پاورپوینت

انگیزش

43 صفحه
8 بازدید
04 فروردین 1404

صفحه 1:
انكيزش علا جك تكولا رار ارا

صفحه 2:
تعریف انگیزش: انگيزش را مي توان در قالب و بر حسب رفتار عملی تعریف کرد . بعنی تتا رت ست به کسانی که اجز یک نشور و للاش بشتري مي نمایند. ‎oes”‏ 0 توانايي فرد. تا بدان وسیله نوعي نیاز نیاز تامین گردد. ‏"نياز به معني نوعي كسر و كمبود رواني و فیزیولوژیک است که می توآند دستاورد خاصی را جذاب نماید. ‎sung ‏مسیون‎

صفحه 3:
نیرومندترین نیاز انسان را به عملي خاص وادار مي نماید ‎Sins‏ قدرت هیا شدت نیاز ‏نیازها ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
نيروي نیاز در طول زمان(هرسي و بلانچارد)

صفحه 5:
فرایتد اشلی انگیزش

صفحه 6:
:تئوریهای نخستین انگيزش *** نظبطاطعلطامات نيا زظ!! لآ برط ط|طزلو! * 00000000000 » 000 گلا 000000 * 111111 نگیزیش!000100ضریکل1001110

صفحه 7:
نظریه سلسله مراتب مازلو نیازهای رده بالا نیازهای رده پایین

صفحه 8:
cue مفروضات تئوری < ‎ous jis”‏ به صورت فطري و طبیعی کار را دوست ندارند ”براي دستيابي به اهداف نياز به اجبار, كنترل و يا تهديد است ”عدم مسئوليت يذيري. هدايت ورهبري به صورت زسمي م وجود جاه طلبي و بلند پروازي ‏ی ‎ ‏تئوری »و تتوری ۲۷ ‏مفروضات تثوری۲ ۲کارکنان کار را امري طبيعي و همانند بازي یا تفریج مي پندارند لاتعهد به هدف با خود رهبري و خود كنترلي مي شود ”"مسئوليت يذيري ‏"خلاقیت ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
کاربرد تئوري انگیزش در صورت پذیرش : دید گاه مک كر كور اساس تئوريا بر این فرض مي كيرد كه نيازهاي رده يائين حاكم بر فرد هستند. مفروضات تئوري ‎٠‏ بر اين اساس است که نيازهاي رده بالاتر بر فرد حاکم است. بر اساس باور مک گر گور .مفروضات تئوري 7 نسبت به تئوري از اعتماد بيشتري برخوردارند. در نتیجه مي توان بوسیله مشارکت در تصمیم گيري. پذیرش مسئولیت و قبول کردن كارهاي هماوردطلب و روابط کار گري .انگیزش شغلي فرد را به حداکثر رسا ند. sung ‏مسیون‎

صفحه 10:
نظریه بهداشت - انگيزش 1. عوامل بهداشتی یا ابقا: عواملی که وجود آنها باعث اجتناب از نارضايعي کارکنان مي گرددولي رضایتی نیز ایجاد نمی کنند. این عوامل بیشتر شرایط خارجی و محیظ کار را در بر می گیرد. مخل: اک روابط شخصی, رابطه با همکارآن, برداشت کارکنان آز سياستگذاري سازمان 2 عوامل انگیزشی اي ما وود انها اعد راتت رکنات مشود وی ‎Leila‏ ی بو توجمی را بوجود نمی آورد. این عوامل بیشتر بر مى كيرد. مثل 0 »نوع و ماهيت كار . نوع و اهميت وظايف و مسئوليتها و يبشرفت و ارتقاي شغلي مسیون ساوج سييهت

صفحه 11:
نکتهلابرااساسآنظراه رزبرگارضایت[» ضداعدم 111 ۲ بلکه افقدان10110010100100010000001آب تبد ون 110101 له 11000ایجاد0000010000010000 100000000 20 اعت 200000۲0000 خد1101111101001۲ حفظ آ وی گيهايي 21010110010001001001000 سس ‎ee‏ ۷۱۷۷ ۱۱| ۳ 00 نت0 نز 010001101111111 010110100000000 1111111110 ار ۱۱۱ مشا ال 000001101001 نلاصد د010010001010100100000100010000000010100100011 0111 ۱ ه100 مسیون ساوج سييهت

صفحه 12:
20-0 40_56 Work itself Responsibility * Adapted from Herzberg’s Exhibit 1, page 90. Overall, the motivators accounted for 81% of the factors that lead to job satisfaction and 31% of the factors contributing to job dissatisfaction. The hygiene factors accounted for 19% of the factors leading to job satisfaction and 69% of the factors contributing to job dissatisfaction Status J Factors Affecting Job Attributes as Reported in 12 Investigations* Factors characterizing 1,844 events on the Factors characterizing 1,753 events on the job that led to extreme dissatisfaction job that led to extreme satisfaction 40 30_90 Intrinsic Motivation Factors 50% Company policy administration Supervision Relationship with supervisor Work conditions Hygiene or Dissastisfaction Salary [_ Avoida foo Relationship with peers Personal life Relationship with subordinates ساوج ميل

صفحه 13:
:انتقادات وارد بر نظر هرزبرگ #* استفاده از شیوهای منحصرسبه فرد(یعضی توجیه شکست سازمان بدلیل عوامل محیطی و موفقیت سازمان به خاطر اعضا یا مدیران) ##عدم اطمینان درباره اعتبار جمسع آوری داده هسسا .ابراز نظ سسر شخصی ##عدم استفاده از هسه شاخصهامیا معیارهلهی که موجب رضلمت فرد می شود ##عدم توجه به متفیرهای موقعیتی ##عدم توجه به وجود رابطه ای محکم بین رضایت شغلی و تولید یا بازدهی فرد *

صفحه 14:
ای یت رتیت را etd ‏ترا‎ ‎۱۱۱ ‏اواتر نا‎

صفحه 15:
مقایسه طبقه بندی نیازها طبق نظر هرزبرگ و ما ز لو مازلو هرز برك بازده عوامل ۳ نگيزفي ‏ | قدرشتاسي نوع وليفة پیشرفت عوامل مقاء و موقعيت ابقا ‎oss‏ ‎om‏ | نوع روايط

صفحه 16:
: تئوریهای نوین انگیزش * تئوري مبتني بر نيازهاي سه گانه * نظربه تعیین هدف ‎rigs‏ تئوري تقویت رفتار *#نظریه برابري * نظريه انتظار snipes ‏مسیون‎

صفحه 17:
be تئوري مبتني بر نيازهاي سه گانه دیوید مک کللند سه عامل انگیزشی ذی ربط پا نیز را پیشنهاد می کند : 1 نیازیبه کسب موفقیت: برخی از افراد در خود جوششی در کسب موفقیت دارند * آنها برای خود اهداف واقصی نسبتا مشکل در نظصر گرفته و شخصا مسئولیت موفقمت-جا شکست طن راسی پذیرند مجه میزان نصبتا زیادی خطسر پذیسر هستند ودر امور بازرگاضی و فعالیتهای کا رآفر یضی .اداره واحدهای تجاری متعلق به خود و اداره واحدهایی در درون سازمانهای بزرگتر و در پستهای فروشندگی موفق هستند» 2 نیازسه کسب قدرت و اعمال‌لّن :یعضی کسب توانلشی جهت اعمال نفوذ بر دیگران و کنترل آنهاء کسانی کاسبه شدت احصاس نبازسه کسب قدرت‌سی کنضد همواره‌سی کوشضد محئولیتهای دیگران را بر عهده بكيرند .در شرايط رقابتى كار كنند ودر بى كسب شهرت .اعتبار و حیثیت می باشند» 3 _نیازبه ایجاد دوستی: یعنی تملیل‌جه دوست داشتن و مورد قبول و پذیرش دیگران ولقع شدن «رابطه ای تفاهم متقابل. روح همکاری و تعاون + نکته: بهترین مدیران کسانی هستند که در آنها امسا س نیاز به کسب قدرت شدید و امساس نیاز به ریختن طرم دوستی اندک است. sung ‏مسیون‎

صفحه 18:
نظربه تعیین هدف تا قصد یااراده فردسیا سازمان (کسبه صورت هدف تعیین‌سی شود)سی توندبه عنوان یک عامل محرک و ایجاد کننده بالقوه انگیزه به حساب آید» آا ویژگی هدفسبه خودی خود بعنوازسسک علصل انگیزش داخلی‌جا دروضی عسل وى کنده كا هدفها بايستى “0000008 باشضد ٠(تمعين‏ و خاص: (): قلبل سنجش بودن 8 قابل ‎Rio ew‏ نتیجه گرا. ۴محدودیت زمانی ) لا هر قدر هدفها مشکل تر باشند سطح عملکرد عالی تر خواهد بود » هدفهای خاص . هماورد طلسب و چالشگسر بعنوان منابسع و نیروهای محرک و ایجاد کننده انگیزه به حساب می آیند » 1 اگیر کار کنان و اعضای سمازمان هدفهما را یپذ بوضد. در من صورت بین هدفهلهی که‌سبه صصورت مشارکشی تعیین‌سی شوفد و هدفهای که مقامات باللشر تعیجن سی کنند .هیچ تفاوقی وجود نخولهد داشت *ولی مشارکت بلعث‌سی شود که هدفهای مشکلتر مورد قبول واقع شود و به اجرا در آید» sung ‏مسیون‎

صفحه 19:
تئوری تقوبت رفتار ایسن تثوری نقطسه مقابسل نظریسه تعییسن هدف است و در آسن به رویدادهای دروفی افراد توجه نسی شود » انچه موهب کنترل رفتار صی شود عاسل تقوست کننده سی باشعد ( یعضی هر نوع رفتاری که واکسش‌سا پاسخی علسی درجی داشته باشد جه احتمال ببسیار زياد تکرار می 2394( نکنسه: از آنجسا کسه در ایسن تئوری سه منشسا ایجاد رفتار توجسه نصی شود .نصی توان آنرا یسک تثوری انگیزشعی بحساب آورداسا بعلست وجود بحث قانون علت و معلولی و مفهوم تقویت رفتار به ما کمک می کند که بتوانیم عامل انگیزش را توجیه نما تیم »

صفحه 20:
نظریه پرابری آدامز بر اساس این نظریه .کار کنان و اعضاي سازمان خود را با دیگران مقایسه میکنند. سه مرجع براي این مقایسه مورد توجه است: 1.دیگران: دوستان. همسایگان و همكاراني که كارهاي مشابه در همان سازمان انجام مي دهند. يا افراد مشابه از لحاظ جنسيتي يا سطح تحصيلات در ساير سازمانها 2.سيستم: سياستهاي سازمان در مورد يرداخت حقوق و ياداش و شيوه اجراي سياستها .و نيز توجه به يرداختها و ياداشهاي اشكار و پنهان 3.خود: محاسبه و مقایسه داده ها با ستاده هاي فردي sung ‏مسیون‎

صفحه 21:
نا برابری مثبت و منفی ج) وضعيت نابرابرى مثبت با وضینهایاپریسش

صفحه 22:
اسان لسن نظ ره آکتر اعضای سازمان اجساس اشحاف کنند. به گونه های زیر عمل می کنند: + كاهش فعاليت و يا اختلال در بازده + تشويق ديكران به كم كارى +كاهش داده ها و بازدهيها ۳ تغییر مرجع مقايسه ۲ ترک سازمان نکصه: افراد بر حسسب تفاوتهای فردی کسه آنرا حسساسیت نصبت‌سبه برابری‌سی ناسضد سجه‌بی عدالشی طن هم در سطحی يكشان' ناشخها واواكنشهاى متفاوتى شان مئ د هتد»

صفحه 23:
پیشنهاداتی در خصوص نا برابری حقوق در : سازمان v v پرداخت دستمزد بر مبناي ساعت کار sung ‏مسیون‎

صفحه 24:
‎OLS‏ مبهم نظریه برابری ‏* کار کنان .افراد مرجسع را چگونسه انتخاب سعی کننصد و چسه کسانی را در آن می گنجانند ؟ ‏۴داده ها و ستاده ها را چگونه اندازه گیری می کنند ؟ ‎deal‏ اقلام مصرفی چگوضه وزن‌جا ضریهب سی دهضد و چگونه محاسبه می کنند؟ ‏سا گذشت زمان .لین عولصل در چمه زملضی و چگوفه تفیسر می کنند؟ ‏مسیون

صفحه 25:
چند کاربرد عملی برای تثوری برابری لا توجهبه احساسات‌سیا دریافتهای کار کنان برای ازبین بردن ادراکات ناعادلانه | توجه به ادراکات و دریافتهای منصفانه و مطلوب کار کنان | اعطای حق رای در تعصیم گیریهای موثر. به کار کنان 1 دادن فرصت مشار کت در تصمیعات رفاهی. به کار کنان 1 افزایش روحیه مشارکت از طریق برخورد عادلانه | توجه به جو و شرايط سازمانی برای اجرای عدالت sung ‏مسیون‎

صفحه 26:
نظریه انتظار (ویکتور وروم) میزان تولهد مورد نظصر فرد. درهر زمان مشخص سبه هدف خاص او و پنداشت سا برداشت وی از ارزش نسبی عملکرد بستگی دارده عواصسی چون انتظارات فرد از عملکرد. پاداش و نتایصی که وی را ارضامی کند. تعیین کننده میزان کوشش وی خواهد بود* سه متغیر این نظریه عبارتند از : 1) اهمیت 2) رابطه بین عملکرد و پاداش 3)رابطه بين تلاش و عملکرد

صفحه 27:
: گامهای اصلی نظریه انتظار ۳ کار مزبور چه پاداش یا نتیجه اي براي فرد در بر دارد؟ 0 ‎٠“‏ کارکنان پیامدها و نتایج کار را تا چه اندازه مهم مي دانند ؟ ‎gl‏ دستيا بي به نتايج موردنظر, فرد جه نوع رفتاري را باید در پیش بگیرد؟ ‎٠“‏ پنداشت فرد در مورد شانس و اقبال خود در انجام کار حتدراست؟

صفحه 28:
تاثیر عوامل فرهنگی در تثوریهای انگیزش آتغییر رتبه بندي نیازها در سلسله مراتب نيازهاي مازلو در فرهنگهاي مختلف: مثلا در کشورهايي که پدیده عدم اطمینان بسیار قوي است (ژاپن,بونان.مکزیک) نیاز به تامین امنیت در راس قرار دارد و يا در كشورهاي زن سالار (دانمارک, سوئد. نروژ, فنلاند) نيازهاي اجتماعي در راس قرار دارند. آتوجه به عملکرد. تنها مربوط به كشورهايي است که بسیار مرد سالار هستند. ۱ آتمایل به پذیرفتن میزان بالاي خطر و توجه به عملکرد. تواماء تنها در ایالات متحده. کانادا و بریتانیا مشاهده می شود. مسیون 0520

صفحه 29:
نکات کاربردی برای مدیران: ۲ شناسایی تفاوتهای فردی استفاده از هدفها قابلیت دستیابی به هدف ۷ پاداشهای مناسب ۲ ارتباط معقول بین میزان ياداش و عسلكرد "رعایت اصل برابری snipes ‏مسیون‎

صفحه 30:
کاربرد مفاهیم انگیزش: مدیریت مبتنی بر هدف (000) عمج ‎by‏ سمحي 0 در 200کبه مشارکت افراد در تعیهن هدفهای قلبل لسس .قلسل تایسد و قلبل سنجش تاکمدسی شود یعفی 0000 در مسازمان مصیر پاهن‌سبه بالا را می پیماید» نمودار ۱-۵ : تفکیک هدفها نکته: رضایت شغلی کارکنان با تعهد مدیریت ارشد نسبت به اجرای مدیریت بر مبنای هدف ارتباط تنگاتنگی دارد. sung ‏مسیون‎

صفحه 31:
ار کان مدیریت مبتنی بر هدف تعیین اهداف مشخص +تصمیم گیری مشار کتی فعنین زمان مشخص 4 بازخورد نمودن نتیجه عملکرد sung ‏مسیون‎

صفحه 32:
رابطه بین مدیریت مبتنی بر هدف و نظریه تعیین هدف + ”اهداف مشكل (باعث ويژگيهاي ريش سدع ست قر وي گيهاي | ”تاكيد به اهداف خاص نظریه تعیین ‎Pest) Sie Sal”‏ 0 ۷مشارکت افراد ف : ‎v‏ 5 نتا لت ۳ بازخورد نمودن 2 رابط4 ميان دشوارى هدف و عسلكرد 1 © ۰ ۰ . ۰ 0 ۰ ۰ ۰ ۰ > غيرممكن جالشئ تف ” متوسط

صفحه 33:
tee ‏مشکلات سر راه 000 در مرحلة‎ ٠ انتظارات غیر واقعی در رابطه با مسائل “عدم تعهد لازم از طرف مديريت ارشد سازمان & ناتوانی یا بی میلی مدیریت در اعطای پاداش (در مقایسه با اهداف تعیین شده) سا

صفحه 34:
تعدیل رفتار (کاربرد تئوری تقویت رفتار)

صفحه 35:
رابطه بين تعديل رفتار و تثورى تقويت رفتار رابطعه تثورى تقوهت رفتارسبه تقوهت رفتار مشت . شكل دادن سبه رفتار و شناضت برنلسه هليى كه بررفتار اثرات زياد دایشد. متکسی اسست » در اجرای برنامسه تعدیسل رفتار مدیران ی توانشدسبا استفاده از لسن مفاهیم و اصول رفتار کار کنان را تغيير دهند ‎٠‏ نكته: مديران براى بهبود بهره وری کار کنان. کاهش میزان اشتباهات . غیبت. تاخیر و نرخ تصادفات از روش تعدیل رفتار استفاده می کنند» sung See ee

صفحه 36:
مشارکت کار کنان ‎Gwoloper ewobewet‏ مشارکت کار کنان نوعی فر آیشد مشارکشی است که هدضش تشوسق و ترغیب کار کنان و اعضای سازمانبه دادن تعمد و مشار کست هسر چسه بیشتصر در امسر موفقیست سصازمان اسست *مشارکت در تصسمیم گیری و آزادی عمسل در کار موجب افزلهش انگیزش, تعجد سازمانی . بازدهی. تولجد و بهره وری و رضایت کاری می شود

صفحه 37:
انواع بر نامه های مشار کت کار کنان: ۲مشارکت مدبر بت ¥ مشارکت نماینده * سهیم کردن کار کنان در سهام شر کت #دایره کیفیت snipes ‏مسیون‎

صفحه 38:
تموحار ۵ - ۳: شیوه عملعرد یک تمونه از دايرة كيقيت نکته: دوایر کیفیت اثرات مثبتی در تولید و بازدهی .كاركنان دارند اما اثر چندانی. پر رضایت شغلی ندارند ..

صفحه 39:
تئوریهای انگیزشی و برنا مه های مشارکت کار کنان 6 تئوری 6 با برنامه مشارکت مدیریت سازگار است ۰ 1 تئوری ۲ با شیوه خود کامگی مدیران ساز گار است» | سا توجعه جه تئوری بهداشعت- انگيزش. برناصه مشارکعت کار کنان سعی توافسد موجسب انگیزش باط‌نعی کار کنان و در نتیجه مسئولیت و مشاركت بيشتر در امور شود ‎٠‏

صفحه 40:
*برنامه هایی در زمینه پرداخت متغير بر اساس لین برنلسه ها شخص‌نه تنچا حقوق و دستمزد خود را بر اساس سابقه کار سا میزان تلاش دریلفت صی کضد بلکه مقداری از دریافتهای او بر اساس عملکرد او و شرکت پرداخت صی شود. که اين باعث افزایش انگیزه, تولید و بازده کار کنان می شود* برنامه های مختلف مبتنی بر حقوق متفیر: پرداخت دستمزد بر اساس قطعه دادن جایزه "*مشارکت در سود دادن پاداش به گروه sung ‏مسیون‎

صفحه 41:
تئوری انتظار و برنامه مبتنی بر پرداخت دستمزد متغیر بسه خاط‌سر ارتباط بیسن عملکرد و پاداشهای دریافتسی. پرداخت دستمزد متغیر با تئوری انتظار ساز گار است» #سبیستم پرداخت بر حسب تولسد قط‌صه باصث فعال شر كردن كار كنان مى شود ‎٠‏ ©اعطاى ياداشسعه كاركنان : موجسب بهبود عملكرد سسازمان می‌ شود سبیستم پرداخت بر اساس عملکرد موجب ایجاد فیم های قدرتصند و کوشا در سازمان می شوده snipes ‏مسیون‎

صفحه 42:
پرداخت بر اساس مهارت (شایستگی) "در اجرای برناصه پرداضت بر اساس مهارت, میزان پرداخت بر مبناى مهارت فرد یسسا شیوه ای کسسه او مسسی توانسسد کاری را انجام دهسسد. تعییسسن صی گردد* در نتیجه آنها تشویق‌حی شوضدخا مهارتهای زیادی را فرا گیوشد که لین باصث تسهیل ارتباطات. کاهش رفتارهای ناکارآسد. ایجاد فرصتهای جمید برای پیشرفت و نهایتا بهبود عملکرد مى شود » "نقاط ضعف: 1 »فراگیری هسه مهارتها زطفی موجب استیصال افرادسصی گرددکه رشد. توقی و افزایش پرداخت بر اساس مهارتهای جدید ی باشد که باید فرا گیرند» 2 در مواردی هم مهارتهای آموخته شده منسوخ می گردد» 3»برخضی از مهارتها خل کنترل کیفیت‌سیا رهبری تیمسبه گوفه ای نیست که بتطند موجب افزایش مهارت گردده sung ‏مسیون‎

صفحه 43:
پرداخت بر اساس مهارت و تئوریهای انگیزش اجرای لسن برناصه باصث فرا گیری مطاللسب جدمید. افزلهش مهارتها و مین افزلیش مهارت‌با تحقیقلقی که در رابطه‌با نیازیبه موفقیت " انجام شده اسست. منافاتصی ندارد» (افزایسش مهارت باعحث موفقیست بیشتصر می شوده) مین برنلص‌جا سلسله مرلقب نیازهای مانیلو منافات ندارد زیرا کسانیکه نیازهایشان در رده پائین قرار دارد به میزان زیادی ارضا می شوند» # ارتباط متقلبل مین تقومت رفتار و پرداخت بر اساس مهارت وجود دارد

انگيزش www.iranphe.ir www.iranphe.ir aff_sport@yahoo.com تعري ف انگيزش :انگيزش را م ي توان در قال ب و بر حس ب رفتار عملي تعريف کرد .يعني کساني که تحريک مي شوند نس بت ب ه کس اني ک ه تحري ک نشون د ،تالش بيشتري مي نمايند. ‏انگيزش تمايل به انجام کار است و در گرو توانايي فرد ،تا بدان وسيله نوعي نياز تامين گردد. ‏نياز ب ه معن ي نوع ي کس ر و کمبود روان ي و فيزيولوژي ک است که مي تواند دستاورد خاصي را جذاب نمايد. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نيرومندترين نياز انسان را به عملي خاص وادار مي نمايد قدرت يا شدت نياز خستگي تشنگي گرسنگي نيازها ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نيروي نياز در طول زمان(هرسي و بالنچارد) نيروي نياز گرسنگي خواب تشنگي زمان ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir فرايند اصلي انگيزش كاهش تنش نياز هاي ارضاشده رفتار كوششي انگيزه ‏aff_sport@yahoo.com تنش نيازهاي ارضا نشده ‏www.iranphe.ir :تئوريهاي نخستين انگيزش اممازلو اتبنيازهاآبراه  لهمر  لس ريهس نظ کگرگور الس  نظريههاي xو yداگ م يکهرزبرگ ‏–بهداشتفدر  نظريهانگيزش ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نظريه سلسله مراتب مازلو خود نيازهاي رده باال شکوفايي احترام اجتماعي امنيت نيازهاي رده پايين فيزيولوژيک ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir تئوري xو تئوري y مفروضات تئوريy مفروضات تئوري x ‏کارکنان ب ه صورت فطري و کارکنان کار را امري طبيعي و همانند بازي يا تفريح مي پندارند طبيعي کار را دوست ندارند ‏براي دستيابي به اهداف نياز به تعه د ب ه هدف باعث خود رهبري و خود کنترلي مي شود اجبار ،کنترل و يا تهديد است ‏عدم مسئوليت پذيري ،هدايت مسئوليت پذيري و رهبري به صورت رسمي ‏عدم وجود جاه طل بي و بلند خالقيت پروازي ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir کاربرد تئوري انگيزش در صورت پذيرش :ديدگاه مک گرگور اس اس تئوري Xبر اي ن فرض م ي گيرد ک ه نيازهاي رده پائي ن حاک م بر فرد هس تند .مفروضات تئوري Yبر اي ن اساس است که نيازهاي رده باالتر بر فرد حاکم است .بر اس اس باور م ک گرگور ،مفروضات تئوري Yنس بت ب ه ‏Xاز اعتماد بيشتري برخوردارن د ،در نتيج ه تئوري م ي توان بوس يله مشارک ت در تص ميم گيري ،پذيرش مس ئوليت و قبول کردن کارهاي هماوردطل ب و رواب ط کارگري ،انگيزش شغلي فرد را به حداکثر رسا ند. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نظريه بهداشت – انگيزش .1عوامل بهداشتي يا ابقا :عواملي که وجود آنها باعث اجتناب از نارضايت ي کارکنان م ي گرددول ي رضايت ي ني ز ايجاد نمي کنند .اي ن عوام ل بيشت ر شراي ط خارجي و محي ط کار را در بر م ي گيرد .مث ل :نوع ره بري مديران ،امني ت کاري، رواب ط شخص ي ،رابط ه ب ا همکاران ،برداش ت کارکنان از سياستگذاري سازمان .2عوام ل انگيزش ي :عوامل ي ک ه وجود آنه ا باع ث رضاي ت کارکنان م ي شود ول ي فقدان آنه ا نارضايت ي قاب ل توجه ي را بوجود نمي آورد .اين عوامل بيشتر مشخصات شغلي را در بر م ي گيرد .مث ل :ميزان بازده فرد ،قدر شناس ي ،نوع و ماهيت کار ،نوع و اهميت وظايف و مسئوليتها و پيشرفت و ارتقاي شغلي ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نکتهبراساسنظرهرزبرگرضايت،ضدعدمرض ايتنيستبلکهفقدانعدمرضايتاستمانندآببدونميکرو بکهازايجادبيماريجلوگيريميکند،وليباعثسلامتينمي ‏ وددرنتيجهباحفظويژگيهاييکهموجبنارضايتيفرد ش لميشود ‏ازشغ نميتوانالزامارضايتشغليويراتضمينکردبنابراينبايستيب ينعوامليکهموجبرضايتشغليميشوندازآنهاکهموجبنارضايتيش غليميشوند،تفکيکقائلشداينتفسيرازرضايتدرنهايتموجب ‏توجيهعلميبرنامههايغنيسازيشغلگرديد مثالمديريکهدرصددبرميآيدتاعوامليراکهموجبنارضاي تيشغليميشوندازبينببرد،احتمالاميتواندموجباتتسکينوآر امشکارکنانرافراهمآوردوليالزاماموجبتحريکوانگيزشآنانن خواهدشد ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir www.iranphe.ir aff_sport@yahoo.com :انتقادات وارد بر نظر هرزبرگ 5ازمان 5ت س 5ه شکس 5ي توجي 5ه فرد(يعن 5ر ب 5تفاده از شيوهاي منحص اس بدليل عوامل محيطي و موفقيت سازمان به خاطر اعضا يا مديران ) ‏عدم اطمينان درباره اعتبار جم55ع آوري داده ه55ا ،ابراز نظ55ر شخصي ‏عدم اس5تفاده از هم5ه شاخص5هاي5ا معيارهاي5ي ک5ه موج5ب رضاي5ت فرد مي شود ‏عدم توجه به متغيرهاي موقعيتي عدم توجه به وجود رابطه اي محکم بين رضايت شغلي و توليد يا بازدهي فرد . ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir www.iranphe.ir aff_sport@yahoo.com مقايسه طبقه بندي نيازها طبق نظر هرزبرگ و مازلو مازلو هرز برگ بازده عوامل انگيزشي خود قدرشناسي شکوفايي نوع وظيفه احترام پيشرفت عوامل ابقا اجتماعي مقام و موقعيت کنترل امنيت رهبري دستمزد امنيت نوع روابط ‏aff_sport@yahoo.com فيزيولوژيک ‏www.iranphe.ir :تئوريهاي نوين انگيزش ‏تئوري مبتني بر نيازهاي سه گانه ‏نظريه تعيين هدف ‏تئوري تقويت رفتار ‏نظريه برابري ‏نظريه انتظار ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir تئوري مبتني بر نيازهاي سه گانه ديويد مک کللند سه عامل انگيزشي ذي ربط يا نياز را پيشنهاد مي کند : 5ا براي خود اهداف 5ت دارند .آنه 5ب موفقي 5ي از افراد در خود جوششي در کس 5ت :برخ 5ب موفقي 5ه کس .1نياز ب 5ه ميزان 5ي پذيرند .ب 5ن را م 5ت آ 5ا شکس 5ت ي 5ئوليت موفقي 5ا مس 5ه و شخص 5ر گرفت 5ل در نظ 5بتا مشک 5ي نس واقع نس5بتا زيادي خط5ر پذي5ر هس5تند ودر امور بازرگان5ي و فعاليتهاي کارآفرين5ي ،اداره واحدهاي تجاري متعلق به خود و اداره واحدهايي در درون سازمانهاي بزرگتر و در پستهاي فروشندگي موفق هستند. 5اني 5ت اعمال نفوذ بر ديگران و کنترل آنها .کس 5ي جه 5ب توانائ 5ي کس 5ن :يعن 5ب قدرت و اعمال آ 5ه کس .2نياز ب 5ئوليتهاي ديگران را بر عهده 5د مس 5ي کوشن 5د همواره م 5ي کنن 5ب قدرت م 5ه کس 5اس نياز ب 5ه شدت احس 5ه ب ک بگيرند ،در شرايط رقابتي کار کنند ودر پي کسب شهرت ،اعتبار و حيثيت مي باشند. 5ع شدن .رابطه اي 5ن و مورد قبول و پذيرش ديگران واق 5ت داشت 5ه دوس 5ل ب 5ي تماي 5تي :يعن 5ه ايجاد دوس .3نياز ب مبتني بر تفاهم متقابل ،روح همکاري و تعاون . نکته :بهترين مديران کساني هستند که در آنها احسا س نياز به کسب قدرت شديد و احساس نياز به ريختن طرح دوستي اندک است. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نظريه تعيين هدف 5ه 5د ب 5ي توان 5ي شود) م 5ن م 5ورت هدف تعيي 5ه ص 5ه ب 5ازمان (ک 5ا س 5د يااراده فرد ي قص عنوان يک عامل محرک و ايجاد کننده بالقوه انگيزه به حساب آيد. 5ل 5ي عم 5ا درون 5ي ي 5ل انگيزش داخل 5ک عام 5ه خودي خود بعنوان ي 5ي هدف ب ويژگ مي کند. 5نجش بودن، 5ل س 5ن و خاص :M ،قاب 5د :s(.معي 5تي SMARTباشن 5ا بايس هدفه :Aقابل دسترسي :R،نتيجه گرا:T ،محدوديت زماني ) هر قدر هدفها مشکل تر باشند سطح عملکرد عالي تر خواهد بود. هدفهاي خاص ،هماورد طل5ب و چالشگ5ر بعنوان مناب5ع و نيروهاي محرک و ايجاد کننده انگيزه به حساب مي آيند . اگ5ر کارکنان و اعضاي س5ازمان هدفه5ا را بپذيرن5د ،در آ5ن ص5ورت بي5ن هدفهاي5ي 5ن 5ر تعيي 5ه مقامات باالت 5د و هدفهاي ک 5ي شون 5ن م 5ي تعيي 5ورت مشارکت 5ه ص 5ه ب ک 5ه 5ي شود ک 5ث م 5ت باع 5ت .ولي مشارک 5د داش 5ي وجود نخواه 5چ تفاوت 5د ،هي 5ي کنن م هدفهاي مشکلتر مورد قبول واقع شود و به اجرا در آيد. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir تئوري تقويت رفتار اي5ن تئوري نقط5ه مقاب5ل نظري5ه تعيي5ن هدف اس5ت و در آ5ن ب5ه 5ب کنترل رفتار 5ه موج 5ي شود .آنچ 5ه نم رويدادهاي درون5ي افراد توج م5ي شود عام5ل تقوي5ت کننده م5ي باش5د ( يعن5ي ه5ر نوع رفتاري ک5ه واکن5ش ي5ا پاس5خي عال5ي در پ5ي داشت5ه باش5د ،ب5ه احتمال بس5يار زياد تکرار مي شود) . نکت5ه :از آنج5ا ک5ه در اي5ن تئوري ب5ه منش5ا ايجاد رفتار توج5ه نم5ي شود ،نم5ي توان آنرا ي5ک تئوري انگيزش5ي بحس5اب آوردام5ا بعل5ت وجود بحث قانون علت و معلولي و مفهوم تقويت رفتار به ما کمک مي کند که بتوانيم عامل انگيزش را توجيه نما ئيم. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نظريه برابري آدامز بر اساس اين نظريه ،کارکنان و اعضاي سازمان خود را با ديگران مقايسه ميکنند .سه مرجع براي اين مقايسه مورد توجه است: .1ديگران :دوستان ،همس ايگان و همکاراني که کارهاي مشابه در همان س ازمان انجام م ي دهند .ي ا افراد مشاب ه از لحاظ جنس يتي ي ا سطح تحصيالت در ساير سازمانها .2سيستم :سياستهاي سازمان در مورد پرداخت حقوق و پاداش و شيوه اجراي سياستها ،و نيز توجه به پرداختها و پاداشهاي آشکار و پنهان .3خود :محاسبه و مقايسه داده ها با ستاده هاي فردي ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نا برابری مثبت و منفی www.iranphe.ir aff_sport@yahoo.com بر اس5اس اي5ن نظري5ه اگ5ر اعضاي س5ازمان احس5اس اجحاف کنند ،به گونه هاي زير عمل مي کنند: ‏کاهش فعاليت و يا اختالل در بازده ‏تشويق ديگران به کم کاري ‏کاهش داده ها و بازدهيها ‏تغيير مرجع مقايسه ‏ترک سازمان نکت5ه :افراد بر حس5ب تفاوتهاي فردي ک5ه آنرا حس5اسيت 5طحي 5م در س 5ن ه 5ي آ 5ي عدالت 5ه ب 5د ،ب 5ي نامن 5ه برابري م 5بت ب نس يکسان ،پاسخها و واکنشهاي متفاوتي نشان مي دهند. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir پيشنهاداتي در خصوص نا برابري حقوق در :سازمان ‏پرداخت دستمزد بر مبناي ساعت کار پرداخت بر حسب ميزان توليد ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نکات مبهم نظريه برابري کارکنان ،افراد مرج5ع را چگون5ه انتخاب م5ي کنن5د و چ5ه کساني را در آن مي گنجانند ؟ ‏داده ها و ستاده ها را چگونه اندازه گيري مي کنند ؟ ‏ب5ه اقالم مص5رفي چگون5ه وزني5ا ضري5ب م5ي دهن5د و چگون5ه محاسبه مي کنند؟ ‏ب5ا گذش5ت زمان ،اي5ن عوام5ل در چ5ه زمان5ي و چگون5ه تغيي5ر مي کنند؟ ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir چند کاربرد عملي براي تئوري برابري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 5ن بردن 5ا دريافتهاي کارکنان براي ازبي 5اسات ي 5ه احس 5ه ب توج ادراکات ناعادالنه توجه به ادراکات و دريافتهاي منصفانه و مطلوب کارکنان 5يم گيريهاي موثر ،به کارکنان اعطاي حق راي در تصم 5ات رفاهي ،به کارکنان دادن فرصت مشارکت در تصميم افزايش روحيه مشارکت از طريق برخورد عادالنه توجه به جو و شرايط سازماني براي اجراي عدالت ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نظريه انتظار (ويکتور وروم) 5ه هدف خاص او 5ص ،ب 5ر زمان مشخ 5ر فرد ،در ه 5د مورد نظ ميزان تولي و پنداش5ت ي5ا برداش5ت وي از ارزش نس5بي عملکرد بستگي دارد. عوامل5ي چون انتظارات فرد از عملکرد ،پاداش و نتايج5ي ک5ه وي را ارضا مي کند ،تعيين کننده ميزان کوشش وي خواهد بود. سه متغير اين نظريه عبارتند از : )1اهميت )2رابطه بين عملکرد و پاداش )3رابطه بين تالش و عملکرد ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir :گامهاي اصلي نظريه انتظار ‏کار مزبور چ ه پاداش ي ا نتيج ه اي براي فرد در بر دارد؟ ‏کارکنان پيامده ا و نتاي ج کار را ت ا چ ه اندازه مه م مي دانند ؟ ‏براي دس تيا ب ي ب ه نتاي ج موردنظ ر ،فرد چ ه نوع رفتاري را بايد در پيش بگيرد؟ ‏پنداش ت فرد در مورد شان س و اقبال خود در انجام کار چقدر است؟ ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir تاثير عوامل فرهنگي در تئوريهاي انگيزش ‏تغيي ر رتب ه بندي نيازه ا در س لسله مرات ب نيازهاي مازل و در فرهنگهاي مختل ف :مثال در کشورهاي ي ک ه پديده عدم اطمينان بس يار قوي اس ت (ژاپ ن،يونان،مکزي ک) نياز ب ه تامي ن امني ت در راس قرار دارد و ي ا در کشورهاي زن س االر (دانمارک ،س وئد، نروژ ،فنالند) نيازهاي اجتماعي در راس قرار دارند. ‏توج ه ب ه عملکرد ،تنه ا مربوط ب ه کشورهاي ي اس ت ک ه بس يار مرد ساالر هستند. ‏تمايل به پذيرفتن ميزان باالي خطر و توجه به عملکرد ،تواما ،تنها در اياالت متحده ،کانادا و بريتانيا مشاهده مي شود. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نکات کاربردي براي مديران: شناسايي تفاوتهاي فردي استفاده از هدفها قابليت دستيابي به هدف پاداشهاي مناسب 5لکرد ارتباط معقول بين ميزان پاداش و عم رعايت اصل برابري ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir کاربرد مفاهيم انگيزش: ‏مديريت مبتني بر هدف )Management by objectives (MBO در MBOب5ه مشارک5ت افراد در تعيي5ن هدفهاي قاب5ل لم5س ،قاب5ل تايي5د و 5ه باال را 5ن ب 5ير پائي 5ازمان مس 5ي MBOدر س 5ي شود .يعن 5د م 5نجش تاکي 5ل س قاب مي پيمايد. نکته :رضايت شغلي کارکنان با تعهد مديريت ارشد نسبت به اجراي مديريت بر مبناي هدف ارتباط تنگاتنگي دارد. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir ارکان مديريت مبتني بر هدف ‏تعيين اهداف مشخص ‏تصميم گيري مشارکتي ‏تعيين زمان مشخص بازخورد نمودن نتيجه عملکرد ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir رابطه بين مديريت مبتني بر هدف و نظريه تعيين هدف ويژگيهاي نظريه تعيين هدف : ‏اهداف مشکل (باعث افزايش سطح عملکرد فرد) ‏اهداف سخت (باعث بهبود سطح عملکرد فرد) ويژگيهاي :MBO ‏بازخورد نمودن نتايج (باعث عملکرد عالي تر) ‏تاکيد به اهداف خاص ‏مشارکت افراد بازخورد نمودن نتايج 5لکرد رابطه ميان دشواري هدف و عم عملکرد ‏B ‏A ‏C غيرممکن چالشي ‏aff_sport@yahoo.com دشواري هدف متوسط پايين ‏www.iranphe.ir مشکالت سر راه MBOدر مرحله عمل: ‏انتظارات غير واقعي در رابطه با مسائل ‏عدم تعهد الزم از طرف مديريت ارشد سازمان ناتواني يا بي ميلي مديريت در اعطاي پاداش (در مقايسه با اهداف تعيين شده) ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir )تعديل رفتار (کاربرد تئوري تقويت رفتار Behavior Modification www.iranphe.ir aff_sport@yahoo.com رابطه بين تعديل رفتار و تئوري تقويت رفتار 5ل دادن 5ت ،شک 5ت رفتار مثب 5ه تقوي 5ت رفتار ب 5ه تئوري تقوي رابط 5د، 5ه بررفتار اثرات زياد دارن 5ي ک 5ه هاي 5ت برنام 5ه رفتار و شناخ ب 5ل رفتار ،مديران 5ه تعدي5 5ت .در اجراي برنام5 5ي اس5 متک5 5ول رفتار کارکنان را 5م و اص 5ن مفاهي 5تفاده از اي 5ا اس 5د ب 5ي توانن م تغيير دهند. نکته :مديران براي بهبود بهره وري کارکنان ،کاهش ميزان اشتباهات ،غيبت ،تاخير و نرخ تصادفات از روش تعديل رفتار استفاده مي کنند. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir مشارکت کارکنان ‏Emoloyee Involvement مشارک5ت کارکنان نوع5ي فرآين5د مشارکت5ي اس5ت ک5ه هدف5ش تشوي5ق و ترغي5ب کارکنان و اعضاي س5ازمانب5ه دادن تعه5د و 5ازمان 5ت س5 5ر موفقي5 5ر در ام5 5ه بيشت5 5ر چ5 5ت ه5 مشارک5 5ل در کار اس5ت .مشارکت در تص5ميم گيري و آزادي عم5 موج5ب افزاي5ش انگيزش ،تعه5د س5ازماني ،بازده5ي ،تولي5د و بهره وري و رضايت کاري مي شود ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir انواع برنامه هاي مشارکت کارکنان: ‏مشارکت مديريت مشارکت نماينده سهيم کردن کارکنان در سهام شرکت ‏دايره کيفيت ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir نکته :دواير کيفيت اثرات مثبتي در توليد و بازدهي .کارکنان دارند اما اثر چنداني بر رضايت شغلي ندارند ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir تئوريهاي انگيزشي و برنا مه هاي مشارکت کارکنان تئوري Xبا برنامه مشارکت مديريت سازگار است . تئوري Yبا شيوه خود کامگي مديران سازگار است. ب5ا توج5ه ب5ه تئوري بهداش5ت– انگيزش ،برنام5ه مشارک5ت کارکنان م5ي توان5د موج5ب انگيزش باطن5ي کارکنان و در نتيجه مسئوليت و مشارکت بيشتر در امور شود. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir برنامه هايي در زمينه پرداخت متغير بر اس5اس اي5ن برنام5ه ه5ا شخ5صن5ه تنه5ا حقوق و دس5تمزد خود را بر اس5اس س5ابقه کار ي5ا ميزان تالش درياف5ت م5ي کن5د بلک5ه مقداري از دريافتهاي او بر اس5اس عملکرد او و شرک5ت پرداخ5ت م5ي شود ،ک5ه اين باعث افزايش انگيزه ،توليد و بازده کارکنان مي شود. برنامه هاي مختلف مبتني بر حقوق متغير: ‏پرداخت دستمزد بر اساس قطعه ‏دادن جايزه ‏مشارکت در سود ‏دادن پاداش به گروه ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir تئوري انتظار و برنامه مبتني بر پرداخت دستمزد متغير 5ي، 5ن عملکرد و پاداشهاي دريافت5 5ر ارتباط بي5 5ه خاط5 ‏ب5 پرداخت دستمزد متغير با تئوري انتظار سازگار است. ‏س5يستم پرداخ5ت بر حس5ب تولي5د قطع5ه باع5ث فعال ت5ر کردن کارکنان مي شود. ‏اعطاي پاداشب5ه کارکنان ،موج5ب بهبود عملکرد س5ازمان مي شود. 5م هاي 5ب ايجاد تي 5اس عملکرد موج 5ت بر اس 5يستم پرداخ ‏س 5ند و کوشا در سازمان مي شود. قدرتم ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir پرداخت بر اساس مهارت (شايستگي) ‏در اجراي برنام5ه پرداخ5ت بر اس5اس مهارت ،ميزان پرداخ5ت بر مبناي مهارت فرد ي55ا شيوه اي ک55ه او م55ي توان55د کاري را انجام ده55د ،تعيي55ن م5ي گردد .در نتيج5ه آنه5ا تشوي5ق م5ي شون5دت5ا مهارتهاي زيادي را فرا گيرن5د ک5ه اي5ن باع5ث تس5هيل ارتباطات ،کاه5ش رفتارهاي ناکارآم5د ،ايجاد فرص5تهاي جدي5د براي پيشرفت و نهايتا بهبود عملکرد مي شود. ‏نقاط ضعف: 5ي و 5د ،ترق 5ه رش 5ي گردد ک 5تيصال افراد م 5ب اس 5ي موج 5ا زمان 5ه مهارته .1فراگيري هم افزايش پرداخت بر اساس مهارتهاي جديد ي باشد که بايد فرا گيرند. .2در مواردي هم مهارتهاي آموخته شده منسوخ مي گردد. 5د 5ه بتوان 5ت ک 5ه اي نيس 5ه گون 5م ب 5بري تي 5ا ره 5ت ي 5ل کنترل کيفي 5ا مث 5ي از مهارته .3برخ موجب افزايش مهارت گردد. ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir پرداخت بر اساس مهارت و تئوريهاي انگيزش اجراي اي5ن برنام5ه باع5ث فرا گيري مطال5ب جدي5د ،افزاي5ش مهارتها و رشد (انگيزش) مي شود. 5ت " انجام 5ه موفقي 5ا "نياز ب 5ه ب 5ه در رابط 5ي ک 5ا تحقيقات 5ش مهارت ب 5ن افزاي اي شده اس5ت ،منافات5ي ندارد( .افزاي5ش مهارت باع5ث موفقي5ت بيشت5ر مي شود). 5ه 5اني ک 5و منافات ندارد زيرا کس 5ب نيازهاي مازل 5لسله مرات 5ا س 5ه ب 5ن برنام اي نيازهايشان در رده پائين قرار دارد به ميزان زيادي ارضا مي شوند. 5اس مهارت وجود دارد 5ت بر اس 5ت رفتار و پرداخ 5ن تقوي 5ل بي ارتباط متقاب . ‏aff_sport@yahoo.com ‏www.iranphe.ir

43,000 تومان