OCC RAD) ا ا
و حکمي است کلام او در اين اشعار ساده است و حاوي
نكات باريك فلسفي و حكمي .
صفحه 146:
تاريخ ادبيات (2)
**محمدعوفي و آثارش
رل ری ار را رل
بان ارت apes fl emery AHI CS بو تسار زر
ا لا
052
صفحه 147:
تاريخ ادبيات (2)
لا باس و 00000
سديد الدين محمدبن محمد. معروف به عوفي كتاب لباب
ا ل رن ا
a MTor Cae Supe cr le ل ل ا لك
کرده است.
صفحه 148:
el ادبيات للع
0-2
0
درويش برنده شمس الدين محمدبن ملك داد تبريزي
عارف بسيار معروف و شوریده سده هفتم, در پي
یی ار ارم AES lat ly SAD lb
و در نهايت در قونيه مولوي را يافت.
صفحه 149:
تاريخ ادبيات (2)
#دیدار شمس با مولوي
Dea ee Re) BPS) eC aL ane | SEES Cee
, الدین رومي ملاقات کرد. مولوي فقیه مدرس معلم
پس از ملاقات با او درس و تعلیم را تعطیل و مانند خود
Seen re Cee كك
صفحه 150:
تاريخ ادبيات (2)
**محتواي مقالات شمس
مريدان متعدد شمس سخنان او را كه در مجالس
YL j 2 calieo ل ل 0
مقالات شمس معروف است . خط سوم نيز ازسخنان
ير شورو بيجيده اين مرد بزر5_ق است.
صفحه 151:
تاريخ ادبیات (2)
PEO Ter LT en pester rene
1 آل اینجو در فارس, امیر معروف شیخ ابواسحاق
Cee Cann Cs ا ا 0 ا
3) سربداران در سبزوار, مازندران و آذربایجان
ا ل لك
صفحه 152:
تاريخ ادبيات (2)
- ادامه
Melee (>) ا ا ان
0
7) آق قویونلوها در آذربایجان, اوزون حسن
ans) 30 در آذربايجان, شیخ حسن کوچك
صفحه 153:
تاريخ ادبيات (2)
0000 ares این
ار این بصن ری از تاعرازن ار سم و و
شهرنش در قطعه سراني است سین او رران:
منسجم و خالي از تكلف و فضل فروشي است.
صفحه 154:
تاريخ ادبیات (2)
2
سلمان در سده هشتم از درباریان مشهور به شمار مي
رود. قصیده مصنوع به نام بدایع الاسحار در ستایش وزیر
1 ا ل 2
es Sea eee See ome ار
مانده است.
صفحه 155:
تاريخ ادبيات (2)
2 EN eco
7 er nen eee
Pen ار ار را ار
1) جمشيد و خورشيد به تقليد از خسرو و شيرين نظامي
aol §l,8 (2 در سال 770 od9 wv است.
صفحه 156:
تا شا رها
**عبيد زاكاني
ee ee
است. طنز عبید بهترین نوع طنز ادب فارسي به شمار
مي رود . هم عصر حافظ و داراي آثار متعدد است.
صفحه 157:
تاريخ ادبیات )2(
te
*شیوه عبید زاكاني
عبید را از جنبه هزل و جد مي توان در نظر گرفت.
pis epee ewe ey ۱
تواناترين شاعري است كه مفاسد اجتماعي را به زبان
آورده است. ۳۳۳ Poe) et] روان cy عاري از حشو است.
صفحه 158:
(2) oll el
آثار عبيد زاكاني
1) كليات در حدود 3 هزار بيت
2) رساله هاي چند گانه : اخلاق الاشراف. ریش نامه,
صد يند... همه در انتقاد از اجتماع بر التهاب سده هشتم
صفحه 159:
تاريخ ادبيات (2)
PCIe oe snc Cer he
- بیان معاني دقیق در موجزترین و در عین حال صحیح
ترین عبارت
- استفاده دقیق از بدیع و بیان به طوري که دقیقتر از آن
- بیان صمیمانه و خروشان که گوبي روح او در سخن
صفحه 160:
تاريخ ادبيات (2)
eee BY
- ابهام و انواع آن, ایهام تناسب , ایهام تضاد...
1
يادكار تكامل يافته شعر خاقاني است. در هر غزلي از
حافظ مي توان جندين ايهام تشخيص داد.
صفحه 161:
nee eer
- ادامه
00 Ce ope ا ا ا eS Car vat
چشمگیر است گاهي همان کلمات و عبارات امروز
| eh etre me Se Ce tr
صفحه 162:
تاريخ ادبيات (2)
*#“جهان بيني حافظ
Bi | —
فظ جهان بيني خبام را گسترده تر بیان کرده است:
ل بر کی سار ترس تال بت
اما جبري نیست. بندگان خاص الهي فطرتي دیگر گونه
دارند...
صفحه 163:
(2) ادبیات ql
- ادامه
در فلسفه اخلاق اعتقادش بر این است که: وفا کند و
0 باشد. et a epee em DY) ۱[
كوشابود و براي بزركي داشتن هم لياقت بايد داشت.
صفحه 164:
(2) wll wl
500000
159 eid oe a lo ced oil adler a]
و
صفحه 165:
۳( e810
- ادامه
حافظ يك مبارز و يك معترض با شهامت است ریا و نزویر
را به هيج عنوان بر نمي تابد . هر جا دست دهد با بد اخلاق
aT ا ل
صفحه 166:
تاريخ ادبيات (2)
*#مقام حافظ در شعر فارسي
حافظ دو شاخه غزل كلاسيك فارسي (غزل عاشقانه و
عرل عارفانه) را به هم متصل کرده است. و راه آن را
نا لكين تماد القع اسع ووم شرف زر 221 لاك
0 i pil 8
صفحه 167:
تاريخ ادبيات (2)
bal SL
شراب حافظ خواه شراب معرفت باشد, خواه شراب
Cre] 000
است که از هر دو نوع شراب مي زاید و با اين مستي به
ال ا ل ا
صفحه 168:
تاريخ ادبيات (2)
- ادامه
برخي از مفسران ديوان حافظ به سه نوع شراب قايل
1) شراب انگوري در برخي از بیتها
2) شراب معرفت در بسياري از بيتها
0
صفحه 169:
تاريخ ادبيات (2)
*منابعي براي مطالعه حافظ
0 0 ا ا ا ل py
دارد از جمله:
1) ذهن و زبان حافظ دكتر بهاء الدين خرمشاهي
2 از كوجه رندان دكتر عبدالحسين زرين كوب
صفحه 170:
تاريخ ادبيات (2)
- ادامه
3) شرح غزلیات حافظ دکتر حسین علي هروي
اال ا ل
5( حافظ شناسيء نشريه 15 جلدي نياز كرماني و صدها
را
صفحه 171:
(2) sll ay
۳
حافظ با برخي از کلمات , مقام هاء, عبارت ها ...
مخالف است
از جمله : صوفي, کرامت. مفتي, محتسب, تسبیح.
تر ۳
صفحه 172:
)2( ادبیات el
| Gilgo lbs
کال زر از کات Sacro Svan bloga god Lilly
ار جمله: اعتقاد, توكل. ايمان. قرآن. صاحيدل»
م لل ا 0 0
صفحه 173:
تاريخ ادبيات (2)
0 pee
از برجسته ترين شاعران سده هشتم است كه در تكامل
غزل كلاسيك فارسي سهمي بزرك دارد. اوج شاعري
خواجو در غزل است. غير از قصيده و غزلء آثاري ديكر
از او در teu! cows
صفحه 174:
تاریخ ادبیات (2)
- ادامه
1) هماي و همايون مثنوي عاشقانه
2 گل و نوروز مثنوي عاشقانه
3) كمال نامه مثنوي عرفاني
02 eer
رن ار ogra ys G
صفحه 175:
تاريخ ادبيات (2)
0
يكي از جهات بررسي شعر خواجوء مطالعه تصاوير
شعري اوست. ديوان خواجو يكي از غني ترين و متنوع
5207 9۳ هاي wuld از جهت تصویبر شناسي است.
صفحه 176:
تاريخ ادبيات (2)
RP Perel) 5 Serer
Bn pe comes | carpe omen ori ey
Ab رات یرک تین رس اسر ار یی ار اه
بیت در قالب غزل, قصیده, مثنوي و رباعي است مشتمل
را را را
صفحه 177:
تاريخ ادبيات (2)
جامن
اسان را زا ات ار
نويسنده سده نهم و وابسين شاعر متصوف است كه
714 ل در ۱ ۱
صفحه 178:
تاريخ ادبيات (2)
#آثاز جام
که موی ها هس فا یراع ای
فراوان به نظم و نثر و البته در تثلید از بزرگان پیشین
ادب ایران زمین.
صفحه 179:
تاريخ ادبيات (2)
Spree CRA ig
از معروف ترین شاعران نوبرداز ادب و شعر فارسي در
سده نهم و شاعري غزل سراست او را حافظ كوجك
نامیده اند شهرت بابا فغاني در رواج سبك نويني است
1
صفحه 180:
تاريخ ادبیات (2)
**از نويسندكان برجسته اين دوره
teers eller ی در راز رات
تا راوس لاف اس ی
ere reel coos.) 7
eee Pe ا م